Det verkar ju bara vara ett sätt att tvinga kvar kunderna. Mer normalt tycker jag det vore att om man inte svarar på den brev dom skickar ut så får man automatiskt rörligt och obundet pris. Det gör att kunden enkelt kan byta bolag eller om man missat kan man binda igen med samma leverantör.

Men E.on vill väl låsa kunderna, hellre än att ha nöjda kunder?
 
  • Gilla
Valdemar Atterdag
  • Laddar…
Jaha, det är alltså så att EON blivit ett allsmäktigt företag som kör över sina kunder.
Jag felanmälde när hela huset var strömlöst i våras. Är helt rudis på det här med el så jag berättade för kundtjänst att en strömbrytare bredvid proppskåpet stängde när jag slog på huvudströmbrytaren. Hon förklarade att detta ju var jordfelsbrytaren .Fel på anläggningen, vilket detta är har jag nu lärt mig, åtgärdas ej av EON (utan kostnad)
Ändå skickas en reparatör ut och därefter en faktura på över 900 kr.
Att jag i felanmälan berättade att jordfelsbrytaren löst ut och att det därför skulle kosta att skicka ut en reparatör har de inte noterat vid felanmälan. "I våra noteringar från 2012-05-03 har vi skrivit att vi informerat om fel i egen anläggning och på grund av detta så gar vi avslag på detta ärende".!!!!!!!
Usch, man känner sig liten och vanmäktig. Att inte ens få ett vettigt svar. Om jag kunde byta nätoperatör så skulle jag göra det.

Nästa incident. E fakturan har av någon anledning inte fungerat. EON skickar ut en påminnelse, per brev, att om fakturan inte är betald ett visst datum går det till inkasso. Problemet var bara att jag var på resande fot under 13 dagar och hade inte möjlighet att kolla min brevlåda.(i skogen utan grannar) Inte ett mail eller SMS. Med smartphonen hade jag ju enkelt sett felet med e-betalningen. Kom hem en dag för sent.
Som tur var råkade jag på en mänsklig person i kundtjänst, det hade inte gått till inkasso. (Varför skriva det då och jaga upp kunderna?)
Än en gång,,,,,,Om jag kunde byta nätoperatör så skulle jag göra det. Och byta till EON som leverantör av el.....AAAALDRIG!!!!!
Jag skulle ha spelat in samtalet. Sorglig utveckling.
 
  • Gilla
Wulfram Zneijderhaan
  • Laddar…
@Valdemar Atterdag

"Bytte elavtal genom compricer.se 17/7/12. Vattenfall (den nya) väntade tills 1/8/12 för att bryta med Eon. (handlade om ångerrätten hos Vattenfall"

E.ons fel?

"Vattenfall valde i ert fall att inte genomföra leverantörsbytet direkt utan avvaktade tills er ångertid (14 dagar) löpt ut vilket resulterade i att uppsägningen till er befintliga leverantör kom in för sent. Extremt olyckligt."

E.ons fel?

"Hahahaha! Och du har bevis för detta? Får jag en länk? Or are you just pulling your information out of your ass?"

Om du nu är företagare så borde du förstå att större flexibiltet kräver mer personal då det är bundet till att människor hanterar information

"Vem är det som klagar att företagen tjänar pengar?"

Du och många fler som gärna kommenterar i media: Det känns som Svenskarna är så vana med att stora bolager gör precis som dom vill att dom accepterar dom här sakerna utan att klaga (förutom dom på byggahus!), då fortsätter bolagerna att stjäla från deras kunder.

"Och, jag tycker inte att vara 30 dagar innan nya avtalet är "sent." Jag tycker inte även en dag innan nya avtalet är "sent." Några sekunder efter är sent, eller hur?"

Några sekunder efter vad som är avtalats är sent, i detta fall i månad om jag förstår det hela rätt. Sedan tycker jag att det är komsikt att du själv skriver att du har rätt att ta ut en avgift mot dina kunder, borde det inte med din logik vara att du straffar dem?

"Vet du varför? Inte? Då har du aldrig varit en affärsman"

Jag varit affärsman de senaste 14 åren och respekterar alltid de kunder och leverantörer jag har med avtalstider. Det kanske funkar om man är ett litet företag men skulle du ha 1000, 10 00100 000 tals kunder så gör några dagar väldigt mycket för likviditeten på ditt företag. Men du har aldrig drivit ett stort företag för då skulle vi aldrig haft denna diskussion, eller hur? :)
 
Jag skulle aldrig aldrig aldrig byta till E-on (eller Fortum eller Vattenfall) men just i det här fallet tycker jag att ni borde skälla på Kundkraft som lovar att säga upp avtalet men inte gör det. Kräv att dom kompenserar för den extra kostnaden istället.
 
  • Gilla
Ola Skoglund
  • Laddar…
Liiite orättvist tycker jag nog att Eon behandlas i den här tråden.

