O
Rebeka skrev:
Jag sa inte att man kan få en ny detaljplan var femte år, jag sa att det är orimligt att en detaljplan gäller hur många år som helst.Gammla planer tillkom under helt andra förhållanden och med helt andra syften än dagens planer och för kostnader skulle står kommunen inte vi själva, enl.mig.
Har du någonsin funderat på hur många detaljplaner som det finns i en kommun? Vilka pengar det skulle bli om man skulle tvingas uppdatera dessa efter ett visst antal år ( eftersom du själv skriver att det är orimligt att en detaljplan gäller hur länge som helst, alltså måste den enligt dig göras om.)
I ditt fall har du inte kollat upp detaljplanen innan köp, det är ditt ansvar att göra och inget som någon måste informera dig om. Säljaren kan omöjligt veta att det är intressant för dig att få detaljplanen. Det är bara ett samtal till kommunen.
Bara för att du inte får bygga en carport så borde alla detaljplaner ändras med jämna mellanrum?
Ska kommunen skicka fakturan till dig då?
 
Rebeka skrev:
Jag tycker att jag ska betala avgift inte finansiera hela kostnader om detaljändringen.
Om kommunen bestämmde sig för att ändra hela den gamla planen samtidigt när de bygger på andra sidan då skulle jag inte behöva betala 100000.
De sa själva att det är lite fel, nu börjar de använda procent i förhållande till byggrätten så man får bygga t.ex 15% av hela tomtytan.
Det är där jag inte tror att du riktigt har klart för dig hur stor apparat en detaljplan är. Självklart skulle "din plan" bli billigare om man passade på att göra den samtidigt med den stora planen, men skillnaden är inte dramatisk. De planeavgifter som tas ut vid nybyggen ligger ofta i storleksordningen 50 - 70 000.

Så antingen får du betala en planeavgift på kanske 50 000, men ev. får du vänta 15 år på att planen blir klar (OK nu råkade den vara klar just nu, men det kunde ingen veta när man ursprungligen påbörjade arbetet), det tar ofta 15 - 30 år att få fram en plan, även om det ibland nog prioriteras och går lite snabbare. I den tiden ingår då grundarbete i form av områdesplaner ofta regionplaner osv. Utan det som grund så finns det inget underlag för att ändra något.

Eller så kan du (kanske) få en egen plan gjord för 70 - 150 000, men få den gjord just nu (eller inom ett par år ialla fall).

Sedan skall jag ärligt erkänna att jag har lite svårt att förstå varför det skall behöva vara en så stor apparat. Men det är många intressen som skall tillfredställas. En del av dem tycker jag personligen att man bara borde köra över, men det finns säkert andra som tycker just mina intressen skulle köras över.
 
hempularen skrev:
det tar ofta 15 - 30 år att få fram en plan,
Jag tycker snarare att typ två år verkar mer rimligt. Det finns så klart vissa planer som överklagas in i oändligheten, men de är inte många.
 
Rebeka skrev:
Jag tycker att jag ska betala avgift inte finansiera hela kostnader om detaljändringen.
Men hur motiverar du att vi andra ska betala för att du ska höja värdet på just din fastighet?
 
Rebeka skrev:
Jag tycker att jag ska betala avgift inte finansiera hela kostnader om detaljändringen.
Om kommunen bestämmde sig för att ändra hela den gamla planen samtidigt när de bygger på andra sidan då skulle jag inte behöva betala 100000.
De sa själva att det är lite fel, nu börjar de använda procent i förhållande till byggrätten så man får bygga t.ex 15% av hela tomtytan.
Det finns fortfarande inga kommunala intressen i att höja värdet på din fastighet. Varför tycker du då att det ska subventioneras av kommunen?
 
Enk Projektet skrev:
Får TS bygglov överhuvudtaget på ett så stort hus om inte VA frågan är löst? i vår kommun är det väldigt svårt iaf...
....dessutom är det ingen rättighet att ha hus eller att få bygga som man vill....som tur är...;)
Om TS bor var han heter :) så är min åsikt att Värmdö komun systematiskt har misskött dom här bitarna under minst 50 års tid. Värmdö gick ju bara under min uppväxt från att vara i princip bara sommarstugor till att bli mestadels permanentboende. Transformationen från mestadels sommarbostäder till permanentbostäder har gått extremt fort (tror snabbast i landet med rätt god marginal). Jag vet också att ända in på 2000-talet så gick det att "övertala" vissa handläggare att få igenom tveksamma bygglovansökningar så att dom tittade mellan fingrarna på strandskydd, boyta osv. Röran och slappheten/oegentligehterna uppmärksammades dock och nu är det väl bättre.

När mina föräldrar skulle bygga till sin sommarstuga ~2004-2006 (har jag för mig) var förtroendet så lågt för handläggningen på Värmdö kommun att länsstyrelsen krävt att *alla* ärenden även först skulle granskas och godkännas av dem.
 
