Har ett hus från 1971 med parkettgolv. Dvs dryga 40 år gamla golv.

Troligtvis ligger parketten på golvspån som limmades och spikades.

Problemet är att vid varje steg man tar låter golvet.
På vissa ställen kan man tyda att golvspånen låter och på vissa bara parketten.

Det är just parketten jag undrar över.
Den knakar/smäller när man går. Mer efter natten och mer nu när vi har det torrare innomhus.
Vad beror det på och vad kan man göra?

Skulle det hjälpa med att slipa golvet (för att få det finare) och sedan olja/lacka?

Tanken som slagit mig är att parketten är torr/uttorkad och därför låter?? Kan det bli så?
 
Jag har tyvärr väldigt svårt att tro att slipning/oljning skull minska knarrandet!
 
Hade ju helst sluppit bryta upp allt golv eftersom innerväggarna är byggda på golvet.
Man vill också minska ljudet innan man lägger ev nytt golv.
 
hade samma problem, i vårt fall blev det byte av parkett, knäpptyst sedan dess! det finns bra sågar för att såga loss parketten närma väggar!
 
Ok. Lutar då att riva upp det gamla och in med nytt. Typiskt att det rör sig om 80kvm :(
 
Har du otur så har du självbärande parket typ den som jag har och då måste man in med golvspån innan ny parkett. Min parkett består av ett lager faner underst c 20mm spånskiva och sist 3-4 mm ekfaner. Dessa ligger spikade direkt på golvreglar med 60 cc och knarrar/smäller som tusan. Också från 70 talet.

Såg nåt tips om att hälla potatismjöl i skarvarna för att få bort knarret, funkade dock inte på mitt golv.
 
Risken finns ju. Vet inte riktigt hur man ska kolla utan att bryta upp golvet?

Blir ju ett jäkla merjobb om det är så.
 
Om du har radiatorer i rummet så kan det vara möjligt att det ligger nån "pusselbit" där rören kommer upp. Jag kollade hur mitt golv är uppbyggt på det sättet.
 
Skulle ett nytt ex 14mm parkett golv ovanpå dämpa ljudet som är idag?

Vill på enklast möjliga sätt få bort ljuden.
 
Har lyckas kolla nu men vet inte om jag blev klokare.
Totalt får jag det till 26mm tjockt, sedan isolering.
Parketen gick att bryta loss lite, den var 6mm??
Såg ut som det var spontat under...
I motsatt riktning mot vad parketten ligger om man säger så.

Såg i en skarv under en dörrtröskel.

Kan det vara typ 13mm spån som ligger + 14mm pakett?
Hittar bara gamla papper från 70-talet och där står det inget om golvet, men väggarna har 13mm spån.
 
En ny titt. Totalt 26mm. Parketten där jag kollat går att bryta loss, iaf där och den är 6mm.
Sedan ser det ut som brädor under som ligger i motsatt riktning, men vet ej säkert. Inget golvspån.

Så någon som vet, självbärande eller brädor under med limmad parkett på?
Hur gjorde man enklast förr i tiden? Byggt 71 och var tydligen modulhus.
 
  • Gilla
JonathanL
  • Laddar…
troligen självbärande parket , 5-6mm slitskikt ca17 mm tjoka lameler tvärs slitskiktet sen ett spärfaner 2-5 mm beroende av tillverkare
 
Tack då har jag förstått hur det är uppbyggt. Hade hoppas på ikke självbärande. Då får man ta sig en funderare på vad man ska göra när nytt golv ska läggas.

Enklast är ju med ny parkett ovan, men alla knakningar lär vara kvar. Verkar heller inte hjälpa med spik och skruv.

Samtidigt är det ett jäkla jobb att bryta upp allt golv för att sedan lägga spån och parkett.
 
Jag kommer att riva ut mina 30 kvadrat knarrparkett och ersätta med dubbla lager golvspån, sen blir det toppning med golvvärme. Har inte bestämt om jag skall lägga klinkers eller ny parkett.

Har idag 60mm nivåskillnad från befintlig knarrparkett till hallgolvet där jag har klinkers på golvvärme. Gissa om man stukat tårna många gånger mot den kanten:wow:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.