Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Stefan Bengtsson skrev:
Men om man önskar läsa om ROT-fusk kanske man inte tänker på att leta i delforumet om kök? ROT-fusk är så viktigt att det borde kunna diskuteras i en egen tråd.

Jag uppfattar TS som att han varnar för en köksleverantör. Orsaken är att de lurat på honom arbete han inte beställt, och att det de gjort inte är bra utfört. Diskussionen om ROT tror jag inte TS är betjänt av.

Men, men. Detta är bara min åsikt, om tråden vill diskutera ROT så fogar jag mig.
Alla stickspår i tråden skulle kunna diskuteras i någon form av generell tråd men så länge vi håller oss till Topic vilket i detta fall berör en specifik köksleverantör så finns det alla anledning att samla den biten i en tråd istf att sprida runt det i massa generella trådar. Sedan att kanske inte TS insett vidden i dennes problem i allt från var kranen till diskmaskinen sitter till ev ROT bedrägeri är ju bara en vidareutveckling på just denna affär.
 
thomasx. ja vi hade ju fått uppfattningen om att "allt" skulle ingå i de där 32.000kr Dvs att montören skulle fixa till skåpen/allt vi beställt så att vi skulle ha ett färdigt kök. Så det att summan nu stigit till över 57.000kr handlar då om att vi fått två extra fakturor, en från Born vvs och el (för det elektriska arbetet) och en annan faktura från något annat firma för vvs arbete. Dessa två firmor har vi inte skrivit något kontrakt med och vi var inte medvetna om denna extra kostnaden. Det är det vi menar att köksmonteringen har blivit dyrare.

Vem som har gjort vad är ju inte enkelt att veta, dvs om puustelli beställt dessa extra arbeten men inte informerat oss om det, eller om de externa firmorna bara har förutsatt att de skulle göra arbetet. Det är omöjligt att få tillstånd en dialog med puustelli och diskutera saken. Vi reagerar ju starkt på att puustelli beter sig så som de gör, att de inte tar något ansvar i detta överhuvudtaget och att de inte försöker lösa situationen. Det vi vet är att de extrena firmorna jagar oss för att få betalt, de säger att de varit i kontakt med puustelli när vi bestridigt fakturorna, och de externa firmorna har fått tillsvar att det inte är puustellis problem (dvs detta med fakturorna) och att vi bara ska betala fakturorna.

Ang ROT avdragsdiskussionen, så förvånar inget oss längre då vi helt och hållet tappat förtroende för puustelli och tycker att deras agerade i denna saken är oseriös och under all kritik. Kanske börjar det komma upp fler saker till ytan efter diskussionerna som startats här.
 
Ok.

Ja, som sagt, bestrid fakturorna skriftligen med hänvisning till att ni inte har något avtal med dessa leverantörer, utan att er beställning gått via Puustelli (men det har ni redan gjort hoppas jag) Det är hantverkarnas problem att se till att få betalt för sina tjänster av den som beställt tjänsterna av dem, inte erat. Det är så klart tråkigt för hantverkarna, men det är som sagt inte erat fel att hantverkarna inte sett till att ha ett avtal med er för de delar som inte ingår i det jobb de fått av Puustelli.

Vad gäller upplägget med rot-avdraget blev jag mycket tveksam till det när jag såg puustellis upplägg tidigare i somras, eller när det nu var. Jag kan aldrig tänka mig att skatteverket skulle acceptera detta. Man kan inte få rot-avdrag för något man inte betalat för. Det är så jag har god lust att skicka skatteverket ett email och fråga om detta.
 
Utan att ha någon koll på storleken på köket så tycker jag att 32000:- låter väldigt mycket för att bara montera stommarna. Det skulle innebära mer än 1,5 veckas arbete för en person om timpenningen ligger på 500:-. Så spontant så känns det inte alls orimligt att TS förväntat sig att även el och VVS skulle ingå i den summan om inte köket är väldigt stort eller komplicerat.