Jag kan, i många fall, tycka att om det nu är så att planen är gammal och att det inte längre finns klara uppgifter om planens syfte så borde kommunen kunna bevilja bygglov med mindre avvikelse istället för att insistera på ett jobbigt/dyrt planändringsförfarande. Vad är det som gör att det planerade bygget helt plötsligt blir mer lämpligt bara för att fastighetsägaren tvingas betala en stor summa pengar för att kommunens ska utföra en massa administrativt arbete?
Helt enkelt lite mer sunt förnuft och lite mindre paragrafrytteri :)
 
hevi skrev:
Om TS bor var han heter :) .
Med reservation för min stavning så stämmer det.
Problemen med byggkontoret i Värmdö verkar aldrig ta slut. För varje handläggare dom anställer slutar en annan, är det något generalfel i ledningen ?
Byggkontoret svämmar över. Arbetsbelastningen har varit så hög att man tillfälligt fått lägga alla nya bygglovsansökningar åt sidan.
http://nvp.se/Varmdo/Varmdo/Tvarstopp-i-bygglovsko/

Ibo
 
Gabbe1 skrev:
Jag kan, i många fall, tycka att om det nu är så att planen är gammal och att det inte längre finns klara uppgifter om planens syfte så borde kommunen kunna bevilja bygglov med mindre avvikelse istället för att insistera på ett jobbigt/dyrt planändringsförfarande.
Tackar för ditt inlägg Gabbe1 (y)

Känns som en frisk fläkt i kontrast mot en del andra (i mina ögon) ogenomtänkta svar.
Odjuret skrev:
Tja... prickmark är prickmark...
det är inte alltid man begriper varför och ännu mindre alla på sbk men det beror på att detaljplaner kan vara sen 1800 talet och lika giltiga.
Ibo
 
Blir ju knepigt om kommuner skall börja frångå sina detaljplaner, när man köper ett hus/tomt är det ju dem man utgår ifrån och som sätter spelreglerna för vad man samt sina grannar/omgivning får och inte får göra. Var det första jag tittade upp när jag letade hus/tomt.
 
Inagröbo skrev:
Med reservation för min stavning så stämmer det.
Problemen med byggkontoret i Värmdö verkar aldrig ta slut. För varje handläggare dom anställer slutar en annan, är det något generalfel i ledningen ?


[länk]

Ibo
Njaä, jag tror nog att det bara är det gamla vanliga, att kommunen inte kan betala tillräckligt höga löner för att hålla kvar bygglovstjänstemännen, de sugs raskt upp av den privata sektorn (byggföretag, fastighetsbolag, mäklare, konstruktionskonsulter mm). Kanske gick förr att behålla dem när tempot kanske var lugnare i kommunal verksamhet, men så är det ju inte längre.
 
Det kanske finns en ljusning i framtiden.


Pressmeddelande
15 november 2012
Socialdepartementet

. Det gäller bland annat att studera förutsättningarna för att i ökad utsträckning använda ett så kallat enkelt planförfarande och att ge ökade möjligheter för kommunfullmäktige att delegera rätten att fatta beslut om antagande av detaljplaner.
---> http://www.regeringen.se/sb/d/15513/a/203639?setEnableCookies=true

Ibo
 
I Inagröbo skrev:
Jag anser det är feltänk från början.

Jag förstår tanken när det handlar om större projekt och det t.ex. ska byggas upp ett nytt bostadsområde. Då handlar det också om stora byggare som till exempel Skanska, eller Peab.

En ändring som denna handlar om några prickar utan någon funktion på min tomt och möjligheten att bygga hus med befintlig byggrätt. Att ta bort den prickmarken drabbar inte någon annan och förorsakar inga kostnader för kommunen.

Det ska inte behövas några större utredningar (och kostnader) överhuvudtaget.

Ibo
Trots detta måste du göra en planändring om det inte gäller några speciella regler i din kommun. Jag ser det som ett större problem att ingen vet vad som gäller i planhänseende för marken. Märkligt. Varifrån kommer i så fall bestämmelserna?
 
S seniorkonsult skrev:
Trots detta måste du göra en planändring om det inte gäller några speciella regler i din kommun. Jag ser det som ett större problem att ingen vet vad som gäller i planhänseende för marken. Märkligt. Varifrån kommer i så fall bestämmelserna?
Bestämmelserna kommer ju från detaljplanen och man vet ju vad som gäller då det är tydligt däremot vet man ju inte varför det är så och det kan ju också vara jobbigt men tyvärr standard :(
 
J Johanx skrev:
Bestämmelserna kommer ju från detaljplanen och man vet ju vad som gäller då det är tydligt däremot vet man ju inte varför det är så och det kan ju också vara jobbigt men tyvärr standard :(
Kommunen visste ju inte? Har för mig att det stod ingen detaljplan? Många inlägg finns.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.