Tänkte bygge ett räcke enligt bifogad SketchUp-bild. Spjälorna är tänkta att vara runt 27x43mm och hela kalaset ska täckmålas.

Någon som har ett bra förslag på lämpligt sätt att fästa spjälorna?

Funderade på att bara sätta två plugg och lite lim i varje, upp och nere. Man borde ju kunna bygga en mall till handöverfräsen lite lätt. Finns ju kanske nån bättre metod.
 
  • trappräcke.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Din idé fungerar bra. Annars kan du ytterligare förstärka konstruktionen med en plugg och en genomgående skruv uppe och nere.
 
Saxpy skrev:
Funderade på att bara sätta två plugg och lite lim i varje, upp och nere. Man borde ju kunna bygga en mall till handöverfräsen lite lätt. Finns ju kanske nån bättre metod.
Som alltid ett perfekt läge för en Domino, men eftersom du funderar förutsätter jag du inte har den. Din metod fungerar bra, men det är lättare att använda en mall för hålen i de två långa stängerna som passar ett borrstativ än en fräs. Har du fräsbord hade jag satsat på tappar (jag gör alltid tappar i mindre material på ett fräsbord. De håller bra och blir väldigt repetitiva. Och så slipper du ett genomgående hål, precis som med dominon.

--- Mats ---
 
Har tyvärr ingen Domino annars hade det ju varit givet. Fräsbord har jag så kanske tappar är ett bättre alternativ eller så köper jag en Domino... :)
 
Ett utmärkt läge att motivera ett Domino-inköp!:D

Alternativet vore väl att hyra en.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.