Har en gammal ladugård på tomten som tyvärr har ett mycket förfallet tak. Taket består idag av tegel samt undertak av spån. Funderar på om man egentligen behöver något undertak på den typen av byggnad? Funderar vidare på om man skulle sätta på plåt istället för tegel och om det isåfall skiljer sig vad gäller behov/typ av undertak?
 
Antar att du har befintliga takstolar som du kan använda. Klammra en kombinationsväv på som är både genomtrampningssäker och fungerar även som ett kondensskydd. läkta med tex 4570 sedan skruva plåt. Sörj för god ventilation
 
Vet inte hur väven funkar, men det finns även plåt med en tunn ”fiberduk” klistrad på insidan som kondensskydd, funkar bra. Normal tak ventilation räcker. Misstänker att risken med väven är att den med åren blir en stor damm och skräp fälla.


Tompa
 
Jag har själv en lada med plåttak ovanpå spån. Det finns inget annat än läkt ovanpå spånet och jag tycker det ser ut att må ganska bra. Det är ju ganska luftigt i en lada. Det som inte är bra är om kondensen gör att spånet blir fuktigt och leder till röta i takstolarna.

Det är ganska vanligt med denna lösning, men mer seriöst är ju att riva bort allt spån. Undertaket kan göras med väv och kraftiga bärläkt eftersom det är långt mellan takstolarna på en lada.
Alternativet med råspont som undertak känns både onödigt och lite svårt p.g.a. avståndet mellan takstolarna.
 
Hej !
Jag har en gammal ladugård som idag används som förråd/verkstad som har enkupigt betongtak direkt ovanpå det gamla delvis trasiga spåntaket. Nu har jag tröttnat på att lappa /byta läkt och ska byta tak helt och hållet.

Jag vill ha bort det gamla spåntaket med sin läktning och lägga nya tvåkupiga betongpannor (vill inte ha plåttak då det väsnas så när det regnar och en gäststuga/uthyrningsstuga ligger ganska nära).
Vad ska man välja för undertak ? :confused:
Det förekommer idag en del fåglar, ekorrar, möss (och större saker) i ladugården och jag är lite fundersam på hur länge en "modern" underlagsväv får vara hel..... är det någon därute som haft undertaksväv på en liknande byggnad utan skador även efter ett antal år ?

Alternativ 1:
Reglas upp med liggande 2"x4" på takstolarna och sen lägga råspontluckor "stående" hela vägen (även överhängen vid gavlarna) och underlagspapp, strö och bärläkt.

Alternativ 2:
Lägga undertaksväv/genomtrampningsskydd och sen lägga 2"x4" som bärläkt direkt på det. (behövs strö ?)
Om väv, ska jag då välja en difussionsöppen eller heltät ?

Alternativ 3:
Boardskivor (masonite) och sen 2"x4" som bärläkt direkt på det. (behövs strö ?)

Någon som har några tankar ?
Om det inte blir alternativ 1 kommer jag att klä överhängens undersida med brädfordring för att minska risken att pannorna blåser bort :)
 
Om spåntak har fungerat som yttertak så fungerar det som undertak också. Min verkstad har spån + plåt och det finns inte en tillstymmelse till fukt eller röta. Är spånet helt så behåll det, moderna material är inte sååå överlägsna.

Protte
 
Kolla så att taket håller för betongpannor, dom är antagligen bra mycket tyngre än det gamla enkupiga teglet.
 
Hej !
Spåntaket är så dåligt att det inte duger som undertak längre och dessutom har jag tröttnat på att det ramlar ner bitar av det på grejorna som förvaras i ladan. Om spåntaket varit skapligt helt skulle jag inte dragit mig för att behålla det som undertak.
Jag har jämfört och dom gamla betongpannorna (enkupiga) och Jönåkers tvåkupiga bör väga nästan lika mycket räknat per kvadratmeter men inte om man jämför panna mot panna. Har takstolarna hållt för dom gamla pannorna lär dom hålla för dom nya :)
 
Tänkte mig en liten uppdatering.
Efter mycket funderande på hur jag skulle göra så bestämde jag mig för att lägga liggande råspontluckor med papp som undertak och utan att regla något extra. Materialet till taket fick jag en offert från bygghandeln på och inklusive puts (ca 1,4t) och putsnät till 50m2 Tegel o Leca vägg hamnade på ca 50 000kr inkl. moms.

Firmorna som lagt bud på jobbet har hamnat väldigt olika för takbytet, mellan 130 och >670h för samma jobb !!!! Dom dyraste verkade inte heller vara lika kunniga som flera av dom andra. :confused:
Firman som nu gör jobbet verkar kunniga och trevliga och det går undan :D
Bara "Chefen" som pratar svenska men båda dom andra kan bra engelska så det går bra att göra sig förstådd. Priset för takbytet... 38000 före moms o ROT, Putsningen 13000 före moms o ROT (putsningen sker om 10 dagar)

Lägger in ett par bilder på taket tagna med mobilen idag men dom bästa får bli när jag hittar kameran imorgon när det ljusnat.
Bild0336.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som ni ser så är det hög tid att få taket tätt innan vintern.
Bild0333.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Visar lite av undertakets skick
Bild0338.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Å lite ny råsppont

Edit: Ska lägga till att kostnaden för ställning inte är inräknat i priset och att det bara är en träställning nu beror på att ställningen som skulle varit levererad (beställd av byggaren) hit före 8 i morse ännu inte kommit:mad:
Dessutom ingick att jag skulle vara med och köra undan teglet med traktorn.

//Orparn
 
Redigerat:
Nu har jag återfunnit kameran så här kommer en bild på hur undertaket såg ut så förstår ni varför jag inte ville ha det kvar. :x
66145_3245823082849_883676223_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu var ju inte plåt något alternativ, men vår ladugård har ett liknande undertak med plåten läktad på och det har varit tätt sedan (alu)-plåten lades på nån gång på 50-talet. Tänker inte röra det taket förrän det blir absolut nödvändigt eftersom det funkar fint. Ser dock över klockspikarna lite nu och då.
 
Plåttak med klockspik har jag på magasinet och det är ett elände med att dom kryper ut hela tiden. Har till och med hittat några på backen ibland.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.