MayaLisa skrev:
Skånelängan, hur har du tänkt att göra i ovansidan av vädringsfönsterna?
Jag är inte helt klar med min design av vädringsluckor då jag skjutit dem lite på framtiden för att hinna med annat. Värsta sommaren är väl förbi så jag försöker göra klart dörr mm istället. Min tanke är nog lite att göra dem ett glas stora och bygga dem i en ram utanpå växthuset. Ovankanten kommer hamna under nockbrädan. Men exakt hur det är tänkt allt ska bli tätt mm vet jag inte riktigt än.
 
Otroligt snyggt!
 
Har fått hjälp att kitta väggarna i helgen, med svart kitt. Galet snyggt! Men vi har bekymmer med taket då vi inte får tillräckligt tryck på glaset och det verkar kana ner. fick ju ändrade planer då högbenen redan var fästa tilltänkta att kittas. Nu fräste vi nog ur lite för lite i trälisten som håller glasen. Därav dåligt tryck.. vad göra?? Det vi till sist tycker verkar görligt är att skruva bort trälister, lägga en sträng utefog i glas/träskarven och sedan sätta tillbaks trälisterna ...kaka på kaka kanske, men jag måste ju få glasen att inte kana ner och göra så att det blir tätt...Under tiden har jag säkrat glasen med silvertejp :] 2012-08-17 15.26.21.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2012-08-16 20.34.02.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vem sa att det skulle bli enkelt... ;)
 
Bra jobbat. Då lär säkert glasen bli kvar. Man vill ju inte gärna se att blåst mm får glasen att börja glida ner. Kommer du börja tillverka vädringsluckor nu också? Jag funderar fortfarande på dörr. Saknar virke för detta så det blir att handla lite till.
 
Tack! Ja, de kommer ligga toksäkert sedan ;) ...Ingen spikrak väg att vandra....men men , det blir nog bra till slut. Jo, jag kommer att fortsätta med vädringsluckorna ganska direkt. Ska köra 5mm plexi. List upptill, låta dem ligga på och rå över trälisten på högbenen. Troligen trälist nertill, så det blir tätt där med. Kommer även dra en sträng med kitt i ovankant på glasen, så det inte tränger in regn den vägen...Vet inte om det behövs , men som sagt , då blir det både säkert och snyggt:] . Dörr kommer jag att göra, eller låta göra enligt den ritning som jag la upp tidigare. Jag har en massa kringspringande hönsor och ankor, så jag vill ha en tudelad dörr...tror det blir kalas.
Min gurka har vuxit så jag måste snart bind upp den ... Hoppas bli klar med glaset på taket på onsdag. Vi har satt bara ena sidan. Glas och tidsbrist är anledning till detta. Fick lära mig av sonen att skära glas och det var ju skitskoj och inte särskilt svårt, så nu har jag skurit till det mesta av takglasen..men lär sig mycket efter hand.
 
Nu har jag fått min dörr på plats. Den är tudelad som en stalldörr. Har inte fått dit några beslag ännu, men det kommer. Det blir väldigt bra måste jag säga.
028.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan har vi takluckor i 5mm tjock plexiglas på g. skruvat fast en list i överkant där det sitter ett pianogångjärn i rostfritt. Luckan rår över trälisterna på var sidan och även i nederkant. Sätter även en trälist i nederkant för att fästa lås och öppningsanordning. Bild kommer senare.
Jag kommer att lägga en kittkant i över glaskanten mot bärlinan och även trycka i silikon i överkant på trälisterna mot densamma för att slippa rinn vid regn.
 
  • Gilla
Skatjägare
  • Laddar…
Tack!
Har du knäckt ditt bekymmer med takfönstren?
Jag vill dela med mig av den helt excellenta lösningen då man behöver upp på glastaket. Det som innan tycktes omöjligt, är inget svårt alls:
2012-08-28 10.53.54.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2012-08-28 10.54.44.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Man skulle nu kunna kalla det för färdigt. Beslag till dörrarna, öppnings- och låsanordningar till takfönstren, så småningom golvläggning...
003.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skoj :)
Vad ska du köra med för golv?
 
Har tänkt att blanda olika material: Betongplattor, 10x10 gatsten och grovt grus. Det enda jag har en färdig bild av är at jag vill göra en halvmåneformat trappsteg i gatsten in i huset.
 
Jag är nu i full gång och håller på att göra dörren och planteringsbordet. Bilder kommer längre fram.
Dörren kommer ha fyra glas med spröjs mellan dessa och paneler längst ner. Vad tror ni om limning av panelerna? De kommer stå i en urfasning i under och överkant men bör/ska de även limmas? De kommer ju vilja röra på sig en del. Hur gjorde du MayaLisa?
 
Min dörr är ju en övre och en nedre. Den nedre är kexad och limmad och består av trallvirke och en ram av 45X70.
Den övre är glasad med två ganska höga glas som står i en urfräsning och är sedan kittade. Kan ta detaljbild sedan
 
Bordet har jag skruvat ihop av fyra 45x140 som är 160 långa. Rätt tung skiva vart det. Den har jag sedan lagt på lecastenar som jag staplat i kanterna så det blev 90 cm högt. Sen har jag spänt en spiralvire som jag satt ett tyg på , så jag kan ha allsköns krafs därunder utanatt det syns, om jag inte vill att det ska synas, för då drar jag ifrån.
 
Lovade ju flera bilder på dörren och här kommer de:
 
  • 2012-09-29 18.28.55.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.