Hej,
Tänkte höra om det finns någon här som vet vad som gäller gällande återställning av grannens fasad.

Så här är det:
Vi köpte i maj ett kedjehus med stort renoveringsbehov. Grannhuset hade då haft nya ägare i 1 år ungefär.

Nu är det så att på baksidan av vårt hus har den tidigare ägaren ( i samtycke med grannhusets tidigare ägare ) byggt en stor inglasad altan för ca 10 år sedan.
Altanen sitter ihop med grannhuset och är riktigt dåligt byggd. Man måste tex gå igen altanen med trädgårdsredskap för att komma ut på tomten, det regnar in och
flertalet brädor är ruttna.

Bygglov ska enligt vårt hus tidigare ägare funnits för altanen men vi har inte hittat något.
Vi måste inom den närmaste tiden riva detta men vi hinner antagligen inte innan april/maj nästa år pga andra mer akuta projekt.

Det är borrat och skruvat i grannens vägg. Vår tidigare ägare har även målat grannens yttervägg vit för att det ska "passa" in med färgen på vårt hus.
Grannens hus är av annan kulör.

Jag undrar nu vad som gäller när vi river altanen. Är vi skyldiga att helt byta grannens panel där vår altan suttit?

Eller räcker det med att spackla igen hålen och måla med deras färg på väggen?
Ska tillägga att de inte har någon färg kvar till deras hus så vi får använda oss
av en spektrometer för att få fram ungefärlig nyans. Vi behöver även komplettera grannens hus med ett styck stuprör..

Någon som vet vad som gäller i ett sånt här läge?
 
Är det trä panel så byt ut ett par brädor även hos grannen. Men, vad säger grannen? Om ni har en bra relation borde detta kunna lösas. Eftersom er altan skadat deras hus tycker jag det känns rimligt att ni återställer. De kanske själva kan ta reda på vilken färg de vill ha?
 
Ni kanske ska låta inglasningen stå kvar några år till? Jag har för mig att det är 10 år som gäller för att bygglovsbrott ska preskriberas. Då kan ni sen bygga en ny inglasning av bättre kvalitet.
 
Byggis1976 skrev:
Är det trä panel så byt ut ett par brädor även hos grannen. Men, vad säger grannen? Om ni har en bra relation borde detta kunna lösas. Eftersom er altan skadat deras hus tycker jag det känns rimligt att ni återställer. De kanske själva kan ta reda på vilken färg de vill ha?
Vi har en hyffsat bra relation anser jag i alla fall.

Självklart så tänkte vi återställa den panel som vår altan skadat på deras hus.

Men. Grannen menar att vi även ska byta den panel som är målad vit, utan håltagning. Han menar att det är svårt att få till nyansen när underlagsfärgen är så vit. Jag har sagt att vi får testa och och se hur målningen blir innan vi byter i så fall, om vi alls gör det.
Ber om ursäkt att jag inte klargjorde det i första inlägget.

-Det är en betydande skillnad på att byta 4 panelbrädor mot ca 30.

Grannen har bytt panel på ett litet ställe på sitt hus förra året och målade den med den lilla mängd originalfärg de hade kvar. Man ser en stor färgskillnad på den lilla bit även fast det är originalfärg.



Grannen vill också väldigt väldans gärna att vi river altanen innan vintern då de är rädda för att taket ska rasa in pga snöns tyngd och ta med sig panelen. De byggare vi har hemma nu som håller på med andra projekt hos oss har sagt att risken för det är obefintlig i vinter om det inte kommer en meter snö på samma natt.

Jag har sagt till grannen att jag lovar att ta bort snön om det blir mycket av den varan. Det ligger ju i mitt intresse med att verandan inte rasar och tar med sig vår panel också.
Grannen är dock påstridig och menar att verandan helst ska bort i år, vilket inte kommer hända pga andra mer akuta projekt samt tids & pengabrist.

