A
Hej!

Jag skriver hit för att hoppas få lite hjälp med min fars anläggning, han har ett system som heter Baxi, Differenstermostat 1, (gamla typen), det består av två st pumpar med en dubbelverkande backventil mellan de två pumparna.
Pump 1 sköter laddningen från panna till tanken när panntemperaturen uppnått inställt värde
Pump 2 sköter återladdning från acktanken till pannan då panntemperaturen är cirka 3 grader lägre än tanktemperaturen.
Återladdning från ackumulatortanken till panna stannar när panntemperaturen är cirka 2 grader lägre än tanktemperaturen.
Återladdning från tank till panna upphör när tanktemperaturen är lägre än 40 grader (justerbar 30 - 50 grader)

Nu till problemet: det går inte att få upp ack tanken till högre än 60 grader.
Jag själv misstänker att det är något fel med den dubbelverkande backventilen men jag är inte säker.

Hoppas att någon vet något om detta system och kan ge mig några tips.

Tack på förhand

Mvh Mikael
 
Vad händer när tanken är 60°C? Kokar pannan?
Fortsätter du kasta in ved i pannan så måste tanken öka i temp... värmen kan ju inte försvinna??
 
A
Nej pannan kokar inte, ska jag vara ärlig så vet jag inte var värmen tar vägen någonstans, det är precis som om vattnet kyls ner på något sätt, jag har eldat i många timmar och 60 grader är max.
Vad tror du om backventilen?, kan den orsaka detta?
 
mickesrx skrev:
Nej pannan kokar inte, ska jag vara ärlig så vet jag inte var värmen tar vägen någonstans, det är precis som om vattnet kyls ner på något sätt, jag har eldat i många timmar och 60 grader är max.
Vad tror du om backventilen?, kan den orsaka detta?
Om inte pannan kokar och du eldar mer än vad som förbrukas (i varmvatten och värm) så måste tempen i acctanken bli högre.

Stannar även pannan på 60 grader?

Sitter det någon kylslinga i pannan som kyler den (kallvatten kylning)? Kan kollas genom att kolla vattenmätaren medans ni eldar i pannan.

Sitter det någon dragregulator som stryper luft/rökgaser så att pannvattnet inte blir varmare än 60 grader.
 
termostaten kanske sitter i fel hål så den stänger flödet vid 60 grader :) skoja bara. låter ju knepigt. knäpp gärna några bilder på hur systemet är uppbyggt så kanske man kan se några fel. vad är de för baxi panna?
 
Värmen kan inte bara försvinna elda på.
 
Kasta gärna upp någon bild på anläggingen.

Har du någon golvbrunn i pannrummet?
Går det något vattenrör till den?
Har du SYR-ventil som kyler pannan när den blivit för varm så dumpar den varmvatten i brunnen för att kyla pannan, men det borde du märkt isåfall??

Hur stor är acc-tanken?
 
Din tempmätare kan vara sönder+
 
A
Hej.
Ja precis, man vet aldrig, den kan sitta fel *ler*
Ska lägga ut bilder så snarast möjligt.
Pumpen som ska föra över vattnet till tanken från pannan lever om ganska mycket, det låter som den går alldeles för sakta, differenstermostaten som sitter på väggen är det något fel på, den stänger av pumpen ibland och då får man knacka på den för att pumpen ska gå igång igen.
Det är ingen baxi panna, det är Diom vedpanna.

obba skrev:
termostaten kanske sitter i fel hål så den stänger flödet vid 60 grader :) skoja bara. låter ju knepigt. knäpp gärna några bilder på hur systemet är uppbyggt så kanske man kan se några fel. vad är de för baxi panna?
 
A
Ska ladda upp bild snarast möjligt.
Ja jag har en golvbrunn, ja det går ett rör dit, men jag har inte sett att den dumpar vatten dit, tanken är på 1000 liter
 
A
ja tempmätaren på pannan har gått sönder så vi har satt en på röret som går från pannan.
Kan det ha inverkan på detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.