Akahigi skrev:
Jag menade mest: om någon stackars doktorand skriver att hon skulle vara intresserad av att, i forskningssyfte, få höra varför folk hänger här så är det ju inte superkonstruktivt när du då går in direkt och skriver att, näej, det vill du inte, för forskare går inte att lita på att de inte "outar" ens innersta funderingar om varför man hänger på forumet.

Särskilt som hon av epostadressen att döma INTE kommer från ett universitet hon hittat på själv.

Det är ju lite militiavarning på det tyckte jag. Mest på skämt då förstås, men i alla fall. Om du tyckte det var taskigt får jag be om ursäkt...
Akahigi, ett litet råd:
Läs först, skriv sedan.
Om trådskaparen skriver "Kan du tänka dig att berätta om vad du brukar göra på byggahus.se?"
och jag svarar att nej, det vill jag inte göra.
Vad anser du är problemet då? Att jag säger nej på en ja/nej-fråga?

Du kallar henne "stackars doktorand". Vad vet du om henne som vi andra inte vet?

För övrigt måste jag säga att jag blir illa berörd av din avatar.
Vad föreställer den? Ser i mina ögon ut som en person med rest skjutvapen.
Och vidare skriver du om "militiavarning".

Vad vill du göra? Förvandla ByggaHus till en krigszon?
Lägg undan vapenromantiken och håll dig till spikpistolen här!
 
Mikael_L
LH13 skrev:
Jag håller på med en doktorsavhandling om hur forum används och vilka behov de fyller. En sak jag tittar särskilt på är hur människor använder forum för att bygga upp kunskap om olika saker i livet. Kan du tänka dig att berätta om vad du brukar göra på byggahus.se? Kontakta mig gärna i så fall, så får du veta mer.

Deltagandet är anonymt.

Linnea Hanell
Stockholms universitet
linnea.hanell@nordiska.su.se
Om det går trögt med raggande av deltagare så bör du kanske försöka precisera lite mer vad du vill veta och hur det ska gå till.
För i detta inlägg är det så allmänt hållet att jag inte kan se hur jag ska kunna bidra med mer än vad jag skrev (samt citerade från alfredo).
Dessutom är nog den som funderar på att anmäla sitt intresse också nyfiken på hur det ska gå till.
Är det ett frågeformulär, en intervju eller ....?
 
Angående anonymiteten, vad sysslar ni med bakom tangentbordet egentligen som ni inte vill ska hamna till övrigas kännedom?? :eek: :) Nej skämt åsido så har jag personligen inget problem med att bara vara "halvanonym" då jag förutsätter att frågorna är av allmän karaktär.
 
bonnier skrev:
Angående anonymiteten, vad sysslar ni med bakom tangentbordet egentligen som ni inte vill ska hamna till övrigas kännedom??
Ibland annat än vad jag förväntas göra på jobbet kanske...:surprised::surprised::surprised:
 
Alfredo skrev:
Kortfattat kan jag svara här:

- Leta svar/köpråd/information i befintliga trådar kring sådant jag undrar över.
- Ställa konkreta frågor för att få hjälp/information som jag ej hittar på annat sätt.
- Försöka besvara frågor när jag tror jag kan hjälpa till och tycker mig ha tid.
- Allmänt tidsfördriv som ger ny kunskap.
- Allmänt tidsfördriv som inte nödvändigtvis ger mer kunskap utan är mer av "social" karaktär.

Tack! Om du vill berätta mer ingående får du gärna mejla eller skicka ett pm. Några följdfrågor, som andra också får svara på:

- Brukar du komplettera informationen du hittar här, med information från annat håll?
- Hur tänker du kring trovärdighet när det gäller till exempel köpråd?
- Varför svarar du på frågor när folk ber om hjälp?
 
bonnier skrev:
Angående anonymiteten, vad sysslar ni med bakom tangentbordet egentligen som ni inte vill ska hamna till övrigas kännedom?? :eek: :) Nej skämt åsido så har jag personligen inget problem med att bara vara "halvanonym" då jag förutsätter att frågorna är av allmän karaktär.
Skämtar du Bonnier?
Det är ju just det vi inte vill att andra skall få insyn i. (Här hade säkert en kul smiley platsat.)
 
Mikael_L skrev:
Om det går trögt med raggande av deltagare så bör du kanske försöka precisera lite mer vad du vill veta och hur det ska gå till.
För i detta inlägg är det så allmänt hållet att jag inte kan se hur jag ska kunna bidra med mer än vad jag skrev (samt citerade från alfredo).
Dessutom är nog den som funderar på att anmäla sitt intresse också nyfiken på hur det ska gå till.
Är det ett frågeformulär, en intervju eller ....?
Den metod jag använder bygger på att jag tillsammans med deltagaren försöker förstå hur forumet fungerar och hur forumet förhåller sig till andra saker personen gör i sitt liv. Det bygger alltså på att vi lär känna varandra, och det är därför jag föreslår att man mejlar mig. Studien utgår från intervjuer och observationer, digitalt eller irl beroende på deltagarens preferenser.