Vi vill inte låta verandan stå kvar heller några år då golvet är helt ruttet och man kan ( om man anstränger sig ) trampa igenom det. Själva fästen till glasväggarna har släppt pga ruttna brädor så förut fick man hela väggen över sig om man skulle öppna "kuvösen". Det har jag åtgärdat för barnens säkerhet men jag är inte så pigg på att börja byta golv och fixa när själva altanlösningen är så dålig och ska rivas...
Själva takbjälkarna ( eller vad det heter ) och limträbalken är i ganska gott skick dock. Bara plasttaket och golvet som är dåligt förrutom själva lösningen på altanen.
 
Men som sagt om du river den så är det inte säkert att du får bygglov för en ny altan. Om den nu är tio år så får du ha altanen ifred från myndigheterna. Och du kan riva nästan hela altanen och bygga upp den igen, det är då renovering. River du den helt så får du inte bygga upp den igen utan bygglov.

Numera (sedan förra året) så är sanktionsavgifterna för svartbygge extremt höga, en svartbyggd altan kan kosta bortåt 100 000 i straffavgifter. OM den i dagsläget är yngre än 10 år så kan du drabbas av de avgifterna redan nu, om grannen surnar till och anmäler.
 
Oj, att byta de brädor som inte är skadade låter. Inte rimligt. Be grannen välja färg. Om han sen vill måla resten av sitt hus så får han väl göra det? Om det dessutom redan när färgskillnader så låter det inte som en rimlig granne att ni skulle pga 4brädor renovera 30 talet......
 
......och om färgen fiffar så måla. Byta panel och måla?
 
hempularen skrev:
Men som sagt om du river den så är det inte säkert att du får bygglov för en ny altan. Om den nu är tio år så får du ha altanen ifred från myndigheterna. Och du kan riva nästan hela altanen och bygga upp den igen, det är då renovering. River du den helt så får du inte bygga upp den igen utan bygglov.

Numera (sedan förra året) så är sanktionsavgifterna för svartbygge extremt höga, en svartbyggd altan kan kosta bortåt 100 000 i straffavgifter. OM den i dagsläget är yngre än 10 år så kan du drabbas av de avgifterna redan nu, om grannen surnar till och anmäler.
Skulle gissa att altanen måste rivas oavsett om grannen surnar till.
Jag gissar att det finns ett servitut som belastar denna yta.
Hur skall annars grannen kunna underhålla sin vägg.
Kan det vara så?
 
hempularen skrev:
Men som sagt om du river den så är det inte säkert att du får bygglov för en ny altan. Om den nu är tio år så får du ha altanen ifred från myndigheterna. Och du kan riva nästan hela altanen och bygga upp den igen, det är då renovering. River du den helt så får du inte bygga upp den igen utan bygglov.

Numera (sedan förra året) så är sanktionsavgifterna för svartbygge extremt höga, en svartbyggd altan kan kosta bortåt 100 000 i straffavgifter. OM den i dagsläget är yngre än 10 år så kan du drabbas av de avgifterna redan nu, om grannen surnar till och anmäler.
Tack så mkt för infon!

Nästan alla andra hus på gatan har byggt en sådan altan som vi tenderar bygga efter att vi rivit den gamla. Det har inte varit varit några problem för dem att få bygglov så jag hoppas att det gäller för oss också. Vi hade tänkt ta med fler ändringar av huset i bygglovsansökan, bla byte av ytterdörr ( färgändring ) och kamin.

Förra ägaren TRODDE att altanen var byggd 2001 men han är gravt alkoholiserad och allmänt snurrig. Han är inlagd på behandlingshem och går inte att nå.
Hantverkare som sett altanen tror att den är byggd i mitten/slutet på 90-talet.. Då borde det vara lugnt?

