Har en källare som i dagsläget är väldigt fuktig, tänkt dränera om i framtiden men ekonomin tillåter inte det för tillfället. Tänkte då att man kan sätta ner en avfuktare i källaren och få en bra eller iaf bättre källarmiljö då vi ändå är där nere en del pga tvättstuga och andra saker.

Källaren är på 120m2 men endast ca 60-70m2 är inredd och resten är utgrävt men ingen puts på väggarna osv. Där emellan är det dörr som är stängd.

Men i den inredda delen så är det uppdelat i olika rum så fungerar det ens med endast en avfuktare eller kommer jag behöva flera? Samt vilken bör jag välja, priset är inte det viktigaste utan jag vill ha någon som fungerar bra. Dock helst inte över 7000 men som sagt måste jag så får det bli så.

Planlösning kan ni se på bilden nedanför.
Som sagt räcker det med en bra eller måste jag ha flera och vart bör jag placera den isf?

Ett krav är att jag inte ska behöva gå ner och tömma den manuellt, jag har avlopp som jag kan leda bort vatten i om det behövs.

Det är motionsrum, svale, klk,tvätt och torkrum som kommer ha öppna dörrar. Matk kommer ha en stängd dörr då det utrymmet är ganska kallt. Resten av utrymmet är uppvärmt till minst 15grader om inte mer.

Behöver ni mer information så hojta till.
källare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har kollat råd&rön's tester och där fick http://www.siba.se/products/product...unner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner bäst i test. Är detta någon som skulle fungera hos mig eller finns det någon som är bättre?

Vill som sagt helst klara mig med 1 avfuktare men behövs det flera så får det vara så.
Kan även stänga dörren till "motionsrummet" också i värsta fall om man t ex klarar sig med en då.
 
Vi hade liknande problem här i somras när det regnade som mest.

Valde då att köpa en Woods ds40, har jag för mig att den hette.
Klimatet i källaren är som som natt och dag. Blev mycket behagligare + att tvätten torkar väldigt mycket snabbare.

Något som jag saknar på den är att kunna ställa in att den skall torka tvätten i säg 4 timmar för att sedan gå tillbaka till ursprungligt inställt värde. Man får istället reglera den manuellt.
Vi gav runt 4000 för den.
 
ok låter intressant, att ha en sån funktion är ju en fördel men inget egentligt krav. Hellre mindre lull-lull om det kan hålla nere priset en del :)

Hur ser er planlösning ut, har ni flera olika rum och vilken yta? Det är väl mest det jag är rädd för att det inte ska fungera då det är såpass uppdelat där nere.
 
Vårt källarplan är runt 80kvm och uppdelat på 4 "rum". Öppningarna mellan rummen är normala dörröppningar och vi upplever att luften blivit bättre i hela källaren. Så nog fungerar det att ha en avfuktare för ett helt plan.

Vi har den ansluten med slang till avloppet, så den står och sköter sig själv.
 
Kan tillägga att det känns mycket varmare där nere också.
 
Ska kolla upp den modellen då, alltid bra med folk som har egna referenser så man inte bara ser saker på papper :)

Ja lär ju dels vara avfuktaren som alstrar en del värme samt att det även känns kallare om det är fuktigt i ett område :)

Men andra som kanske har tips på olika maskiner får gärna skriva här också så man har lite att välja bland. Eller kanske se att "alla har samma" och på så sätt se om det är en riktigt bra maskin :p
 
Vi har Mitsubishin som det länkades till ovan. Vår källare är på 85 m2 och klimatet har blivit bättre. Vi har 3 rum plus hall samt matkällare där nere. Alla dörrar står öppna utom den till matkällaren och avfuktaren står i hallen som är i mitten.
Nu var inte vår källare jättefuktig utan vi köpte den mest för att torka tvätt med under sensommar och höst när tvätten knappt torkar ens om man hänger ut den. Men nu har vi den igång alltid och den går en liten stund varje dag. Den går lite längre när vi hängt upp tvätt.
Jag är nöjd med den. Den gör sitt jobb och är rätt så tyst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.