Ska snart igång och bygga garage, 75m2, 9.6*7.8 Till grunden blir det nog L-element och 200mm cellplast, men min stora fråga är vad man ska satsa på för uppvärmning, jag ska förmodligen gräva kulvert från min värmepump ca: 15m.
Golvvärme är ju trevligt men väldigt trögt plus att jag bör väl ha 300mm cellplast då, en fläktkonvektor är ju ett annat bra alternativ, eller helt enkelt en luft/luft.
Skulle gärna höra av era erfarenheter, jag håller på en del med bilar motorcykel och cykel, så garaget kommer bli mitt andra hem.
 
Jag röstar på golvvärme eftersom det är billigt att gjuta in, det tar ingen plats, om garaget är ditt andra hem så är det förmodligen permanent uppvärmt och då spelar trögheten ingen roll.
Jag har själv haft golvvärme i ett garage med 200mm cellplast under och var mycket nöjd med det.
 
Har själv golvvärme som jag kör ut låg temp på för grundvärme och sedan en aerotemper som värmer upp det till 25 grader när det är skruvardax. :D
 
  • Gilla
Erik_X
  • Laddar…
75m2x50w vid dut blir nästan 4kw värme för att hålla +20 grader
Om du funderar på golvvärme, lägg minst 30cm cellplast
 
A
den här tråden ska följas , ska nämligen göra samma bygge själv nästa år
 
Luckyman du verkar ha koll, säg att jag kör golvvärme med 300mm cellplast och välisolerat i tak och väggar, kan man uppskatta vad det blir för merkostnad på uppvämninen per år med bergvärme? Säg att man håller 15 grader
 
Jag har LLVP men har ifs 2-pelar lyft också, så om golvet är varmt eller inte spelar ingen roll....
 
Jo jag tänker lite så jag med, kanske lite overkill med golvvärme i garage, jag ska ju oxå ha nån form av billyft. Jag har dessutom jobbat som kyltekniker så jag installerar ju själv och köper L/L pump till inköpspris, ca 10tusen för en av panasonics finaste
 
Jag kör med llvp. 10 grader då jag bara kör bilen in och ut. Drar på värmen en stund innan jag ska vara där och meka. Jag har ca 40 m2. Jag tycker det fungerar bra.
 
DeyvidR skrev:
Jo jag tänker lite så jag med, kanske lite overkill med golvvärme i garage, jag ska ju oxå ha nån form av billyft. Jag har dessutom jobbat som kyltekniker så jag installerar ju själv och köper L/L pump till inköpspris, ca 10tusen för en av panasonics finaste
Låter som du redan har svaret..... :D
 
Har inga beräkningsprogram men skulle tippa på med bergvärmepump ca 2000:-/år
Men sedan skulle jag tro att värmepumpen inte har 2 eller 4kw extra via kompressorn så då kommer elpatronen värma ditt garage, därav en högre årskostnad.
Om du funderar på golvvärme lägg extra pengar på cellplast iom att de flesta vp styrs via returtemp, golvvärme har en låg returtemp så hjälp den med cellplast annars kommer vp att gå 24 timmar dygnet och elpatron hoppar in för att få den att stanna.
Jag skulle satsa på l/l pump med underhållsvärmefunktion för att slippa igenisning.
Om man inte har slipverkstad i garaget
 
Kör golvvärme via kulvert från husets BV pump.
Ligger på ~+10'C under vintermånaderna.
200mm cellplast i grunden.

Har dock inga siffror på förbrukning, men IVT pump som styrs av framledningtemp.
Under 18000kWh på 2 år för 78m2 garage och 165m2 hus (ink källare).

Mitt råd är att lägga ner golvvärmeslingor när du ändå håller på.. :)
 
Varför inte en pelletskamin.Kostnad/kwh=c:a 0,52:-.
 
evertb skrev:
Varför inte en pelletskamin.Kostnad/kwh=c:a 0,52:-.
Är det ok i ett garage?
Öppen låga...?
 
Det förekommer ingen öppen låga i en pelletskamin. Eldstaden är helt innesluten bakom en glaslucka. Möjligen kan man tänka sig att en olycka skulle kunna hända om det förekommer utströmmande gas i lokalen men då lär det smälla så fort man tänder lyset eller åstadkommer ngn annan form av gnistbildning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.