Har funderat på att byta ut några gamla Siemens elradiatorer från 70-talet hemma, men funderar lite över bredden.
De gamla radiatorerna är lika breda som fönstren, men de Adax Neo jag tänkt byta till med samma effekt som de gamla finns inte i den bredden, utan de är smalare.

Hur viktigt är det att radiatorerna täcker fönstrets bredd?
 
Som jag förstått det; anledning till att elementen täcker hela fönstret är att värmen som strömmar uppåt ska ta hand om det kallras som uppstår från hela glasytan. Ett mindre/smalare element värmer mindre del av fönstret och släpper igenom mer kallras. Min egna åsikt är att ett lite mindre/smalare element gör vare sig till eller från, hälften så brett kanske har större påverkan. Samtidigt så är väl fönstren oftast bättre isolerade idag än vad de var förr i tiden när denna praxis, att ha lika brett element som fönster, uppstod. Så problemet kanske inte är lika stort idag om man har smalare element.
 
Finns speciella kalkyler för hur många watt/m2 så det är inte bara storleken på fönstret
 
Huset är byggt 1976 och det sitter en Siemensradiator på 900W under varje fönster, dessa är 106cm breda och täcker precis fönstrets bredd.

Adax Neo har en modell på 800W som är 70cm, samt en modell på 1000W som är 76cm.

2005 sattes 3-glasfönster från Mockfjärds in, så jag antar att värmebehovet minskats, men 800W-modellen är så liten tycker jag, skulle inte se snyggt ut estetiskt samt att det täcker fönstrets bredd dåligt.

1200W-modellen är 94cm och skulle se bättre ut och täcka bra, men är det en bra idé att fläska på med så mycket? De skulle väl aldrig gå på full effekt ändå, men jag vet inte om man får sätta in apparater med hur mycket effekt somhelst...?

Detta gäller då modellerna som är 37cm höga, de på 20cm är bredare men jag tror inte det skulle se snyggt ut med så smala element.
 
Redigerat:
Som sagt, den smalare modellen som är 20 cm hög finns i samma bredd som de radiatorer jag har nu, dvs 105cm.

Om jag sätter dem så de täcker eldosan så hamnar de nära golvet, skulle detta se konstigt ut?
på de bilder jag sett på dessa radiatorer så sitter de under stora fönster med lågt placerat fönsterbräde, men vi har ju "normala" fönster här med fönsterbrädet på 85cm höjd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.