Hej,

Håller på med en källarrenovering och tänker inreda ett litet hobbyrum/gästrum i källaren. Rummet är dock rätt så litet så väggutrymmet blir guld värt. På den väggen som jag tänkt ställa säng/soffa så sitter idag även en radiator (under ett litet källarfönster)

Antingen kommer den radiatorn att hamna bakom soffan (om jag låter den sitta kvar där den sitter) eller så funderar jag på om man kan sätta den lite högre upp på väggen istället. Dvs ovanför soffan men fortfarande under fönstret.

Vad tror forumet är bäst ur värmesynvinkel?

-h
 
Ja, det klart det fungerar, många kanske tycker att det ser lite knasigt ut med elementet på halva vägghöjden.

Men är det inte lika mycket arbete att förlänga rören sidledes längs väggen och placera elementet någon annanstans, visst man tappar att det sitter under ett fönster då...

Och lite alternativ då:
Vattenburen takvärme, men jag antar att det kräver relativt hög framledningstemp, lästa nåt om dT på 50 grader. Så då ska du inte köra värmepump mot sånna.

Och så finns ju golvvärme, dessa är ju det ultimata i möblerbarhet.

Och ett annat alternativ är ju då en fläktkonvektor istället för att sätta elementet högt, sätter snurr på luften, så det behöver iaf inte sitta under fönstret...
 
Mors,

Tack för råd.

Ja-det kan se lite skumt ut med en hög placering men en tanke var att göra det till en inredningsdetalj med lite fräck färgsättning (alternativt någon form av snyggt tunnare elementskydd). Placering åt sidan undvek jag dels för att det inte finns någon plats där heller (rummet är relativt litet och sängen kommer att ta upp merparten av den väggen;)

Golvvärme har jag valt bort av andra skäl. Främst pga den 20cm tjocka betongkaka som dom som byggde huset smackade dit i botten...)

Fläktkonvektor har jag varit inne på men varit lite oroad över ljudnivå. Har flera rum nere i källaren och ett alternativ skulle vara att sätta en större sådan ute i "källarhallen" men då uppstår frågan om man kan få till en hyfsad cirkulation genom alla rummen.

-h
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.