Kommer att ha en pelletspanna på ca 10 kw i vårat nybyggda garage. Brännaren kommer att sitta inne i pannan.
Har varit i kontakt med brandingenjörer två gånger på Boverket angående regler för pelletpannor i garage.
Dom har ännu inte kunnat ge mig ett svar på hur man får bygga. Har man en panna på över 60 kw är det ingen tvekan att man måste ha ett pannrum. Som det verkar är det en tolkningsfråga angående öppen låga i garage. Skulle vilja ha pannan stående i garaget för att få en smidigare hantering av pelletsen. Finns det någon med liknande erfarenheter?
Vi råder under BBR 18.
 
Prova att slå din sotare en signal, det är ju han som sen ska godkänna installationen. Säger han ok så bör det gå bra, säger han nej kommer du få problem sen. Sen finns det kanske mer än en sotare där du bor... ;)
 
Men om man får ett papper från Boverket att man får bygga tex utan ett pannrum så borde väl sotaren få rätta sig efter det. Det som är lite märkligt är att när man vänder sig till dom som har skapat reglerna och inte får svar. Vart vänder man sig då? :confused:
 
Ja, det där är kruxigt i detta avlånga land. Tanken är att vi konsumenter ska prova, och sen får domstolen i efterhand avgöra vad som är rätt och fel. Fint va ;)

Jag hade känt mig mycket tryggare om den som ska godkänna det hela i slutändan ger sitt ok i början. Trilskas sotaren och tycker att bbr har fel får du ju inte godkänt ändå. Sen kan du väl iofs elda i alla fall bäst du vill, men ev. försäkring riskerar inte gälla om det börjar brinna.
 
Ja, ska nog ringa sotaren på måndag och höra vad han säger. Men jag kände spontant att Boverket borde vara den rätta vägen att få info direkt.haha
 
thomasx skrev:
Ja, det där är kruxigt i detta avlånga land. Tanken är att vi konsumenter ska prova, och sen får domstolen i efterhand avgöra vad som är rätt och fel. Fint va ;)

Jag hade känt mig mycket tryggare om den som ska godkänna det hela i slutändan ger sitt ok i början. Trilskas sotaren och tycker att bbr har fel får du ju inte godkänt ändå. Sen kan du väl iofs elda i alla fall bäst du vill, men ev. försäkring riskerar inte gälla om det börjar brinna.
Då ber man sotaren om ett föreläggande som man sedan överklagar till länsrätten.
Dom tolkar enligt lagen.
 
Angående försäkring så borde ju dom följa Boverkets beslut. Men man vet aldrig. Dom skall undersöka detta vidare och återkomma skrifligen. Jag står och stampar nu och vill färdigställa garaget men vet i dagsläget inte hur. Ganska frustrerande.
 
Andreas_Hansson skrev:
Då ber man sotaren om ett föreläggande som man sedan överklagar till länsrätten.
Dom tolkar enligt lagen.
Ja, dom tolkar lagen, på sitt sätt, precis som alla andra och det är inte säkert att det är på samma sätt som BBR eller sotaren.

Men varför i herrans namn hålla på med all denna byråkrati, när allt man behöver är sotarens samtycke?
 
Redigerat:
Calle&Lisa skrev:
Angående försäkring så borde ju dom följa Boverkets beslut. Men man vet aldrig. Dom skall undersöka detta vidare och återkomma skrifligen. Jag står och stampar nu och vill färdigställa garaget men vet i dagsläget inte hur. Ganska frustrerande.
Tror du på fullt allvar att om boverket säger ja, sotaren säger nej och inte godkänner installationen och det sedan brinner ner så kommer försäkringsbolaget att säga att sotaren hade fel som inte godkände installationen och gå på BBR's linje?

"Skiten" har ju brunnit ner, sotaren hade rätt....

Inte så sannolikt scenario, får vi hoppas, men jag hoppas du inser problemet.

Det finns en enkel väg, och en svår väg. Your pick.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Jag har inga erfarenheter av sotare än så länge men rent generellt borde ju lagen gälla före en sotares åsikt. I detta fall är ju det speciella i att det verkar vara en tolkningsfråga.
Om pannan blir fristående kommer garaget självklart att göras i samma brandklass ei30 som ett pannrum.
 
Vad säger kommunen då? Du måste väl ha ett bygglov eller bygganmälan. När vi satte vår vedpanna i garaget var vi tvugna att ha en egen brandcell för pannan och en sluss med två dörrar ut till garagedelen. Brandklassad dörr till pannrummet. Om du har plats kan det ju också vara praktiskt att ha pannan i ett eget utrymme skillt från övrig garageverksamhet.
 
Enligt killen på Boverket var det annat med ved. Där behövdes alltid ett pannrum. Har pratat med en tjej på kommunen och samma osäkerhet där. Att det är en tolkningsfråga och hur tolkar man. Jag känner att hanteringen blir mycket krångligare om man ska igenom massa dörrar.
 
Om du tycker att hanteringen är besvärlig kanske pellets på säck inte är det rätta för er. Bulkförråd eller bergvärme kanske passar er bättre då?
 
Jag skrev att gå igenom två dörrar än att ha pelletsen fritt i garaget blir krångligare,inte att jag tycker att pellets är besvärligt.
 
  • Gilla
-PC-
  • Laddar…
Sök bygglov/bygganmälan och bygg enligt bbr. Vissa verkar tro att sotarna är någon Gud som står över lagen?
 
  • Gilla
-PC-
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.