De här lite allmännare svaren som har kommit fram här i tråden är också intressanta, och jag fortsätter gärna diskussionen här med!
 
Mikael_L skrev:
Jag är verksam i ett par andra forum också, men inte alls i samma höga grad. Och det skiljer sig rätt mycket från vad jag gör och får ut av byggahus.
I de forumen så är den sociala biten med "datakompisar" större. Skämtsamheter, allmänna funderingar över livet, dryftande av precis allt (som inte (alltid) är viktigt) tar en helt dominerande plats. Medan rent kunskapssökande och kunskapsspridande är en väldigt liten del av forumandet där.
Så helt klart påverkar forumet som sådant samt forumets regler, vad jag gör och får ut av deltagandet.
Vilken typ av forum är detta? Typ flashback, eller sådana som handlar om ett visst ämne som husbygge, datorer, barn etc?

Hur brukar du tänka väl inne i trådarna – ska det vara var sak på sin plats, eller blandar du socialt och kunskapsorienterat forumande (bra ord!)?

Någon annan som har tankar om detta?
 
LH13 skrev:
- Brukar du komplettera informationen du hittar här, med information från annat håll?
Ja, självklart kan jag nästan skriva. Sedan i vilken omfattning och på vilket sätt beror ju helt på vad det gäller.

LH13 skrev:
- Hur tänker du kring trovärdighet när det gäller till exempel köpråd?
Ja det beror ju på. Skriver väldigt många "gamla rävar" att Bosch GSM8SJ är väldigt köpvärd samtidigt som jag själv har goda erfarenheter av fabrikatet. Då ser jag nog råden som väldigt trovärdiga. Skulle å andra sidan en nyregistrerad rekommendera ett "mirakelpiller" som för alltid gör min källare fuktfri så tar jag nog trovärdigheten med en jätteskopa salt...

När det gäller trovärdigheten, vare sig det avser köpråd eller mer tekniska råd, framgår det rätt väl efter en tid vilka som ger bra råd och vilka som man kanske ska lyssna lite mindre på... Tittar du exempelvis på elforumet så finns det rätt många som jag tveklöst litar mer på än om jag exempelvis skulle ringa en slumpmässigt vald elfirma.

Sedan kan ju ett råd bli fel på grund av missförstånd, okunskap eller slarv. I de fallen brukar dock den "felande" rådgivaren ganska snabbt bli ordentligt korrigerad... Om någon däremot är ute för att medvetet jäklas så brukar denne inte bli speciellt långlivad...

LH13 skrev:
- Varför svarar du på frågor när folk ber om hjälp?
Bra fråga... Finns säkert flera delförklaringar. En är väl att jag under många år fått stor hjälp kring diverse, främst tekniska, frågor från frivilliga på allehanda "internetforum/-grupper". Eftersom jag själv haft stor nytta av detta känns det naturligt att själv kunna bidra lite. Om en granne eller arbetskamrat frågar om råd försöker nog de flesta normala människor hjälpa till i rimlig omfattning efter bästa förmåga. På samma sätt ser jag att man kan hjälpa till exempelvis här på BH.
 
  • Gilla
LH13
  • Laddar…
LH13 skrev:
Hur brukar du tänka väl inne i trådarna – ska det vara var sak på sin plats, eller blandar du socialt och kunskapsorienterat forumande (bra ord!)?

Någon annan som har tankar om detta?
För min del beror det nog på trådens art. Ser jag en seriös fråga så skulle jag aldrig som andra inlägg komma på tanken att slänga in ett dumt skämt, hoppas jag... Är det en seriös diskussion försöker jag nog även vara seriös, som i denna tråd exempelvis, Om det å andra sidan är en mer "utflippad" tråd fylld av smileys och halvdumma skämt så kan nog även jag hänga på... Vad som är rätt nivå får andra bedöma. Jag gillar BH för dess kombination av oerhört kompetenta och hjälpsamma medlemmar samtidigt som skämt och glimten i ögat flödar. Det gör BH extremt värdefullt och tilltalande för mig.
 
  • Gilla
Ingenjören och 1 till
  • Laddar…
LH13 skrev:
Jag håller på med en doktorsavhandling om hur forum används och vilka behov de fyller. En sak jag tittar särskilt på är hur människor använder forum för att bygga upp kunskap om olika saker i livet. Kan du tänka dig att berätta om vad du brukar göra på byggahus.se? Kontakta mig gärna i så fall, så får du veta mer.

Deltagandet är anonymt.

Linnea Hanell
Stockholms universitet
linnea.hanell@nordiska.su.se
Linnea, du har redan fått en del svar, vilket tydligt visa hur öppna (och godtrogna) de flesta svenskar är inför en "forskare".

