Jag förstår dig inte. Du uttrycker dig otydligt, men det är ok. Du börjar tråden med att undra "hur dessa hus kan se ut i Sverige", och du skriver att du är intresserad av att bygga ett. Ja då tänker ju jag på existerande kataloghus som kan modifieras, inte så konstigt. WillaNordic o andra har liknande skisser. Men vad du än vill och önskar så hoppas jag du hittar vad du söker.
 
En arkitekt som ritar hus idag som kanske passar din stil är Pål Ross..Här är ett exempel han vann pris för:Ross_N140
 
Martin_B
Evi skrev:
Jag förstår dig inte. Du uttrycker dig otydligt
Vad är det som är otydligt mer än att flera personer har kommit med lösningar om hur jag skall kunna bygga min fina georgianska villa? :D ...det riktigt roliga är att jag inte någonstans sagt att jag skall eller planerar att bygga något :D


Du börjar tråden med att undra "hur dessa hus kan se ut i Sverige", och du skriver att du är intresserad av att bygga ett.
Det stämmer alldeles riktigt att jag undrar hur dessa hus kan se ut i Sverige, det är ju det som är min fråga. Men var ser du att jag är intresserad av att bygga ett? Det enda jag har skrivit är: "Jag skulle själv vilja bygga hus i den stilen då den tilltalar mig." ...vilket ju inte betyder att jag imorgon skall ta första spadtaget. Det betyder bara att jag skulle VILJA göra det. Och det är ju väldigt mycket man VILL :D ...jag vill äga 1 Bugatti Veyron, 3 Ferrari, 2 Porsche, 1 Koenigsegg, osv... du förstår vart jag vill komma va?
Sedan så kan "vilja" tolkas på olika sätt visserligen, men ingenstans tror jag det framkommer att jag nu hade tänkt att bygga något.
För övrigt så avslutar jag det stycket med "i detta skedet är det mest nyfikenhet.", just eftersom jag förklarar att det kostar väldigt mycket att bygga ett sådant hus och att jag inte har de pengarna.
Missförstå mig inte, jag vill inte gnälla. Men jag tycker det är så jobbigt med personer som bara klämmer ur sig sådant som "Du uttrycker dig otydligt", när det är de själva som inte förstår ;)
 
Redigerat:
Det är lugnt, Martin. Jag ville bara komma med förslag. Jag tycker det är kul med hus. Du hade intressanta önskemål som jag började spinna kring. Kanske finns det andra här som hittar de länkar du söker. Vi är många som har husdrömmar här på forumet. Så lycka till med drömmar och kanske, vem vet, spirande planer.
 
Martin_B
Evi, du får ursäkta mig, jag var extremt irriterad och trött när jag skrev inlägget :) ...nu börjar jag bli "återställd" igen :D
 
Om du mest strävar efter just en "Georgian look" kan du ju i princip utgå från en typisk svensk tvåplansvilla med symmetrisk fönstersättning och sedan ändra intrycket med stiltypiska utsmyckningar, valmat tak, tegelfasad, etc. Jag tycker nog dock att ett sådant hus nästan måste uppföras i ett äldre stenhusområde för att komma till sin rätt i stadsmiljö.
 
Kan tänka mig att det finns en del hus med grundförutsättningarna att få till något sånt här i gamla bruksorter, typ disponentvillor. Fast det kräver ju att man kan gilla läget.

Detta i Arvika t.ex? Visserligen jugend, men det går säkert att kolonialisera. Sjöutsikt, pool. Lite snyggare pooldäck och ett poolhus kanske?
Lite konstig badrumslösning med enbart en suite i stora sovrummet dock.
6939692.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://www.hemnet.se/bostad/villa-8rum-styckasen-arvika-kommun-styckasvagen-5-700689
 
Redigerat:
Martin_B
Bägge två sistnämnda husen är häftiga. Den första har jag tittat på innan, den hade man nog kunnat piffa upp till något riktigt läckert! Bra förutsättningar och stor potential.
För någon som vill bo gammaldags lyxigt är det nog ett bra objekt, om den kan tänka sig att bo i Arvika då förstås.

Och den sistnämnda är också fin, dock nyproduktion samt i New Englandstil vilket ju visserligen inte är jättelångt från Georgiansk kolonialstil beträffande många detaljer propotioner osv. Lite "Ett Päron till Farsa" över det :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.