smurfen72 skrev:
Men hur dockar du en vpb200 till en 1245a ?
Precis min tanke. Det fanns inte innan men det kanske har kommit någon sats.

Men det är ju klart. En 300 tank och ett överskåp(eller en flm) gör att både tanken och 1145 blir lika höga. Och vipps är rören borta. Och samma höjd som en 1245(nära på iaf).



Sent from my GT-N7000 using Byggahus
 
Det är inte så lätt att förklara i text, men du måste flytta lite givare och bygga om lite, det funkar kanske till 100 % men skulle säga 95% Du får en UKV, plus mer VV!
 
Den inkopplingen skulle jag vilja se eller kanske inte. Ska du ha en vpb som ukv och förvärma vv i slingan eller ? ger ju nästan inget på sommaren.
 
Ja, men använder dig av en ny shuntgrupp och använder VPs AUX. Som sakt de är lite svårt att förklara, det är ett experiment vi håller på med just nu! Så de går inte på värmesystemet, utan blir mer som en pool!
 
Tjena! Ursäkta, men jag fattar iprincip noll av det ni just har diskuterat.

Men vi kommer nog bada säkert 1-2 ggr i veckan i bubbelbadet som kommer typ att vara 400 L. Vidare väljer man ju helst uppvärmd garage om de blir låga driftkostnader till det. Men viktigast av allt, vi vill gärna ha det tyst och bekvämt hemma, står inte ut med att en pump ska stå å låta hela tiden.

Pris exempel bergvärme:
NIBE F1245 8 KW
50 990 kr
Nibe Compact 200 Liter Varmvattenberedare
9 700 kr

NIBE FLM 30

10944 kr

total summa: 71 634 kr +/- 5 000 kr beroende på vart jag köper grejerna och om jag väljer 1145+ 300L, men tror de snarare blir ett lägre pris än ett högre.

Men man kan iallafall konstatera att priset på de paketet blir lika mycket som en F750. Det som tillkommer är borrhål och kanske lite mer installationskostnader. Men låt oss säga 55 tkr för borrhål och installationskostnader, borde inte vara mycket mer än så eftersom husleverantörerna valt att skriva 50 tkr i sina offerts för borrhål. Går jag genom någon annan och ordnar det tror jag man kan få det billigare och kanske täcka in större delen av priset för installatio
n.

Sen ska man komma ihåg att tar jag F750 pumpen genom husleverantören kostar den ca 87 tusen, men rimligtvis bör de ha räknat in installation av den i de priset, men de vet jag fortfarande inte.

Hur som tror jag inte de blir dyrare än 50 tusen att välja bergvärme. Verkar de låta logiskt eller är jag helt ute och cyklar?

Mvh.
 
Redigerat:
Du vill intr ha en FLM30 utan en annan FLM. Den som heter NIBE FLM. Samma design och styrs genom värmepumpen.

Är det bergvärme du lutar åt med mycket VV är det vad jag ser det som 1145.

Troligen räcker 750 bra för bad och det. Garaget blir dock svårare...

Sent from my GT-N7000 using Byggahus
 
Okej, men ska man köra på en 1145 + kanske 300 liters beredare och Nibe FLM? Är jag rätt ute då =), tänkte börja kolla runt lite då för billigaste pris. Vad tror ni man skulle behöva för KW på pumpen?
 
Då är du rätt ute glöm det där med 1245 och vpb200 finns ingen anledning om det nu ev funkar.
 
Före du tittar på storlek på pumpen så låt göra en energiberäkning. Men spontant så tror jag du behöver runt 8kW inkl. ett vettigt garage. Men allt hänger på hur mycket isolering du siktar på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.