Vad menar du med budget? Du kan ju kolla på t.ex. Eksjö- eller LB-hus´s billigare serier, Egnahem och Ugglan.. dem använder platta.
 
Flamingo skrev:
Vad menar du med budget? Du kan ju kolla på t.ex. Eksjö- eller LB-hus´s billigare serier, Egnahem och Ugglan.. dem använder platta.
Tycker nästan inte att ugglanserien ska kallas för budget, då den billigaste går loss på 1,6mille, lägg sedan till tomt och alla övriga grejjer så är man en bra bit över 2 iaf.
När jag tänker budgethus, så ser jag framför mig ett hus som kostar max 1mille, möjligtvis 1,1-1,2
 
Men ska man bygga NF för 1,1-1,2 så kan man nog glömma platta med golvvärme. Kanske finns i den prisklassen om man bara ska köpa stommen.
 
Har för mig att jag har sett en tråd om Björkenlidenshus "Villa Trofast" någonstans.

Om jag inte missminner mig helt fel ska detta hus kosta 1 150 000 med platta på mark.

Mvh LoKa
 
Rätt konstigt ändå att platta med golvvärme ska öka priset så pass mycket, menar eftersom du kan få ett hus med torpargrund för 888.000:- (NF) finns tom billigare än det också.
Billigaste jag hittat med platta ligger runt 1.500.000:- skilljer alltså i runda slängar 600.000:- man tycker att det borde gå att få ner den skillnaden=)
Tror knappast att plattan och golvvärmen kostar så mycket.

Tänkte såhär:
Om man Bygger ett hus som har låg, men endå godtagbar standard, exempelvis Älvsbyhus, och sätter detta på platta med golvvärme.

Samma exempel går att köra med exempelvis Smålandsvillan också.

Faktiskt rätt konstigt att ingen husleverantör verkar ha detta "upplägg"
 
Hej jag tror att "budget"-husen är så mycket billgare handlar om att dom bygger många hus och detta sker nästan med löpandeband princip.
Dvs hela huset byggs klart i fabriken och då måste man givetvis bygga golvet också. Huset levereras alltså i form av baracker med golv väggar och tak.

När man bygger hus med platta så är det plattan som är golv, dvs det går inte att ställa ett färdigbyggt hus på en platta därav kan man inte få ner priset i samma klass som "budget" husen.

Sen så använder budgethusen antagligen också billigare material.

Summera dessa tre faktorer: Volymbyggt + krypgrund + billigare material så är det säkert 600 kkr i skillnad
 
jag har precis samma funderingar som du...bygga "billigt" på platta :surprised:
jag kan rekomendera att kolla in http://www.ka-byggteknik.se/
enligt tidigare rykten här inne så är deras byggsats billigare än många andra

Lyyyyykka till
 
Hej!

Vill man bygga hus med platta på mark (och inte har möjlighet att göra mycket jobb själv) så tror jag inte att många husleverantörer matchar Björklidenhus serie Favorit prismässigt, precis som LoKa skriver. Det pris vi har fått är 1,16 miljoner för huset Trofast. Nyckelfärdigt!

/Tomas
 
Priset handlar ju om det byggtekniska de volymhus som byggs på torpagrund kommer ju i 2 volymdelar och ställs upp sen är det klart. Med platta på mark så kommer ju huset i flera delar och mer jobb måste göras på byggplatsen i form av installationer sammankopplingar och dylikt därav priset. Platta på mark i sig jämfört med torpagrund kostar ju ungefär lika mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.