Huvudfelet i det ärendet som TS tagit upp tycker jag nog ändå ligger på Vattenfall som har åtagit sig att säga upp abonemanget hos EON i rätt tid (eller var det kundkraft som lovade?), men sedan säger upp det för sent.

Sedan kan man ha åsikter om fyrkantigheten hos EON där det uppenbarligen sitter en finansnisse som tror sig tjäna pengar åt EON genom att totalt sabba konceptet nöjd kund.

I fallet här ovan med hot om inkasso för en icke betald faktura, om vi antar att påminnelsen gick ut när det var några dagar, kanske en vecka över tiden, så tycker jag att det är ganska normalt att påpeka att det blir inkasso om man inte betalar snarast. Riktigt bra bolag hotar inte med sådant förrän i andra påminnelsen, och verkar ha någon klassning så att om man sedan slarvar igen så kommer hotet snabbare andra gången.

Vi skall komma ihåg att inkasso är trist för det kostar pengar, men det blir ju ingen kreditanmärkning eller så om man bara fixar betalningen när inkassokravet kommer.

När det gäller jordfelsbrytaren. Var det så att reparatören bara åkte ut för att berätta att de inte åtgärdar fel i anläggningen och åkte hem igen, så visst då borde kundtjänst ha upplyst om det.

Men åtgärdade han felet, eller försökte åtgärda felet, så känns det som bra service.
 
  • Gilla
Ola Skoglund
  • Laddar…
Nåtboalgen har väl lite mer möjlig press, i och med att de inte kan välja sin kunder själv utan är tvungen att leverera el? Någon som känner till vad/om det står i ellagen om försenad faktura?
 
hempularen skrev:
Liiite orättvist tycker jag nog att Eon behandlas i den här tråden.

Huvudfelet i det ärendet som TS tagit upp tycker jag nog ändå ligger på Vattenfall som har åtagit sig att säga upp abonemanget hos EON i rätt tid (eller var det kundkraft som lovade?), men sedan säger upp det för sent.

Sedan kan man ha åsikter om fyrkantigheten hos EON där det uppenbarligen sitter en finansnisse som tror sig tjäna pengar åt EON genom att totalt sabba konceptet nöjd kund.
.
Jag vidhåller fortfarande att dom inblandade företagen har gjort rätt avtalsmässigt.

När man beställer ett nytt abonnemang hos en ny leverantör (vattenfall i detta caset) så blir man dels påmind om att säga upp avtalet hos sin befintliga leverantör samt att det vore fel av vattenfall att säga upp avtalet hos EON innan TS ångerveckor gått ut. Vad hade hänt om TS kontaktat vattenfall efter 13 dagar och sagt att han ångrat sig?

TS har tidigare skrivit på ett avtal med 1månads uppsägning vilket han inte höll sig till.
Hade bara TS följt anvisningen om att själv säga upp avtalet hos EON så hade detta aldrig hänt.

Frågan om EON borde varit justa och haft förbiseende för att TS inte följde vad han lovat är en goodwill fråga och jag tror nog att många företag nog sett genom fingrarna med hänsyn till hur händelseförloppet verkligen var.
 
-MH- skrev:
Nåtboalgen har väl lite mer möjlig press, i och med att de inte kan välja sin kunder själv utan är tvungen att leverera el? Någon som känner till vad/om det står i ellagen om försenad faktura?
Ellagen reglerar inte direkt dessa bitar utan detta går genom de allmänna avtalsvillkoren.

I de allmänna avtalsvillkoren finns det såväl information om försenad faktura till konsument (3.3) och försenad inbetalning av faktura från konsument (4.1).

Ellag: http://notisum.se/Pub/Doc.aspx?url=/rnp/sls/lag/19970857.htm
Allmänna avtalsvillkor: http://www.energimarknadsbyran.se/El/Konsumentratt1/Allmanna-avtalsvillkor1/
 
Nimajneb skrev:
Jag vidhåller fortfarande att dom inblandade företagen har gjort rätt avtalsmässigt.

När man beställer ett nytt abonnemang hos en ny leverantör (vattenfall i detta caset) så blir man dels påmind om att säga upp avtalet hos sin befintliga leverantör samt att det vore fel av vattenfall att säga upp avtalet hos EON innan TS ångerveckor gått ut. Vad hade hänt om TS kontaktat vattenfall efter 13 dagar och sagt att han ångrat sig?

TS har tidigare skrivit på ett avtal med 1månads uppsägning vilket han inte höll sig till.
Hade bara TS följt anvisningen om att själv säga upp avtalet hos EON så hade detta aldrig hänt.