Oj, att byta de brädor som inte är skadade låter. Inte rimligt. Be grannen välja färg. Om han sen vill måla resten av sitt hus så får han väl göra det? Om det dessutom redan när färgskillnader så låter det inte som en rimlig granne att ni skulle pga 4brädor renovera 30 talet......
Nej, vi tycker inte heller att det är rimligt att byta så många brädor.
Själva nyansskillnaden kommer grannen aldrig att se heller utan att behöva ta sig in på vår tomt.
Han hade heller aldrig varit inne på vår tomt och sett konstruktionen av altanen innan jag bjöd in honom. Svårt att förklara men husen ligger förskjutet brevid varandra så själva altanen går knappt att se från deras sida..
Jag tänkte ta med honom så han får välja färg när det blir dags.
 
Om det finns servitut skall dessa finnas registrerade. Hos Lantmäteriet tror jag.
 
sblixten skrev:
Skulle gissa att altanen måste rivas oavsett om grannen surnar till.
Jag gissar att det finns ett servitut som belastar denna yta.
Hur skall annars grannen kunna underhålla sin vägg.
Kan det vara så?
Kan han kräva då att altanen ska rivas omedelbart? Som det är nu så kan han inte underhålla sin vägg..
 
Här är en bild på eländet..
Glasdörrarna är på bilden borttagna då de ramlade in, vilket är åtgärdat nu..
Sunkaltanen.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vitfog skrev:
Kan han kräva då att altanen ska rivas omedelbart? Som det är nu så kan han inte underhålla sin vägg..
Om det finns ett servitut så kan han kräva det. Hur lång tid du skulle få på dig vet jag ej.
Det som gör mig konfunderad är att du skriver att andra fått bygglov för detta och det rimmar dåligt med att servitut skulle finnas.
Sen att inte servitut skulle finnas med denna lösning låter också underligt.

Jag gissar att servitut finns och att ingen har bygglov för denna typ av uterum?
 
sblixten skrev:
Om det finns ett servitut så kan han kräva det. Hur lång tid du skulle få på dig vet jag ej.
Det som gör mig konfunderad är att du skriver att andra fått bygglov för detta och det rimmar dåligt med att servitut skulle finnas.
Sen att inte servitut skulle finnas med denna lösning låter också underligt.

Jag gissar att servitut finns och att ingen har bygglov för denna typ av uterum?
Ok. tack. "Vågar" man kolla upp om det finns servitut och bygglov? Jag tänker att om altanen skulle vara byggd tex 2003. Vill ju inte själv sätta en boll i rullning som kanske medför att vi får betala 100 K.

Har en fråga till som kanske är lite off-topic men kan vi som nuvarande ägare bli ålagda att betala för en byggnation/ändring av fastigheten som förre ägaren uppfört utan bygglov?

Dumma frågor kanske men detta är vårt första hus och vi har inte riktigt koll på sånt här..

Jag vill bara förtydliga att de grannar som har fått bygglov för sin altan ej har samma lösning som vår. Vi är dem enda i hela området som har denna typ av altan/uterum, deras altaner är mindre och är inte intgrerade i andra hus.
 
Vitfog skrev:
Ok. tack. "Vågar" man kolla upp om det finns servitut och bygglov? Jag tänker att om altanen skulle vara byggd tex 2003. Vill ju inte själv sätta en boll i rullning som kanske medför att vi får betala 100 K.

Har en fråga till som kanske är lite off-topic men kan vi som nuvarande ägare bli ålagda att betala för en byggnation/ändring av fastigheten som förre ägaren uppfört utan bygglov?

Dumma frågor kanske men detta är vårt första hus och vi har inte riktigt koll på sånt här..

Jag vill bara förtydliga att de grannar som har fått bygglov för sin altan ej har samma lösning som vår. Vi är dem enda i hela området som har denna typ av altan/uterum, deras altaner är mindre och är inte intgrerade i andra hus.
Jag tror du kan kolla upp din egen fastighet på lantmäteriets hemsida och det lär inte få några konsekvenser att göra det.
Jag tror nog ni kan bli skyldiga för det som förre ägare gjort, men det finns de som kan svara på det bättre än jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.