Så utifrån det så är jag beredd att hålla med TS och även ifrågasätta extrafakturorna om det dessutom är så att TS är säker på att informationen om dessa tilläggsarbeten inte varit tydliga eller helt utelämnats och att de aldrig sett de påstådda bilagorna där det framgick vid kontraktskrivningen.
 
Så här säger skatteverket om Puustellis upplägg.


Hej!
Nej, detta är inte ett ok sätt att få ROT-avdrag, du som kund måste betala halva arbetskostanden för att kunna få ett ROT-avdrag. Så jag tycker du inte ska godta detta erbjudande från företaget!

Med vänliga hälsningar


www.skatteverket.se
Servicetelefon: 020-567 000
 
Thomasx, nu kan jag inte läsa din bildlänk, men nämnde du Puustelli i din dialog med SKV?
 
Som sagt en kollega till mig har pratat med den rättsliga experten på Skatteverket (Pia Blank Thörnroos) skickat brev till Anders Borg samt upplyst Dagens nyheter om upplägget (som ville göra ett större reportage och intervju) vissa företag har om att ta mindre betalt för sina varor och ta rejält betalt i arbetskostnad för att få högre rot och totalt sett lägre totalkostnad. Detta är nu ett år sedan och Skatteverket kan inte göra något år detta, de är medvetna om problemet, men det finns inga regler som säger hur många procent jag måste lägga på på en produkt eller hur mycket det skall kosta att gräva ett hål.
Och eftersom Skatteverket inte har tagit vår konkurrent i öronen och som bara fortsätter att ta hutlöst betalt för arbete och inga pålägg för materialet så undrar man om det vi själva som är korkade för att man försöker vara ärlig och göra rätt för sig vilket tyvärr kommer bli min kollegas fall inom en snar framtid om han inte gör likadant som sina "oärliga" branschkollegor.
Konkurrensen är inte på lika villkor.
 
Thomas Lundquist
Det är inte bara konkurrenter som lider, hantverkarna får som sagt svårt att få ut för extraarbeten, och som i det här fallet ordinarie arbete.
 
Jag är fortfarande nyfiken på att se en bild på Puustellis s.k avtal som man som kund får skriva på så det skulle vara av största intresse om TS skulle vilja dela med sig av detta. :)

I rent informationssyfte kan jag själv bidra med hur det ser ut från HTH-köks sida och här ser man klart och tydligt VAD som ingår under "MONTERING" och längre ner VAD som tillkommer.

En annan sak som kan tilläggas är att om det tillkommer extraarbeten för montören ute hos kunden så är detta inget som det någonsin skrivs några avtal om utan detta sköts alltid muntligen i samråd med kunden när man är på plats och då finns inga möjligheter till att skriva en massa avtal.
Detta har förvisso under mina 8år aldrig inneburit några problem för vare sig mig eller kunderna.

Detsamma gäller VVS och EL, där jag pratar med kunden om de vill ha hjälp med detta och upplyser kunden om vilka företag HTH rekommenderar oss att använda och på kundens muntliga begäran ser jag till att samordna dit dessa och de fakturerar kunden direkt exakt enligt avtalet.
 
  • Offert kund.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Paul-Staffanstorp skrev:
Detsamma gäller VVS och EL, där jag pratar med kunden om de vill ha hjälp med detta och upplyser kunden om vilka företag HTH rekommenderar oss att använda och på kundens muntliga begäran ser jag till att samordna dit dessa och de fakturerar kunden direkt exakt enligt avtalet.
Så HTH bestämmer alltså vad utomstående entreprenörer ska debitera, det kan ju bli spännande.
 
thomasx skrev:
Så HTH bestämmer alltså vad utomstående entreprenörer ska debitera, det kan ju bli spännande.
Var står det att HTH bestämmer vad de ska debitera ???
HTH har samarbetsavtal med en VVS-firma och en EL-firma och de debiterar kunden direkt enligt ök.
Fördelen för kunden att använda dessa av HTH rekommenderade företag är ju att de är vana att arbeta med köksinstallationer vilket oftast gör att det blir effektivare och bättre resultat och skulle något mot förodan gå snett är det ju alltid lättare att lösa en eventuell konflikt.
Dock har jag som sagt aldrig under mina år varit med om att detta skett.

