Har sneglat på att installera ett DALI-baserat styrsystem för belysningen i samband med den stundande husrenoveringen (ska byta till dimbara LED-armaturer i hela huset). Enligt tre siter på nätet så påstås det att en av fördelarna är att kablaget för DALI-bussen kan samförläggas med strömförsörjningen (typiskt från en väggtryckknapp till lamputtaget. DALI verkar ju ganska smutt då det bara kräver två ledare för databussen och det inte behövs någon centraliserad styrenhet.

Det skulle ju underlätta betydligt om jag slapp dra nya rör så min fråga är om det stämmer?

Finns det andra digitalt styrda belysningssystem som också är OK att samförlägga signalkabel med matningen?
 
Det går nog bra, vill jag påstå.
Har själv installerat en mängd armaturer som var styrda med dsi. Samma sak som DALI förutom att du inte kan styra varje armatur separat. Ungefär. Vi drog EKK 5G1,5 till varje armatur (fas,nolla,jord och 2 "styrkablar"). Separat signalkabel från styrenheten till närvarosensorerna/dagsljuskompensering. ( En mkt stor fastighet ).Det här var Tridonics system.


Med andra ord ska styrkablarna i röret hålla samma isolationsklass som resten av kablarna, så att säga. FK 1,5 ska ju funka då.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
mortirolo skrev:
Det går nog bra, vill jag påstå.
Har själv installerat en mängd armaturer som var styrda med dsi. Samma sak som DALI förutom att du inte kan styra varje armatur separat. Ungefär. Vi drog EKK 5G1,5 till varje armatur (fas,nolla,jord och 2 "styrkablar"). Separat signalkabel från styrenheten till närvarosensorerna/dagsljuskompensering. ( En mkt stor fastighet ).Det här var Tridonics system.


Med andra ord ska styrkablarna i röret hålla samma klass som resten av kablarna, så att säga. FK 1,5 ska ju funka då.
Låter lovande :). Det är ju inte helt jättevanligt med DALI ännu, verkar det som? Gillar dock att det är en öppen (ISO) standard som många större bolag verkar stå bakom och att den verkar lagom komplicerad att handha för en normalbegåvad husägare. Återstår dock att hitta bra DALI-ballaster för LED som inte är helt ohemult dyra...
 
Dali har ju nog funnits länge och är ju nog i första hand avsedd eller används för andra fastigheter än typ villor. Vanligt är ju exvis att styra belysningen i kontorslandskap. Kanske inte optimal lösning i en villa?
 
mortirolo skrev:
Dali har ju nog funnits länge och är ju nog i första hand avsedd eller används för andra fastigheter än typ villor. Vanligt är ju exvis att styra belysningen i kontorslandskap. Kanske inte optimal lösning i en villa?
Skulle säga precis tvärt om, faktiskt. 64 adresserbara noder, 16 grupper och 16 scener är ganska lagom för en normal till stor villa. Systemet kräver ingen central styrenhet, dvs all information sparas i respektive nod, man kör en smart buslösning som gör att man kan koppla ihop enheterna nästan precis hur man vill (Stjärnnät, Daisy chain eller kombinationer av de två).

Vill man som jag konvertera vardagsrumstaket från en taklampa till fyra olika grupper downlights så är IMHO DALI ett mycket intressant alternativ, speciellt då man kan programmera upp olika sk scener för olika tillfällen (städa, mysbelysning, TV-tittande osv).

Nackdelen är väl att det är trådbundet, vilket komplicerar saker om man vill koppla ihop flera rum med varandra, eller att man måste köpa till en fjärrkontrollmodul om man vill kunna fjärrstyra från TV-soffan.
 
Glöm inte heller att man inte får koppla det i samma dosa!
Det går dock bra att sätta mellanvägg i dosa så att man separerar kopplingsutrymmena.
 
hevi skrev:
Skulle säga precis tvärt om, faktiskt. 64 adresserbara noder, 16 grupper och 16 scener är ganska lagom för en normal till stor villa. Systemet kräver ingen central styrenhet, dvs all information sparas i respektive nod, man kör en smart buslösning som gör att man kan koppla ihop enheterna nästan precis hur man vill (Stjärnnät, Daisy chain eller kombinationer av de två).

