Jag håller på med en doktorsavhandling om hur forum används och vilka behov de fyller. En sak jag tittar särskilt på är hur människor använder forum för att bygga upp kunskap om olika saker i livet. Kan du tänka dig att berätta om vad du brukar göra på byggahus.se? Kontakta mig gärna i så fall, så får du veta mer.

Deltagandet är anonymt.

Linnea Hanell
Stockholms universitet
linnea.hanell@nordiska.su.se
 
LH13 skrev:
Kan du tänka dig att berätta om vad du brukar göra på byggahus.se? Kontakta mig gärna i så fall, så får du veta mer.
Kortfattat kan jag svara här:

- Leta svar/köpråd/information i befintliga trådar kring sådant jag undrar över.
- Ställa konkreta frågor för att få hjälp/information som jag ej hittar på annat sätt.
- Försöka besvara frågor när jag tror jag kan hjälpa till och tycker mig ha tid.
- Allmänt tidsfördriv som ger ny kunskap.
- Allmänt tidsfördriv som inte nödvändigtvis ger mer kunskap utan är mer av "social" karaktär.
 
  • Gilla
LH13 och 1 till
  • Laddar…
LH13 skrev:
Jag håller på med en doktorsavhandling om hur forum används och vilka behov de fyller. En sak jag tittar särskilt på är hur människor använder forum för att bygga upp kunskap om olika saker i livet. Kan du tänka dig att berätta om vad du brukar göra på byggahus.se? Kontakta mig gärna i så fall, så får du veta mer.

Deltagandet är anonymt.

Linnea Hanell
Stockholms universitet
linnea.hanell@nordiska.su.se
Linnea, efter som du frågar så snällt skall du få ett rakt svar:
Nej, jag skulle aldrig svara på sådana frågor!
Litar helt enkelt inte på "forskare" och på den "anonymitet" de erbjuder.
 
  • Gilla
Letni
  • Laddar…
Akahigi
KnockOnWood skrev:
Linnea, efter som du frågar så snällt skall du få ett rakt svar:
Nej, jag skulle aldrig svara på sådana frågor!
Litar helt enkelt inte på "forskare" och på den "anonymitet" de erbjuder.
Nutter :)
 
Mikael_L
Alfredo skrev:
Kortfattat kan jag svara här:

- Leta svar/köpråd/information i befintliga trådar kring sådant jag undrar över.
- Ställa konkreta frågor för att få hjälp/information som jag ej hittar på annat sätt.
- Försöka besvara frågor när jag tror jag kan hjälpa till och tycker mig ha tid.
- Allmänt tidsfördriv som ger ny kunskap.
- Allmänt tidsfördriv som inte nödvändigtvis ger mer kunskap utan är mer av "social" karaktär.
Jag behöver inte skriva något, för precis så där är det för mig också. :)

Och egentligen vet jag inte om det går att precisera så speciellt mycket mer än så, för mig iaf.

Jag tycker Alfredo sammanfattade det väldigt bra. :)

Edit:
Jag är verksam i ett par andra forum också, men inte alls i samma höga grad. Och det skiljer sig rätt mycket från vad jag gör och får ut av byggahus.
I de forumen så är den sociala biten med "datakompisar" större. Skämtsamheter, allmänna funderingar över livet, dryftande av precis allt (som inte (alltid) är viktigt) tar en helt dominerande plats. Medan rent kunskapssökande och kunskapsspridande är en väldigt liten del av forumandet där.
Så helt klart påverkar forumet som sådant samt forumets regler, vad jag gör och får ut av deltagandet.
 
Redigerat:
  • Gilla
LH13
  • Laddar…
Akahigi skrev:
Nutter :)
Oneliners kan gå an, men ettordingar är över gränsen.

Vad vill du ha sagt?
 
Akahigi
KnockOnWood skrev:
Oneliners kan gå an, men ettordingar är över gränsen.

