Hej

Tänkte slippa googla och istället fråga expertisen här.
Bakgrund: Min fru och hennes syster fick en tomt för ca 15 år sedan av sin farfar. Tomten ligger i Stockholms skärgård och pga militären så har det varit byggförbud (det är det nog inte längre). Pga detta så ifrågasatte min fru taxeringen och efter en del brevväxling så kom ett beslut om nolltaxering. Så den har noll i taxeringsvärde och har haft så i kanske 10 år.

Tomten har precis värderats till ca 3 miljoner. Min fru och hennes syster har för avsikt att sälja. Hur får man ned reavinsten på bästa sätt, går det?

/Martin
 
Har man fått en fastighet i gåva så räknas senaste försljningen som anskaffningsvärde. Alltså det pris farfadern betalat för tomten, eller ännu längre bakåt om den gått i arv i släkten.

Men man har rätt att sätta ett ingångsvärde shablonmässigt som är 1952 års taxeringsvärde (osäker på exakt årtal) uppräknat med någon konstant som jag har för mig är ca 1,3.

I ert fall så kan man nog anta att det faktiska anskafffningsvärdet är helt försumbart, och troligen är även 1952 års taxeringsvärde nära noll.

När det gäller en fastighet där man inte bott nyligen så är reavinstaskatten 30% istället för 22% (kolla uppgifterna, jag kan blanda ihop det). Dessutom får man bara skjuta upp reavinstbaskattningen om man bott på fastigheten (kolla vilka tider som gäller).

Så det bästa sättet att få ned skatten borde vara att se till att bosätta sig på tomten (kanske fnns ngn. bunker att inreda). Och sälja efter ett eller två år, sedan investera pengarna i ett nytt boende som är minst lika dyrt, då kan man skjuta upp betalningen av skatten tills man säljer det boendet, eller så skjuter man det vidare i nästa boende osv. Men staten tar numera ränta på den uppskjutna skatten.

Som alternativ kan man undersöka möjligheterna att flytta utomlands några år. Har för mig att om du skriver dig i Storbrittanien så slipper du skatta helt för kapitalinkomster som kommer från kapital man ägde vid flytten. Kan kanske bli vissa problem att få svenska skattemyndigheten att acceptera utflyttningen.
 
Det är fullt möjligt att komma undan att skatta ifall man genomför försäljningen efter att ha flyttat utomlands. Men som hempularen antyder är det svårt att få Skatteverket att gå med på att man verkligen har flyttat ... Om man ska få sin skatterättsliga hemvist i ett annat land (vilket är det som krävs för att slippa skatta här) så måste man kapa alla praktiska band med Sverige. Man får inte ha någon bostad etc. Naturligtvis ingen anställning. Man får inte vistas här mer än kanske 3–4 månader per år. Maka/make/minderåriga barn kan inte heller bo kvar i Sverige. Och man ska bo utomlands under åtminstone 3–4 år. Om man åker dit på att ha "skenskrivit" sig så kan man förutom att ändå åka på att betala skatt få betala skattetillägg, i värsta fall åker man dessutom dit för skattebrott och får krypa in i finkan ...
 
Redigerat:
Jag har inget bra tips att komma med för att undvika skatt men vill ifrågasätta den uppgift ovanför som anger att skatten är 30 % för att man inte bor på tomten. Jag tror att skatten blir 22 % på vinsten då denna skattesats gäller oavsett om det är en villa, bostadsrätt, fritidshus osv.

Då din fru och hennes syster fått fastigheten i gåva och den varit i farfars ägo länge kan ni räkna med skatt på i princip hela försäljningsbeloppet då införskaffningsvärdet måste ligga nära 0 kr och schablonvärdet från 1952 bör vara riktigt lågt.

Som exempel har jag har ett fritidshus byggt 1955 och att bygga det huset + tomt + alla omkostnader, avgifter osv landade på 20 000 kr och skatteavdraget på den summan skulle bli 4400 kr. För er del som inte ens har ett hus blir det i princip noll avdragsmöjlighet.

Samtidigt har ni fått fastigheten i gåva och knappt haft några utgifter så det blir ju en bra slant ändå vid försäljning: 3 000 000 kr - mäklararvode - 22 % skatt delat på två ägare = ca 1 150 000 kr var.
 
Precis, man får vara gad över de 78% man får behålla av den helt arbets- och kapitalfria vinsten. :cool:
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Jag blev nyfiken om skattesatserna, det var inte riktigt som jag hade för mig. MEN tomtmark som säljs räknas i normalfallet som försäljning av näringsfastighet, och då gäller 30%. Det framgår av skatteverkets broschyr http://www.skatteverket.se/download/18.71004e4c133e23bf6db800031293/37918.pdf vad som gäller. Undantaget som ger "bara" 22% skatt är om det finns konkreta (och bevisbara) planer för en själv eller en närstående att bygga en bostads åt sig själv på tomten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.