Är det fler här än jag som upplever att husförsäljare är otroligt tjuriga, gnälliga och rent av dryga när de inte får vara leverantör till ett bygge?

Bara den här veckan har jag fått två dryga svar med kommentarer som tex "efter allt jobb vi lagt ner".

Är det inte en säljares jobb att ta fram offerter och svara på frågor om sina produkter? Eller ska vi som konsumenter bara blint peka och välja första bästa leverantör?
 
Det är nog ett tecken på frustration och desperation. Många husförsäljare har det nog rätt tungt nu och då svider väl varje missad affär extra mycket.
 
Oproffsigt oavsett bransch att bete sig så...det är ju trots allt en del av jobbet.....jag tycker gott du kan påpeka det!
 
Skulle vara intressant att höra vilka leverantörer det var?
 
Att sälja hus på provision är nog inte så kul idag. Kan förstå omkom suckar o stönar av rent egoistiska själ.
 
Husförsäljare är ofta egenföretagare som arbetar mot provision, och det är klart dom blir sura när den tänkta affären inte blir av. Det är också av största vikt att man ställer frågan om hur säljarens sits är gentemot husfabrikanten eftersom det har en avgörande betydelse för kostnader för tillval och andra tjänster.
 
Mycket beror ju på hur långt man gått i affären när man säger nej.
Det är ju klart att har någon lagt ner väldigt mycket arbete på något och sen så kommer någon bara och säger nej så är det ju rätt frustrerande.
Framgår ju inte hur långt detta var gånget.
Men har de bara lämnat offert och svarat på några frågor så är det väl inget att vara sur över, men det finns ju säkerligen dem som hållt på i flera månader och sen säger nej.
 
Pumba skrev:
Mycket beror ju på hur långt man gått i affären när man säger nej.
Det är ju klart att har någon lagt ner väldigt mycket arbete på något och sen så kommer någon bara och säger nej så är det ju rätt frustrerande.
Framgår ju inte hur långt detta var gånget.
Men har de bara lämnat offert och svarat på några frågor så är det väl inget att vara sur över, men det finns ju säkerligen dem som hållt på i flera månader och sen säger nej.
Jag förstår inte vad det har med saken att göra.....det måste vara deras vardag att INTE få sälja en offert....
....det är bara att komma igen på nästa objekt.....
 
Är man hussäljare så lever man rent krasst på ett relativt fåtal försäljningar per år men där varje affär ger en väldigt bra provision. Därför får man också räkna med att lägga ner en hel del tid på offerter, kundmöten etc som i slutändan bara är "bortkastad" tid.

När det gäller en så stor affär så bör alla säljare vara medvetna om att varje potentiell kund förmodligen står och väljer mellan olika leverantörer och för att kunna fatta ett avgörande beslut så krävs det en hel del arbete från säljarens sida då de flesta vill ha en skräddarsydd produkt och inte bara jämför ett standardhus.

Gillar man inte det upplägget där man riskerar att slösa mycket tid på kunder som sen tackar nej så kanske man bör fundera på en annan branch eller helt enkelt säga nej till att lägga ner för mycket tid på en kund innan ett kontrakt är underskrivet.

Men att uppträda som TS beskriver är helt vansinnigt och kommer garanterat att ge upphov till ett dåligt rykte och i förlängningen ännu färre affärer även om jag, som redan påpekats i tråden, kan förstå en frustation för en förlorad affär när branchen har det tufft. Men är man säljare så måste man kunna acceptera och hantera att man förlorar affärer utan att ta ut sin vrede på kunderna.
 
Redigerat:
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Man kan väl förstå att de är besvikna men som sagt, det tillhör vardagen för en säljare. Nu vet vi ju inte exakt hur de uttryckte sig. Det är ju viss skillnad mellan:

"Oj, det var tråkigt att höra, speciellt efter allt jobb vi har lagt ned på att ge er ett intressant anbud"

och

"Men vad f-n, skojar du eller? Efter allt jobb vi har lagt ner. Ni kan dra åt pipsvängen..."
 
Varför köpa via en säljare/agent?
En mun till att mätta.

Då jag letade efter husleverantörer (2009-2010) hade jag direktkontakt med bl.a. Villa Varm.
Inga mellanhänder inblandade som skulle ha sina procent.
 
Enk Projektet skrev:
Jag förstår inte vad det har med saken att göra.....det måste vara deras vardag att INTE få sälja en offert....
....det är bara att komma igen på nästa objekt.....
Det beror ju helt på hur långt man kommit i processen, om jag som säljare hållt på med en affär från och till i flera månader och det i det närmsta bara är att underteckna pappret kvar och så kommer andra parten och drar sig ur, det är väl klart att man som säljare kan bli rätt less då, det finns ju en hel del speciella människor ute i landet.

Att inte få sälja en offert är ju nått helt annat, ta fram en offert och svara på ett gäng frågor kan ju bara vara en dags arbete..

Men jag vet själv hur det kan gå till på jobbet, fast i en helt annan bransch, man hjälper kunden ändra underlag för att få bättre pris och mindre risk för problem och det går mail och telefonsamtal i flera veckor, det kanske har lagts 2 veckors arbete på en enda artikel och i slutändan visar det sig att kunden tagit allt material man tagit fram och gått till kina istället.
 
  • Gilla
cecar33
  • Laddar…
Pumba skrev:
Men jag vet själv hur det kan gå till på jobbet, fast i en helt annan bransch, man hjälper kunden ändra underlag för att få bättre pris och mindre risk för problem och det går mail och telefonsamtal i flera veckor, det kanske har lagts 2 veckors arbete på en enda artikel och i slutändan visar det sig att kunden tagit allt material man tagit fram och gått till kina istället.
Samma här..... men det är inte själ nog att vara otrevlig mot någon....jobbar man med försäljning finns alltid risken att missa en "självklar" affär på mållinjen...och visst kan man vara arg, besviken och förbannad men jag tycker det är oproffsigt att en kund blir drabbad.....
 
Som husförsäljare kanske man ska inreda ett ljudisolerat avaggressionsrum istf att låta skvallrande kunder ta skiten.
 
  • Gilla
MRK
  • Laddar…
Enk Projektet skrev:
Samma här..... men det är inte själ nog att vara otrevlig mot någon....jobbar man med försäljning finns alltid risken att missa en "självklar" affär på mållinjen...och visst kan man vara arg, besviken och förbannad men jag tycker det är oproffsigt att en kund blir drabbad.....
Frågan som jag dock ställer mig till är ju kommentaren i första inlägget

Bara den här veckan har jag fått två dryga svar med kommentarer som tex "efter allt jobb vi lagt ner".

Tycker ju själv inte den är specielt farlig, känns väl som ett ganska naturligt svar på ett nej, känns inte direkt oproffsig heller.

Det var ju även den meningen som fick mig att tänka på en velande kund som hållt på fram och tillbaka under veckor med arbete för att sedan ta hela arbetet och gå till någon annan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.