Vad vill du ha sagt?
Jag menade mest: om någon stackars doktorand skriver att hon skulle vara intresserad av att, i forskningssyfte, få höra varför folk hänger här så är det ju inte superkonstruktivt när du då går in direkt och skriver att, näej, det vill du inte, för forskare går inte att lita på att de inte "outar" ens innersta funderingar om varför man hänger på forumet.

Särskilt som hon av epostadressen att döma INTE kommer från ett universitet hon hittat på själv.

Det är ju lite militiavarning på det tyckte jag. Mest på skämt då förstås, men i alla fall. Om du tyckte det var taskigt får jag be om ursäkt...
 
Går det inte att lägga ut någon form av länk som man kan använda sig av för att svara på frågorna? Jag kan gärna svara men som andra skriver så är det anonymiteten. På det här forumet är jag väl inte så anonym då jag i någon tråd har beskrivit exakt var mitt hus ligger för en annan användare och minst en av mina kollegor har kunnat identifiera mig också. Men i andra forum som är mer personliga så är jag noga med att vara anonym.
 
Var det nåt fel på "kontakta mig så får du veta mer"?
 
Alfredo skrev:
Kortfattat kan jag svara här:

- Leta svar/köpråd/information i befintliga trådar kring sådant jag undrar över.
- Ställa konkreta frågor för att få hjälp/information som jag ej hittar på annat sätt.
- Försöka besvara frågor när jag tror jag kan hjälpa till och tycker mig ha tid.
- Allmänt tidsfördriv som ger ny kunskap.
- Allmänt tidsfördriv som inte nödvändigtvis ger mer kunskap utan är mer av "social" karaktär.
En mycket bra beskrivning på även mitt forumanvändande, till uppskattningsvis 95% så lurkar/leechar jag runt och läser utan att delta i diskussionerna, 4,9% av tiden skriver jag svar, och resterande blir trådskapande.
Kanske mindre ändå, jag har varit medlem här i över 2 år och har hittills inte skapat en enda tråd:)

skickat från en telefon nära mig.
 
  • Gilla
LH13
  • Laddar…
sunqan skrev:
Var det nåt fel på "kontakta mig så får du veta mer"?
Felet är väl möjligen att om man är rädd om sin anonymitet kanske man inte vill exponera sin mailadress och att skapa ett "fakemailkonto" bara för detta kanske inte många tycker är lönt.

En länk till någon "enkätsida" skulle säkert ge hyffsat antal svar. Sen har jag ingen aning om TS frågor passar för en "enkätsida".
 
sunqan skrev:
Var det nåt fel på "kontakta mig så får du veta mer"?
Om man kontaktar via mail så blir man ju automatiskt ickeanonym då de allra flesta har en mailadress som anger ens namn.
 
Hoppsan vad långsam jag var att svara samma sak. Alfredo var 2 minuter före och ändå hann jag inte se det :)
 
Hej alla!

Vad roligt att så många blev engagerade i detta. Jag ska förtydliga det här om anonymiteten: för mig blir deltagaren inte anonym. Tvärt om vill jag gärna lära känna er som berättar om er forumanvändning, för att förstå bättre vilken funktion detta forum fyller för er.

Däremot lovar jag att jag kommer att presentera resultaten på ett sätt som skyddar alla deltagares integritet. Jag använder till exempel fingerade namn, har inte med bilder på deltagare, skriver inte ut bostadsort och liknande. Det är det jag menar med att deltagandet är anonymt.

Eftersom forumet är öppet för alla blir det dock svårt att vara anonym för er som svarat här. De som läser studien senare kan exempelvis hitta hit till tråden. Tänk på det innan ni skriver. För mig är det dock inga problem – det är roligt att ha en öppen diskussion också.
 
SCB skickar ut en enkät där dom säger att man är slumpvis utvald och helt anonym, svarar jag inte kommer en ny enkät där det står att jag inte skickat in :eek: Har jag missuppfattat ordet anonym?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.