Jag har idag en sorptionsavfuktare i krypgrunden som gått ca 7000 h senaste året (dvs ca 300 dygn) och drar 1 kW/h. Jag avfuktar alltså med 7000 kW/år! Grundkonstruktionen är sådan som visas i bilagan. När det regnar blir sanden fuktig och jag misstänker att det är dålig/obefintlig dränering på utsidan av grundmuren som är orsaken. Dvs att fukt trycker på och sen rinner in ovanpå byggplasten som ligger under sanden i grunden.

Jag tror inte att grundvatten är problemet eftersom huset ligger högt i tre vädersträck. Det är inte bekräftat att det glipar mellan plasten och muren så som skissen visar, men klart är att det i alla fall kommer in mycket vatten i grunden. För en månad sedan när jag var ner låg det nämligen en 2 dm djup vattenpöl på plasten, samtidigt som all sand i krypgrunden i området var fuktig.

För att göra något enkelt och billigt så har jag tänkt göra så som visas med grön linje, dvs att gräva fall från huset (5 cm/m) samt gräva ett grunt dike. Dikets uppgift blir framför allt att förhindra att regnvatten från grässlänten rinner mot huset. Förutom detta har jag tänkt lägga byggplast hela vägen ut mot grundmuren, för att säkerställa att det inte är någon glipa där vatten kan rinna in.

Så till min fråga: Är det någon som har erfarenhet av att denna typ av enkla åtgärd fungerar eller att jag ändå behöver lägga en vanlig dränering utanför grundmuren (dvs gräva djupare än muren ca 0,5 m från huset, lägga dräneringsrör med fiberduk och 8-16 dräneringsgrus runt)?
 
  • Grunden.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är väl ett utmärkt sätt att hindra ytvatten att rinna in under huset......kanske kan lägga en dräningsslang i singel så slipper du ha ett öppet dike....
 
Jag skulle tro att om det idag i princip står vatten under huset, så behöver du dränera eller dika till ett djup som är lägre än din krypgrund. Annars kommer du att även i fortsättningen ha ett vattentryck som trycker upp vatten i grunden.
 
Tack för kommentarerna. Var ner i dag igen i grunden och avfuktaren har gått 648 av 672 h sedan förra gången jag var ner. Det fanns inte längre någon vattenpöl där nere, men sanden var rejält blöt på sina ställen, och det kom upp vatten i en grop som jag grävde. Är därför inne på att både fixa dränering för att minska vattentrycket (som "hempularen" skrev) OCH göra enligt skissen i mitt första inlägg (som "Enk Projektet" skrev) för att bli av med ytvattnet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.