Har köpt ca 3 kubik möbelvirke av min svåger. Det ett tums plank i ek, al och björk ca 3-4 m. Svågern förvarade virket under tak utan uppvärmning på höskullen i ca 15 år. Nu till min fråga till sakkunskapen. Första året förvarande jag virket i nybyggda garaget (ca 5 grader) men la ut virket under press i somras då jag behöver utrymmet i garaget. Behöver även utrymmet i vinter och funderar på att låta virket ligga kvar under press. Vilka blir konsekvenserna? Kommer virket att bli värdelöst för framtida möbelsnickeri eller klarar det sig?
Naturligtvis är tanken att ta in virket igen när garaget är inrett och färdigt någongång nästa höst.
 
Enkelt svarat nej, innan du bygger möbler av det ska det vara möbeltorrt (ca 7-10%) och för att få det dit krävs nog ett år i en lagom torr och varm lokal, men under tiden så spelar det ingen roll vart du förvarar det så länge det inte utsätts för direkt väta och att det förvaras väl ventilerat och med gott om strö (tunna ribor mellan varje lager) varje strö ska vara lika tjoka för att luftfödet ska bli jämt på båda sidor. Se till att hela högen komemr up en bit från makrekn och se till att det får att ordentligt väder skydd och ventilitaion så ska det nog bli ok, sen som sagt kommer det att ta tid att torka det när det väl kommer in

Här finns lite mer på samma linje
http://skogssverige.se/node/39295
 
Jag har plats;) i mitt garage.

Kan du inte bygga någon typ av förvaring som hänger i innertaket i garaget.

Pär
 
Tack för svar. Eftersom jag pallat upp virket verkar denna fråga löst(y) tack Thomas. Det är också ströat. Då faller en stresstanke, tyvärr har jag flera i pipeline. Pär.Tack för erbjudande om garageutrymme men guld vill jag nog helst förvara hemmavid. Ditt förslag är precis vad jag tänker genomföra. Dock ska garaget inredas först, trädäcket göras klart, friggeboden vinterbonas etc. Det är mycket kvar på det nya huset. Det lär dröja innan man kan sätta tänderna i ekplanken,starta hyveln,trimma kexmaskinen och lyfta fram fräsen. Men den som väntar på något gott......
 
jag har för mig att ströläkten bör vara att speciellt träslag för att inte missfärga virket, anar att det är gran, Nån som kan mer om det??
 
Aldrig ens hört, man tar oftast vad man har och det skall ändå hyvlas sen så...

/Kent
 
svärfar har byggt en Sauno-tork, och när det var dags att fylla den så var det väldigt viktigt med vilket träslag det var där iaf.. vet ej om det är lika petigt när man bara ska stapla staplar. dock så är det MYCKET viktigt att man får upp virket från marken, gärna en 2dm, och MYCKET VIKTIGT med ventilering!! man får under INGA OMSTÄNDIGHETER bara lägga presenning direkt på stapeln, tynga ner pressen på marken och låta "överskottet" ligga ut på sidorna.. Då kommer man GARANTERAT förstöra virket, veden eller vad det än må vara!!

Har varit med om det på nybyggen av prefab-hus, där nån hade gjort så med virkesstaplarna som skulle användas 1-2 månader senare. detta var på höstvintern, och när det var dags att använda virket var det bara att kassera och åka till bygghandeln och köpa nytt..
 
Tror oxå det är viktigt med strölekten kan tänka mig Bok eller Ask som är ganska neutrala, o absolut inte Ek
garvsyran avsätter sig som brunsvarta ränder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.