Hejsan!

Detta är situationen:

För ca 1.5 år sedan: Vi anlitar en huvudentreprenör dvs. 1 leverantör - 1 faktura.
I huvudräkningen anmärker jag på en av underleverantörernas orimligt höga pris samt brist på detaljerad specifikation. En del räknas ned och en sluträkning etableras.
Huvudleverantören går i konkurs. Tyvärr hade vi innestående kompensation hos huvudleverantören då denne hade orsakat en liten skada som vi skulle kompenserats för, ej levererat visst material samt lite andra omkostnader vi hade som denne skulle ha stått för.

Nu får jag en räkning på underleverantörens totalsumma, direkt från underleverantören som var föremål för den tidigare prisdiskussionen.
Jag bestrider fakturan eftersom vi inte skrivit något avtal. Jag har inte heller sett i detalj vad jag betalar för. Det kan lika gärna vara en saltad eller felaktig faktura. Jag har varit med om det förut att hantverkare räknat fel.

Den främsta frågan är däremot huruvida en underleverantör hux flux får kräva pengar direkt av slutkunden trots att vi inte har ett avtal? Är det inte huvudentreprenörens konkursförvaltare som först och främst skall kräva pengarna? Skall inte denne underleverantör först och främst kräva pengarna från konkursboet?
Vad händer med den kompensation vi hade från huvudentreprenören som gäller hela slutsumman inkl underleverantörer?

Kan någon med juridisk kompetens kommentera vad som gäller i ett sådant här läge, från ett juridiskt perspektiv tack?

(Svar i stil med "Men betala fakturan dåra..." undanbedes. Jag vill så klart inte göra några misstag och stå där med svarte petter.) :)

Tack!
 
Jag tror inte att du behöver någon jurist som svarar, då du redan vet och har svaret. Din GE/TE hade avtalet med UEn som förlorade avtalet i samband med konkursen. UEn kan absolut inte fakturera er, utan accept.
 
Instämmer med föregående talare.
Det får underleverantören göra upp med konkursförvaltaren. Det är inte ditt problem så betal inget.
 
D
Förstod inte riktigt om ts hade betalt fakturan en gång redan till te och pengarna fastnat där eller om beloppet ifråga aldrig blivit betalt? Självklart är det så att det är te som ts har avtal med och som skall betalas, men i vissa fall kan det ju också vara intressant att fråga sig vad som händer med garantier om den som är ansvarig har gått i kk. Då kan det ju ibland vara bättre att ha ett avtal direkt med ue, men då gäller det ju att man inte har betalt beloppet en gång redan och även försäkra sig om att te inte kommer att kräva in pengarna.
 
Om du är medlem i villaägarnasriskförbund kan du ringa en jurist hos dem och diskutera exakt underlag gratis en timme. Jag är inte jurist men håller med om att det känns att du inte skall betala eftersom inget avtal finns. Det känns som att de skall vända sig till konkursförvaltaren......men de kanske anser det är värt ett försök...
 
Det här var uppe för ett tag sedan. Det är underleverantören som försöker få pengarna av dig nu när pengarna försvann som han skulle ha från huvudentreprenören i konkurs. Går det så går det. ;)
 
Du har en avtalspart och det är den och endast den som du skall betala, allt annat är försök till bedrägeri, i dagligt tal bluffaktura.
 
Tack för alla svaren! Jag har har gjort ett formellt bestridande så jag får väl se fallet som utagerat. Känns som att det tillhör kategorin "går det så går det".
 
  • Gilla
källe och 2 till
  • Laddar…
Gör en polisanmälan också..
 
Samma sak gäller givitvis med er innestående kompensation, konkursförvaltarens boll att ta i.
 
Kan underentreprenören kräva att konkursförvaltaren fullföljer kravet gentemot mig specifikt, eller kan UE bara kräva pengar av konkursförvaltaren?
Hur lång tid efter kan man få krav från ett konkursbo i sådana här situationer? Finns det något sista datum man kan se detta som definitivt utagerat, eller kan man få ett krav från konkursförvaltaren flera år efter en konkurs?
 
Konkursförvaltaren skall se till att alla fordringar ute skall drivas in. Har ni redan betalt allt till er Totalentreprenör som gick i konkurs så är allt avklarat. Återstår det fordringar så handlar det om en förhandling gällande vad som är färdigställt eller inte.

Summa summarum, betala INGEN annan än konkursförvaltaren något!
 
  • Gilla
källe
  • Laddar…
bobas skrev:
Gör en polisanmälan också..
Polisanmälan för vadå? Jobbet är gjort, och man kan knappast klandra UE för att han/hon vill ha betalt.
 
Det är väl snarast TS som skulle kunna råka illa ut om han betalar en borgenär i konkursen utan att gå via konkursförvaltaren.

I praktiken skulle det med all säkerhet bli så att även om TS betalar underleverantören direkt så kommer konkursförvaltaren OCKSÅ att kräva betalning. TS får mao betala två gånger.
 
DarrenB skrev:
Kan underentreprenören kräva att konkursförvaltaren fullföljer kravet gentemot mig specifikt, eller kan UE bara kräva pengar av konkursförvaltaren?
Hur lång tid efter kan man få krav från ett konkursbo i sådana här situationer? Finns det något sista datum man kan se detta som definitivt utagerat, eller kan man få ett krav från konkursförvaltaren flera år efter en konkurs?
Om konkursboet har en fodran på dig så kommer konkursförvaltaren att kräva in det av dig. Konkursförvaltaren kommer att kräva in alla fodringar som konkursboet har. När konkursförvaltaren har alla pengarna kommer dessa att fördelas i första hand till obetalda skatter och sedan till övriga fodringsägare om det finns några smulor kvar.

I ditt fall så har UE en fodran på konkursboet och även du har en fodran (kompensationen) på konkursboet. Om du inte betalt slutfakturan kommer du att få betala den till konkursförvaltaren och ingen annan. Jag tror inte att du kan kvitta kompensationen mot slutfakturan, utan du kommer nog att stå och titta i stjärnorna tillsammans med UE efter era pengar.
 
  • Gilla
cecar33
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.