Det finns heller inget tvång att kunden måste anlita dessa företag eller montören till dessa extraarbeten.

Nämner kunden vid mötet med säljaren att de har egen elektriker eller liknande så skrivs inte heller dessa rader in i avtalet utan det är endast när kunderna själva önskar hjälp att lösa detta.
 
Om den köksleverantören kan man säga mycket men det lämnar jag där hän.
Det är väl så att om man köper kökssnickerier och montering av dessa, då behöver väl inte säljaren räkna upp allt som inte ingår utan endast vad som ingår och förutsättningarna för det samt priset. Däremot så kan det tillkomma massor med andra arbeten som köparen själv ansvarar, behöver man hjälp så ber man om hjälp med dessa arbeten. Det är elektriker, rörläggare och ev plattsättare som behövs kanske även målare. Så dessa tjänster måste beställas av kunden annars blir det inte gjort. Vad det står i TS kontrakt vet ingen utom TS
 
D
cecar33 skrev:
Vad det står i TS kontrakt vet ingen utom TS
Ja, och tråkigt nog får vi inte heller se det, trots att det är en sådan central del i hela diskussionen.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
DIY_freak skrev:
Ja, och tråkigt nog får vi inte heller se det, trots att det är en sådan central del i hela diskussionen.
Så länge inte det visas så är det INGEN här som egentligen kan hålla med TS eller kritisera Puustelli heller om man ska vara seriös i sina uttalande för avtalet är ju faktiskt det som styr... och de är inte alltid lätta att tolka om man inte är van vid sådant... :surprised:
 
  • Gilla
magnu
  • Laddar…
Vi har inte beställt något kök förut och tycker det är rimligt att säljaren infomerar oss om vad som ingår och vad som inte ingår. Som poängterats här flera gånger så handlar det om attt det inte förekommit någon kommunikation/dialog mellan säljaren/montören och oss. Det är ju just detta som brustit. Det är det vi påtalat hela tiden, hade vi infomerats om el vvs skulle tillkomma som extra kostnad så hade vi haft möjlighet att diskutera pris, ta in andra etc.... Och kanske också då valt ett annat kök än puustellis.

Gällande avtalet så är det så att vi konsulterat konsumentrådginingen och fått bekräftat/stöd i att det inte finns något skrivet i avtalet att puustelli ska beställa in underleverantörer.

Vi har ett mail från säljaren från puustelli till montören där montören får i uppdrag att montera köket. Puustelli säljaren skickar även mailet till en vvs firma och en elfirma. Dessa firmor som fått mailet är inte de som fakturerat oss.

Vår tolkning var och är att puustelli säljaren beställde in montören och resterande personer för att färdigställa vårt kök. Inte någonstans står det där att möntören eller de andra firmorna ska tala med kund, diskutera pris/upplägg etc. Vår uppfattning var/är att detta då ingick i monteringen av köket och vi reagerade därför aldrig på mailet. Vi uppfattade det som att puustellisäljaren informerade oss om vilka som skulle arbeta med monteringen av vårt kök.

Vi fick mailet som kopia. Vi uppfattar att det är en beställning från puustellisäljaren till montören, om att montera vårt kök. = Allt ingår då det inte skrivs nånstans om att vvs, el inte ingår, ingen fråga ställd till oss om det är OK att använda dessa firmor, och ej heller något om att dessa firmorna ska kontakta oss för att diskutera med oss ang arbetet/pris mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.