Vi fick vårt besiktningsprotokoll från överlåtelsebesiktningen igår.
Vi visste ju (eftersom vi var med besiktningsmannen) att det är en del grejer som behövs kollas igen.
Detta är vad vi fick fram som behöver en djupare undersökning:

Vind
Mikrobiell påväxt finns på underlagstaket. Se
även under anmärkning tak.
För att utreda orsaken till och omfattningen
av den mikrobiella tillväxt/de fuktskador som
finns på yttertakets insida rekommenderas
att en fördjupad undersökning utförs

Tak (Taket var inte egentligen någon vidareundersökning lägger in den också eftersom det står att man ska läsa vidare under tak i föregående kommentar)
Takpannorna är äldre.

Takpannor och underlagspapp har enligt vår

bedömning en begränsad livslängd.
Eftersom husets taktäckning är äldre har det
ett minskat motstånd mot vatteninträngning.
Detta i sin tur kan leda till fuktskador på
träläkt och på takkonstruktionen vilket kan
resultera i mikrobiella skador.
Takpannor är skadade.
Då det förekommer skadade/spruckna
takpannor finns det risk för fuktskador på
underliggande konstruktioner.

Garage
Blåsor och sprickor noterades på papptaket.
För att kontrollera orsaken till och
omfattningen av sprickor och blåsor på
papptaket samt eventuella följdskador
rekommenderas att en takläggare kontaktas
för en fördjupad undersökning.

Carport
Rötskador finns i konstruktionen
En fördjupad undersökning rekommenderas
för att konstatera orsak till och omfattning av
rötskador på konstruktioner.
Taklutningen är liten för typen av plåt
Kontakta fackman för kontroll av orsak och
omfattning till ovanstånde anmärkning
Entréplan / Allmänt
Tak är ojämnt och buktigt.

För att konstatera orsaken till och
omfattningen av det ojämna och buktande
taket som noterats i utrymmet samt
eventuella underliggande skador
rekommenderas att en fördjupad
undersökning utförs.
Entréplan / Hall
Taket är ojämnt och buktigt, se allmänt.
Klinker har släppt från underlaget.
För att utreda orsaken till och omfattningen
av detta rekommenderas att en fördjupad
undersökning utförs.
Källarplan / Bastu
Bastun har brister i konstruktion
Kontakta fackman för kontroll av orsak och
omfattning till ovanstående anmärkning.

Hans kommentarer (med mina ord och funderingar invägda) till detta under tiden var följande:
Vind:
Det syntes lite mikrobiell på innertaket i skarvarna mellan pappen vilket då tyder på att pappen inte riktigt är den nyaste (huset är ju från -72), men han sa att takpannorna är helt okej och att man kan återanvända dom, samt att det finns en hög med nya pannor så vi kan byta ut dom trasiga. Han tyckte bara att vi isf skulle byta ut läkten och pappen då råsponten var bra fortfarande!

Garaget visste vi om att det var vattenskadat pga taket, så det hade vi prutat ner redan innan och ändå tänkt åtgärda.
Att Carporten var så dålig hade vi ingen aning om, men ska vi ändå fixa taket på garaget så är ju carporten bara en fortsättning!

Entréplan, allmänt, hall:
Att taket är buktigt trodde han nästan säkert att det berodde på att brädorna i taket var krokiga redan innan dom gjort det, dock var det ett rum som var värre, där har dom kanske tagit bort lite bärande vägg till en hylla som är "inbyggd" i väggen närmast taket. Men det såg ändå inte tokfarligt ut :p
Och klinkern som har släppt lite är i hallen precis innanför dörren, och det kanske är 1,5-2kvm klinker sedan är resten parkettgolv. under klinkern ligger golvvärme och han trodde att dom lagt in klinkern felaktigt när dom la den. Men vi tänker nog att vi inte kör golvvärmen så ofta, också så vill jag hursomhelst lägga nånslags dörrmatta över där då jag inte tycker att kontrasten mellan klinkern och parketten är så snygg ;) men det är ju en annan femma!!
Och så tillslut Bastun, där fattades det golvbrunn också var det något med brädorna i nederkant att det nog dras in vatten där.. också frågade han om vi skulle basta ofta, och jag sa att det nog inte kommer bli så ofta, och då menade han att det säkert är lugnt att basta och kasta vatten runt sig där inne i 10 år till innan det måste bytas!!

Så det finns ju en del grejer, men inget lät tokallvarligt på honom men jag vill bara kolla ändå ;)

Vi köper isf huset för 450 000! och det är 170kvm i sutteräng, och källaren var det inget att anmärka på!
 
Redigerat:
Hur är huset i övrigt, hur gammalt är det mm?
 
Ska ni göra något själva eller leja bort?
 
Omöjligt att svara på om huset är köpvärt eller ej. Det handlar ju om så mycket mer än bara dessa punkter.

Men med vägledning av protokollet bör ni kanske ställa in er på att byta tak på både hus och garage inom kort.

Klinkern i hallen ser jag som ett mindre bekymmer eftersom det inte är ett våtrum. Punkten ang. bastun säger inte så mycket, men en bastu är ju inte en vital del av huset så även det skulle jag ta med någorlunda ro.

MEN, ovanstående punkter kan ju bero på något allvarligare och den bästa rekommendationen är väl att ni följer besiktningsmannens råd och gör en fördjupad undersökning (om huset i övrigt verkar trevligt).
 
Jag har nu uppdaterat texten lite då det trasslade lite för mig innan!
Det är annars lite smågrejor som blev anmärkta på, men det skall ändå bytas tapeter och sånt i ALLA rum osv, så det är ju sånna rent skönhetsmässiga grejer som man ändå vill göra i vilket hus som helst!!
 
Som sagt ställ in er på takbyte, Om taket är från -72 så borde ni ha räknat med det redan vid budgivningen.

Det där med buktande tak. pga. en ev. borttagen bärande vägg låter ju lite läskigt, men han var alltså inte så bekymrad över det?

Nu vet jag inte hur mycket koll på husköp ni har. Men andra saker man bör ha med i beräkningen är värmeanläggningen, är den gammal, är den onödigt dyr i drift (direkt el)? Badrum, hur gammalt, tittade han på det?

Det är saker som kan ge höga kostnader som helst inte skall vara oväntade när man köper hus.
 
Jupp, taket har vi räknat med att byta från om några år!! Dock sa han också att takpannorna var i så pass bra skick att dom troligen kan återanvändas! Och att bara läkten och pappen behöver bytas, men sen får man ju bestämma det den dagen isf ;)

Att taket buktade på några ställen hade inget att göra med den bärande väggen.
Förhoppninsvis kanske man kan göra någon smart lösning om det nu är så att det är bärande vägg som dom tagit bort! Det handlar om ca 2-2,5 meter!

Det är direktverkande el men det är även installerat två luft luftvärmepumpar som täcker det mesta, samt två öppna spisar och ved får vi från min pappa ;)
Badrummet är äldre, men det fanns ingen fukt osv, och han tyckte att det var bra gjort! Självklart kommer man väl vilja göra om det själv såsmåningom, men det är inte prio 1.
Och den andra toaletten är nyrenoverad och det tyckte han såg bra ut också!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.