Tack för svar! Här kommer fler frågor!

Blandar du allt spackel med 3l eller bara det till det lokala fallet runt brunnen?
Är armeringen upphöjd något eller ligger den platt på golvet?
Om man har skor med mjuk sula går det att stå på slingorna eller måste man gå mellan och vara väldigt försiktig?
 
oj trodde jag hade skrivit mängd vatten på övriga golvet också, där blandar jag med ca 3,5-3,6l vatten
armeringen ligger platt på golvet och är fastsatt med häftpistol

har vanliga arbetsskor, men provar att inte stå på kabeln, men man står ju på den iaf, kabeln som "min" elektriker använder är T2 blue och är tydligen framtagen för att klara att man går på den (till viss del) fast den ligger på armering.

tunnare kablar kan tydligen få små brott i sig och fungera något år innan dom går sönder (eller om det är ett försäljningstrick)

armeringen är 2,5mm rostfri med 50 eller om det är 70mm rutor
 
Kanoners! Står inför en badrumsrenovering inom ett år eller två och har funderat på hur jag ska göra med flytspacklingen och det lokala fallet. Skulle vilja ha det i en flytning och då verkar det ju jättesmidigt att blanda lite torrare och börja med det lokala fallet för att sedan flyta resten. Jag antar att på det viset som du gjort ovan så blir slutresultatet en stor hel kaka genom att de lösare och torrare spacklet runt brunnen flyter ihop med varandra helt.
 
japp helt rätt
man kan flyta i 2 omgångar, en gång där man flyter ca 13mm över hela golvet och låter det torka, primar, stänger av runt lokalfall, flyter övrigt fall mot avst.list, handspacklar lokalfallet.
Så brukar jag göra på större golv med flera brunnar.
 
Gillar bilden på det " oförutsedda" fallet haha....vad gör man om det sker i trähus på öp? Åker det en massa mojna ner på nedre plan då? Vårt mellanakt är nån typ av papp från 70 och ett par dl geggiga skulle nog rasa igenom...
 
det är var i ett sutteränghus på markplan men med paneltak i källaren, var även plastat mot panelen så här var det ingen fara. Läckan var vid värmekabel och termostatslangen vet att jag tätade där i måndags men elektrikern la slingan på torsdag så förmodligen så blev det någon glipa och jag glömde täta idag...

Vet att en fd arbetskamrat flytspacklade en övervåning i en butik och en som jobbade kom springande för det rann spackel från taket :) som tur var så rann det inte på några varor

Har du ingen isolering i mellanbjälklaget? för ljudet alltså?
Ja det vore inte så skoj att sabba ett undertak...
 
Lämnas en ände av värmeslingan ute på golvet eller ska båda "tillbaka"?
Sent from my GT-S5570 using Byggahus
 
en ände är kvar ute, den syns till vänster om golvbrunnen på första bilden, en svart klump, den andra svarta slangen innehåller termostatgivaren
 
Byggis1976 skrev:
Gillar bilden på det " oförutsedda" fallet haha....vad gör man om det sker i trähus på öp?
Gråter! :(

Skämt åsido, spacklet rinner dit det kan. Inte riktigt som vatten men bra nära... Har hört en och annan historia kring detta liknande "butiksspacklingen". Att täta noga innan är ett rätt bra råd...
 
Alfredo skrev:
Gråter! :(

Skämt åsido, spacklet rinner dit det kan. Inte riktigt som vatten men bra nära... Har hört en och annan historia kring detta liknande "butiksspacklingen". Att täta noga innan är ett rätt bra råd...
Har sett en och annan skada med samma bakgrund med lite olika slutresultat, ibland svårt att hålla sig för skratt. Alltfrån sovande svärföräldrar som hjälpt till med renoveringen och tar en tupplur, vaknar av att det kommer någon tjockflytande gegga ner på magen. En annan gång så var det en familj som fick ner i kastrullen mitt under matlagningen, det komiska där var att man hade specificerat upp exakta matvarorna som funnits i kastrullen och begärt ersättning för efter andel av förbrukat paket (ex hade man lämnat kvitto på grädde men bedömt att halva använts så de hade begärt ersättning för halva paketet)

;)
 
haha dom var ärliga iaf, dom kunde ju provat att blåst er och krävt en helt ny grädde :)
 
Vad är lämpligt att täta ev. springor med?
 
fogskum för större springor, latex eller silicone till mindre, smal tejp.
istortsett allt som kan täta.
Bra om man kan täta dagen innan så latex / silicone hinner torka till lite.
Sen finns det avstängningslister i skumgummi som är självhäftande att köpa om man ska stänga av ett lokalfall tex.
Jag satt en sån på tröskel då den var för låg, ska såga till en ekbit att höja tröskeln med innan tätskiktning.
Har några före bilder ( bla rör och golvbrunns bilder) om någon är intresserad
 
nino skrev:
japp helt rätt
man kan flyta i 2 omgångar, en gång där man flyter ca 13mm över hela golvet och låter det torka, primar, stänger av runt lokalfall, flyter övrigt fall mot avst.list, handspacklar lokalfallet.
Så brukar jag göra på större golv med flera brunnar.
Om man nu som jag då har ett hyfsat stort golv, är det alltså OK att flyta i omgångar? Om jag förstår dig rätt:

1 - 13 mm över hela, låt torka (hur torrt? dagar?)
2 - prima...varför gör man det?
3 - stäng av runt lokalfall
4 - flyt övriga ytor (låt torka? du skrev inte det, men måste man inte göra det? eller KAN man göra det?)
5 - handspackla lokafall mot brunnar
 
Ja det är ok att flyta i omgångar, men spackla först 13mm över HELA ytan

1 ja antingen så ska det torka enl. spackelanv. eller så får det torka till man precis kan gå på det men inte är torrt då kan man spackla vått i vått utan primer, men det är nog inte att rekommendera,

2 primer är en dammbindare / vidhäftare, för att få spackel lagren att hålla ihop helt enkelt

4 ja låt torka så att du kan gå på det utan problem om du har bråttom att handspackla lokalfall, annars får det torka enl. anvisningarna

5 japp, prima innan och använd ett byggspackel typ Ardex A45 (brinner ganska snabbt och blir riktigt hårt så spackla noga för det är inte roligt att slipa ner höjder)
 
  • Gilla
bonnier
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.