Vill man som jag konvertera vardagsrumstaket från en taklampa till fyra olika grupper downlights så är IMHO DALI ett mycket intressant alternativ, speciellt då man kan programmera upp olika sk scener för olika tillfällen (städa, mysbelysning, TV-tittande osv).

Nackdelen är väl att det är trådbundet, vilket komplicerar saker om man vill koppla ihop flera rum med varandra, eller att man måste köpa till en fjärrkontrollmodul om man vill kunna fjärrstyra från TV-soffan.
Nja, blandar du inte i hop KNX med DALI nu? Mig veterligen så behöver DALI en bus-master (central styrenhet) som adresserar armaturer och övervakar dom. Till styrenheten kan man sedan ansluta antingen digitala ingångar, LonWorks, KNX, IP o.s.v
 
Grottan skrev:
Nja, blandar du inte i hop KNX med DALI nu? Mig veterligen så behöver DALI en bus-master (central styrenhet) som adresserar armaturer och övervakar dom. Till styrenheten kan man sedan ansluta antingen digitala ingångar, LonWorks, KNX, IP o.s.v
Det har ju hänt att jag haft fel förut, men jag tror mig vara rätt säker på att det är ballasterna/noderna som håller information om grupptilhörighet, scener etc. Däremot måste man ju ha någon form av programmeringsinterface för att kunna sätta upp systemet.

Anledningen till att man valt denna arkitektur med distribuerad lagring var enligt någon artikel jag läste är att datatrafiken på bussen, om man t ex beställer scen "3", som kanske involverar 30 ballaster, bara blir ett enda komandopaket på bussen, snarare än att en central styrenhet behöver adressera varje enskilld nod med ett eget paket om vilken ljusnivå som beställts till varje enskild ballast.
 
Samt att det kan vara lite "knöligt" att ansluta FK i "donen"
 
Jadu, ser nog ut som du har rätt :) Tridonic verkar ha "styrenheter" som du kan para i hop med en vanlig brytare: http://www.tridonic.se/se/products/2612.asp

Dock, KNX är mer flexibelt (går att kombinera med DALI om man så vill)
 
Jag har precis börjat läsa in mig på dali, och det är ju smidigt att man kan använda samma kanalisation för ström och styrning.

Visst är det också så att man har EN centralenhet kopplad till EN dali-bus, som sedan styr belysningar på samtliga säkringsgrupper?

Finns det någon defacto-standard att hålla sig till vad gäller ledarna? Dali är väl klenspänning? Det borde väl duga att använda led-kabel 2x0,75mm för dalibussen i en vanlig villa?
 
På din andra fråga, se #2. Klenspänning eller inte så ska ledarna hålla isolation för 230 V ifall det förekommer andra ledare med 230 V i samma rör.
 
Låter som att det blir FK 1,5 då.
 
jive skrev:
Glöm inte heller att man inte får koppla det i samma dosa!
Det går dock bra att sätta mellanvägg i dosa så att man separerar kopplingsutrymmena.
FEL FEL FEL!
Det är visst fullt tillåtet att koppla i samma dosa UTAN mellanvägg, och som tidigare nämnts måste kablaget vara klassat för 230V.


Angående billiga LED driver med DALI skulle jag rekommendera Helvars Drivdon. Dessa finns att köpa hos Malmbergs Artikelnr: E-9974084, för ca 300 +moms (3-30W 350mA/500mA/700mA

Annars finns Jolly MAXI US - DALI E-7980652 för ca 500 +moms (350mA - 1-25W / 500mA eller 1-36W / 700mA eller 1-50W)
 
Redigerat:
hevi skrev:
Det har ju hänt att jag haft fel förut, men jag tror mig vara rätt säker på att det är ballasterna/noderna som håller information om grupptilhörighet, scener etc. Däremot måste man ju ha någon form av programmeringsinterface för att kunna sätta upp systemet.
Helt rätt. Alla DALI enheter har redan en unik adress, Det enda som extra som behövs på bussen är en DALI-strömförsörjning + programmeringsinterface för driftsättning.

Däremot är det svårt att få till komplexa styrningar med enbart DALI. Då är det lämpligast att kombinera DALI med KNX, med hjälp av en DALI-Gateway
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.