Några frågor till dig som omväxling:
Inom vilken institution sker detta forskningsarbete?
Vad kommer avhandlingen att få för titel?
Vem är handledare?
Vem är beställare (om sådan finns).
Hur finansieras ditt forskningsarbete?
Vad har du för bakgrund? Kurser, examina osv.

Mvh //KoW
 
KnockOnWood skrev:
Linnea, du har redan fått en del svar, vilket tydligt visa hur öppna (och godtrogna) de flesta svenskar är inför en "forskare".
Jag har gett en del av dessa svar och för min del har "svarsviljan" inte påverkats ett smack av att TS utgett sig vara "forskare". Jag hade kunnat ge samma svar till vem som helst som frågat här och det är inte direkt så jag avslöjar några mörka och väl dolda familjehemligheter...

Nu har jag ingen anledning att betvivla att TS är den hon säger sig vara men om hon/han så skulle komma från Aftonbladet, har jag svårt att se vad mina "svar" skulle kunna kosta mig.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Linnea, du har redan fått en del svar, vilket tydligt visa hur öppna (och godtrogna) de flesta svenskar är inför en "forskare".

Några frågor till dig som omväxling:
Inom vilken institution sker detta forskningsarbete?
Vad kommer avhandlingen att få för titel?
Vem är handledare?
Vem är beställare (om sådan finns).
Hur finansieras ditt forskningsarbete?
Vad har du för bakgrund? Kurser, examina osv.

Mvh //KoW
Ja, jag är väldigt tacksam för att så många har varit öppna och villiga att svara! Tusen tack till alla er! Visst kan det vara rättvist att jag berättar mer om mig.

Jag har en doktorandanställning på Institutionen för nordiska språk på Stockholms universitet, och de är enda finansiär. Det finns ingen beställare. Jag har utformat studien tillsammans med mina handledare, Mona Blåsjö och Anders Björkvall, för att försöka förstå hur olika språkliga, särskilt skrivna produkter kan användas som resurser av människor i olika sammanhang. Det är inte bestämt vad avhandlingen kommer att heta, men arbetstiteln är ”Kunskapsbyggande i social praktik”.

Utöver en magisterexamen i nordiska språk har jag en bakgrund som examinerad språkkonsult i svenska, och är därför intresserad av klarspråk och begriplighet i offentliga texter. Det har nu glidit över till ett intresse för vilken kunskap människor behöver i sina liv, och hur det ser ur när de bygger upp den kunskapen. Jag hoppas kunna få fram resultat som ökar förståelsen för hur texter och andra språkliga produkter skulle kunna utformas bättre så att de blir mer användbara för vanliga människor. Bland annat anser jag att det är viktigt i myndighetstexter som reglerar våra medborgerliga rättigheter och skyldigheter.

På avancerad nivå och forskarnivå har jag läst kurser om textanalys, språkpsykologi, forskningsetik, teori och metod samt språk och verksamhet.
 
Alfredo skrev:
Skriver väldigt många "gamla rävar" att Bosch GSM8SJ är väldigt köpvärd samtidigt som jag själv har goda erfarenheter av fabrikatet. Då ser jag nog råden som väldigt trovärdiga. Skulle å andra sidan en nyregistrerad rekommendera ett "mirakelpiller" som för alltid gör min källare fuktfri så tar jag nog trovärdigheten med en jätteskopa salt...

När det gäller trovärdigheten, vare sig det avser köpråd eller mer tekniska råd, framgår det rätt väl efter en tid vilka som ger bra råd och vilka som man kanske ska lyssna lite mindre på... Tittar du exempelvis på elforumet så finns det rätt många som jag tveklöst litar mer på än om jag exempelvis skulle ringa en slumpmässigt vald elfirma.

Sedan kan ju ett råd bli fel på grund av missförstånd, okunskap eller slarv. I de fallen brukar dock den "felande" rådgivaren ganska snabbt bli ordentligt korrigerad... Om någon däremot är ute för att medvetet jäklas så brukar denne inte bli speciellt långlivad...
Intressant! Utgår du från att du känner igen namnet, eller tycker du att statistiken här till vänster är viktig?

Känner andra igen sig i detta? Den som vill får gärna mejla mig med konkreta exempel (linnea.hanell@nordiska.su.se, som sagt).
 
LH13 skrev:
Intressant! Utgår du från att du känner igen namnet, eller tycker du att statistiken här till vänster är viktig?
Namnet, eller rättare sagt vad jag läst och fått för erfarenheter/uppfattning av skribenten tidigare. Om någon ofta har gett råd som jag vet är korrekta och bra, är det för mig rimligt att tro att dennes råd är bra även om jag själv saknar kunskap att bedöma i ett specifikt fall.

Antalet poster är mindre viktigt men om någon postat mycket är det naturligtvis enklare att ha bildat sig en uppfattning om denne. En förstagångspostar är ju helt okänd. Han/hon kan vara hyperduktig men kan också vara ett rent troll.

Edit: Poster kanske borde vara inlägg. Jag är lite NEWS-skadad...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.