Frågan om EON borde varit justa och haft förbiseende för att TS inte följde vad han lovat är en goodwill fråga och jag tror nog att många företag nog sett genom fingrarna med hänsyn till hur händelseförloppet verkligen var.
Jag uppfattar det som att det nya elbolaget tar på sig att säga upp avtalet. Och helt klart vore det fel av vattenfall att göra det innan ångertiden gått ut. MEN då borde vattenall se att detta går inte, vi kan inte uppfylla vårt åtagande, TS har beställt för sent. OCH meddelat detta till sin nya kund. Då hade TS kunnat göra uppsägningen själv, och därmed själv fått stå för strulet ifall han hade valt att nyttja sin ångerrrätt.

Så den part som inte har uppfyllt sin del här är Vattenfall (såvida de nu inte faktiskt har uppmanat TS att säga upp själv).
 
Det är väl bara att dom ska vara lämpliga vad det nu betyder.
 
@Ola Skoglund,

Några sekunder efter vad som är avtalats är sent, i detta fall i månad om jag förstår det hela rätt. Sedan tycker jag att det är komsikt att du själv skriver att du har rätt att ta ut en avgift mot dina kunder, borde det inte med din logik vara att du straffar dem?
Jag ger upp. Du fattar inget av vad jag skriver och ändå har jag försökt att förklara så många gånger som helst. Du har vänt allt jag har skrivet så det är tvärtom med vad jag menar. Jag antar att det är inte ditt fel att du inte förstår, för jag är inte Svensk och är dålig på att förklara. Jag ber om ursäkt för det.

Här skrev jag: "Vet du hur många gånger mina kunder har varit sena? Det kan jag inte räkna. Vet du hur många gånger jag har tagit ett halvt procent avgift? Aldrig."

Jag fattar inte hur din citat ovanpå betyder att jag straffar mina kunder. Kanske "aldrig" på Svenska betyder inte "Never" som det gör på Engelska. I så fall, jag ber om ursäkt igen. Jag skall öva på Svenska så jag blir bättre att förklara. Kanske du borde öva lite på att vara bättre på att förstå.
 
Nimajneb skrev:
Är det lagligt att spela in ett samtal utan åklagarbeslut eller motpartens medgivande?
Att använda det som bevis i rättegång låter än mer långsökt.
Ja, det är hur lagligt som helst att spela in det du hör och ser fysiskt. Däremot är det inte lagligt utan tillstånd från åklagare att lyssna/spela in samtal mellan andra parter (dold avlyssning/inspelning).
 
Valdemar Atterdag skrev:
@Ola Skoglund,



Jag ger upp. Du fattar inget av vad jag skriver och ändå har jag försökt att förklara så många gånger som helst. Du har vänt allt jag har skrivet så det är tvärtom med vad jag menar. Jag antar att det är inte ditt fel att du inte förstår, för jag är inte Svensk och är dålig på att förklara. Jag ber om ursäkt för det.

Här skrev jag: "Vet du hur många gånger mina kunder har varit sena? Det kan jag inte räkna. Vet du hur många gånger jag har tagit ett halvt procent avgift? Aldrig."

Jag fattar inte hur din citat ovanpå betyder att jag straffar mina kunder. Kanske "aldrig" på Svenska betyder inte "Never" som det gör på Engelska. I så fall, jag ber om ursäkt igen. Jag skall öva på Svenska så jag blir bättre att förklara. Kanske du borde öva lite på att vara bättre på att förstå.
Det är inget fel på din Svenska, inte heller är du dålig på att förklara.
 
Valdemar Atterdag skrev:
@Ola Skoglund,



Jag ger upp. Du fattar inget av vad jag skriver och ändå har jag försökt att förklara så många gånger som helst. Du har vänt allt jag har skrivet så det är tvärtom med vad jag menar. Jag antar att det är inte ditt fel att du inte förstår, för jag är inte Svensk och är dålig på att förklara. Jag ber om ursäkt för det.

Här skrev jag: "Vet du hur många gånger mina kunder har varit sena? Det kan jag inte räkna. Vet du hur många gånger jag har tagit ett halvt procent avgift? Aldrig."

Jag fattar inte hur din citat ovanpå betyder att jag straffar mina kunder. Kanske "aldrig" på Svenska betyder inte "Never" som det gör på Engelska. I så fall, jag ber om ursäkt igen. Jag skall öva på Svenska så jag blir bättre att förklara. Kanske du borde öva lite på att vara bättre på att förstå.
Tycker att du skriver på bra svenska så inga problem där. Det jag menade var att du tar ut en "avgift" medan E.on "straffar". Samma sak men olika uttryck vilket jag finner lite komiskt. Hur som helst så har vi gått ifrån ämnet där jag blev irriterad på att personer utgick ifrån att det var E.ons fel när jag som många andra tycker andra faktorer spelar in.

Hoppas du inte tog illa upp och får en trevlig helg
 
Det jag menade var att du tar ut en "avgift" medan E.on "straffar".
Men jag tar ingen avgift.

Du får också ha en trevlig helg. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.