Har med mina mycket oslipade ögon gått igenom ett köpeavtal och entreprenadkontrakt med konsumentverkets och byggahus listade tips bredvid mig.

Kan inte mer än säga att en del texter är kluriga...


  1. Val av färdigställandeskydd? Vad väljer man om valet står mellan försäkring och bankgaranti?
  2. Friskrivning från Elektriska varor eller andra märkesvaror. "För de leveransen ingående elektriska varor eller andra märkesvaror gäller resp. fabrikants normala konsumentskydd". Har man inte rätt som köpare att åberopa lagens alla felpåföljder under garantitiden, d.v.s. hålla inne betalning, kräva avhjälpande, prisavdrag, omleverans eller häva avtalet?
  3. Upphörande av alla tidigare träffade muntliga och skriftliga avtal i och med köpeavtalets tecknande. Vanligt att man formulerar det så?
  4. Hänvisning till ABS 09 men trotts det bilägger man en egen ensidig "Allmänna avtalsvillkor för totalentreprenad". Vilken är det som gäller då...?
  5. Hänvisning till AA12 men trotts det bilägger man en egen sida med "Allmänna villkor". Vilken är det som gäller då...?
  6. Att man som köpare ska kunna besvara alla frågor utan dröjesmål. Jaha... om jag inte hinner svara i telefon när det ringer, vad händer då?

Hoppas verkligen någon har lite svar eller erfarenheter att dela med sig av. Hade underlättat fantastiskt mycket.

Tack på förhand!
 
Jag är inte jurist men har erfarenhet av ABS09 som konsument. Den grundar sig på kosumenttjänstlagen och är bra för kunden om denne är privatperson om entreprenaden rör sig om tillbyggnad tex.

Färdigställandeförsäkring, där får någon annan hjälpa till, men jag antar det är viktigt vid nyproduktion tex. Om du skall renovera så betala i efterskott för att inte sitta med ett halvfärdigt hus sedan...

Oftast så rangordnar man handlingars betydelse i huvudavtalet. Tex så tror jag svensk lag gäller först o främst, sedan avtal, offerter, ritningar mm. Detta för att det skall finnas en rangordning vid motstridig information.

Utan dröjsmål o skälig tid används ofta juridiskt, men det innebär definitivt inte om du inte hinner svara snarare om någon försöker nå dig, lämna meddelanden, epostadress under veckor.....då kanske du borde ha svarat!

Några tips. Observera att jag inte är jurist eller advokat så dubbelkolla mina svar.

Om ag vore dig skulle jag begära avtalen för försäkring vs. bankgarantin. Om det finns ett intresse att kunna bygga klart i händelse av konkurs så får du kolla vad som gäller o ta ställning efter det.

Vad är det du skall göra : köpa ett hus? Eller bygga ett? Eller renovera? .
 
Redigerat:
  • Gilla
Byggahem
  • Laddar…
Tack Byggis!

Jurister och Advokater får ses som en stor bonus och inget jag förväntar mig :)

Det blir ett helt nytt hus på totalentreprenad.

Som jag tolkar konsumentverket så är väl detta upplägg med AA12 och ABS 09 nytt för i år (Januari 2012). Eller brukar man dela på material och entreprenad i två olika handlingar (avtal och kontrakt)?

Som jag tolkar dig så kan man i huvudavtalet (entreprenadkontraktet?) eventuellt rangordna handlingarna i någon form av innehållsförteckning?:

Entreprenadkontrakt
ABS 09
AA12
Köpeavtal
Allmänna avtalsvillkor för totalentreprenad
Entreprenadomfattning - totalentreprenad

Genom sin rangordning så så ges de då olika prioritet.

Men vad tror du om det har med elektriska varor eller andra märkesvaror?
 
Om du skall bygga med en totalentreprenörsen typ myresjöhus, tror jag ( vet inte) att du är ganska mycket i händerna på denne och har kanske mindre möjligheter att påverka avtal. Men vissa saker tycker jag du bör stå på dig i, en egen besiktningsman ( inte entreprenörens), förseningsvite, tydlighet se upp för sänt som att markarbeten ligger utanför. Läs en tråd på forumet om ett hus som började rasa efter nått år pga dålig pålning.......men det viktigaste. Läs in dig på allt från tomten du köpt och hur man lar till vad som är viktigt vid badrum. Kan du få in i kontraktet att pålning, plattan, badrum, stommar och diverse demonens skall besiktigas så tror jag det är bra!
 
Myresjöhus? :x

Jag hade tänkt mig ett hus med treskiktsväggar, riktigt tak (råspont och finfin takpapp), isolerade innerväggar och klädda takfötter mm. :)
 
Redigerat:
Haha....bra!
 
En ide är att skriva ett e-post till företaget och fråga om de kan utveckla vad som menas med " elklausulen" du nämnt. Om de ringer dig, be dem även svara i skrift. Om de inte vill, väl en annan leverantör :)
 
Jag kan förstå tanken med texten:

"
För de leveransen ingående elektriska varor eller andra märkesvaror gäller resp. fabrikants normala konsumentskydd".

Men det är väl ändå inte jag som köper de elektriska varorna eller de andra märkesvarorna. Det gör väl husleverantören? När jag skriver på totalentreprenaden så köper jag väl allt från en husleverantör och det blir väl då de som måste ge mig garanti för att allt håller inom skälig tid...? Eller vad menar de med konsumentskydd?

Ta exemplet; du köper en helt ny bil inklusive en ny bilstereo av annat märke än bilen. Stereon går sönder strax efter du köpt bilen. Ringer du upp tillverkaren av stereon eller ringer du upp flöjten som sålt dig en ny bil med dålig stereo?

Om det rör sig om en reklamation:
"Vid köp av monteringsfärdiga husbyggsatser gäller tre år och köparen har rätt att reklamera inom två månader från det felet upptäcktes."

Eller är det en fråga om garantitid (10år?)...
 
Hemmakatten
Nu har vi byggt två lösvirkeshus (bostadshus och gäststuga) med delade entreprenader och ett nästan oräkneligt antal hantverkare. Vi har haft "tur" och hittat duktiga hantverkare med ett fåtal undantag - och husen blev fantastiska.

Trots det så inser jag att (trots mina kunskaper från juriststudierna och min.långa ekononkarriär) att om nån ska ha en chans att lyckas med ett husbygge så är ett absolut grundkrav att man låter en
entreprenadjurist få igenom ALLA avtal innan avtalsskrivandet. De tusenlapparna har man igen många gånger om.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Finns det några bra entreprenadjurister i Göteborg? Någon som ni kan rekommendera?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.