Hej!

Vårt paneltak i furu har målats 2 varv med sigma renova isotop? Tror namnet var så...

Nu till det tråkiga, det blöder igenom kvistar och även själva träet "flammar"?

Det nya paneltaket jag satt i badrummet ser king ut men inte det som har 30 år på nacken.

Någon som har tips på hur jag fixar detta?
Oljefärg eller annat???

Tacksam för svar!
 
När jag målade en 30 år gammal bröstpanel i furu här hemma, då krävdes tre strykningar med Alcros panelgrund. Skulle säkert inte skadat med en strykning till.
 
Beckers nondrop blev kanonbra i mitt furutak, fast då hade jag kvistlackat först. Sen är den ju oljebaserad så det luktar rejält i några dagar. Provade något vattenbaserat också men det blev så eländigt att jag fick måla över med nondrop, så blev det bra det med till sist.
 
Detta låter ju tråkigt Hasti, är det renova isotop du har använt så spärrar inte denna trähartser. Utan det är Renova Träprimer du ska använda,

Sen är det viktigt med torktiderna på dessa vattenlösliga spärrfärger att dem verkligen får timmarna det står på burkarna så man inte går på för fort och väter upp tidigare färglager för tidigt.
 
Hej!

Ok, kan man köra träprimern på isotopen? Annars får man väl dra på oljefärg och hålla andan...

Torktiden blev drygt 24h...
 
Ser inga som helst hinder för att göra det. Så det är bara att köra på.

Oljefärg ska absolut inte behövas. Du behöver bara rätt produkt ;)
 
Tycker det är knepigt att färghandlaren rekommenderar "fel" prylar...nåväl bara bryta ihop och börja om 😄
 
Otroligt tråkigt =(
Jag tycker nog att man kanske kan få den rätta färgen väldigt billigt eller gratis om dem rekommenderat fel produkt.

Är ju lite därför man går till en Fack/proffs handel! För att få rätt saker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.