Jag har ett litet dilemma med en dörr som är gammal och skev. Gångjärnen ser OK ut. Troligt har hela partiet satt sig lite....

Så här ser dörren ut:
dorrstrul.jpg

Bilden visar glappet i ovankant mellan röd och svart pil ca 0,5 cm. Dörren tar alltså i vid grön pil samt i nederkant. Den går att stänga men det irriterar!

Någon som har några bra tips på hur man rätar upp denna utan att behöva slipa av de kanter som tar emot.

Man kan tydligen böja gångjärnen men jag vet inte om det finns utrymme för så mycket?!
 
...två drag med elhyveln så är ju det där fixat. Går det där verkligen att fixa genom att kröka gångjärnen? Om det vore tvärtom kanske?
 
Mr Tool has spoken :D!
Jag antar att det blir lösningen, vill egentligen inte göra så på en gammal fin dörr...men får väl krypa till korset ändå!
 
Bra tips....ditt falköga stämmer....det är ju bara så trist att bryta upp och justera dörren, det är ju ingen Kungsäter från 2005 med karmskruvar direkt....
 
Äh, lägg ner det Calle, lämna det åt nästa ägare, du ska ju flytta!
 
Ever heard the expression "fixing up the bride" dear Matilda.....?
 
Jag hade samma problem. Under ett antal månader stängde jag dörren med en lagom tjock dagstidning mellan karm och dörr om nätterna och lyckades på detta sätt pressa dörren i rätt läge mot karmen. Jag ville inte heller slipa ner dörren. Det lyckades faktiskt.
 
Tålmodig dam du Yonna....har dessvärre inte ett par månader på mig....som du förstod av Milda Matildas inlägg ovan skall huset säljas och detta är en av de få irriterande defekterna på huset som jag tänkt åtgärda...
 
Calle Anka skrev:
Tålmodig dam du Yonna....har dessvärre inte ett par månader på mig....som du förstod av Milda Matildas inlägg ovan skall huset säljas och detta är en av de få irriterande defekterna på huset som jag tänkt åtgärda...
....och ditt samvete hindrar dig från att sälja ett hus med smyghyvlade innerdörrar?
::) ;)
 
Well all fans av rafflande historier om skeva dörrar....här är upplösningen!

Jag noterade att skruvarna från 1926, övermålade med 100 lager färg hade släppt 2 mm på gångjärnet....skrapade bort all färg ordentligt och tog min gröna Bosch....- sorry MathiasS vet att det borde vara med färg blå men det går ändå - och skruvade ut eländet likt en gammal tand....

Väl ute i friska luften konstaterade jag att skruven var slut. I källaren lokaliserade jag en större och längre och bättre skruv efter idogt letande.....borrade upp hålet lite och i med nya skruven....drog åt hårt som f-n....och vips, magic hands, dörren går igen perfekt....

Är lite imponerad av mig själv att jag löste detta obegripliga mysterium....

Tack alla goa för tipsen ändå! Här har man gått och irriterat sig i 5 år utan att agera och sedan bara för att man skall sälja kåken och har tittat på timell fixa i ordning en kåk i fjollträsk så tar man tag i det....håhå jaja!

Jag jagar vidare mot ett perfekt hus! 8)
 
Nu är det bara frågan hur du ska hinna få på 100 lager färg innan husvisningen, för du kommer väl inte lämna den nya skruven omålad?! Jag skulle då inte köpa ett hus där dörren förvisso är rak, men där en skruv i gångjärnet lyser metallblank - hur fint huset än är i övrigt...






;D
 
;D Ja du, det finns två alternativ, måla ett lager färg i hundra dagar framåt, antikvit för att matcha eller spackla på, slipa av och sedan måla 1 lager antikvit.

Så här ser det ut efter utfört stordåd i alla fall!

jarnet.jpg
 
Du åker nog på att måla hela dörren så du inte får färgskiftningar.... 8)
 
Men om man målar över det där så tror jag man riskerar att hamna i en juridisk process om dolda fel. Skruven är ju inte direkt tidstypisk och enligt uppgift inte alls gjord för det ursprungliga hålet den sitter i.

Man ska inte ge sig på svåra saker som glad amatör - se bara vad tokigt det kan bli.
 
Nja det dolda felet var ju egentligen att killarna som byggde eländet 1926 hade dåligt med rejäla skruvar, så jag hade bara hänvisat till dem....har lite data om grabbarna som jag tänker gå till polisen med så får det göra en utredning om det här!

Nu är det målat och fint och iiiingen ser vad som hänt he he.....lova att ni inte säger nå't till köparna nu va!








;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.