Hej,

Jag vill så gärna ha bänkskiva av massiv valnöt i badrummet men vill också slippa underhålla den. tänkte fråga här om det går bra att skydda bänkskivan med en glasskiva ovanpå och på så sätt slippa underhålla bänkskivan?
 
Du har inte funderat på att hårdvaxolja den istället? Då minskar underhållet väldigt drastiskt, men du behåller "träkänslan".
 
tack för svaret och tipset. hur ofta behöver man underhålla en hårdvaxolje-behandlad skiva?

Men gällande glasskiva, tror du det fungerar?
 
Hårdvaxoljar man golv håller det nog i minst 10 år (förmodligen mycket längre). Jag har själv erfarenhet av en 7 år gammal hårdvaxoljebehandling på golv som fortfarande ser ut som ny. Hårdvaxoljade bänkskivor borde hålla minst lika länge såvida inte slitaget är onormalt.

Nu vet jag inte hur du kommer att använda din bänkskiva, hur fuktigt det kommer att bli, osv? Men spontant känns det som att ett slitaget är större på ett golv än på en bänkskiva inne i ett badrum?

Ang. glasskiva:
Det är möjligt att det fungerar? Jag hade dock inte valt det av följande anledningar:

* Fingeravtryck och smuts syns mycket lättare.
* Osäker på hur man fixerar glasskivan utan att det syns (kanske en tunn silikonsträng?)
* Om träskivan slår sig något p.g.a. fukten i badrummet kommer glasskivan inte längre att ligga helt plant. Det behövs inte mycket för att du skall få ett litet glapp mellan trä och glas.
 
Tack för det utförliga svaret. Det låter mkt rimligare att använda vax.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.