Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D
rugbyanders skrev:
bla detta med att man enligt lag inte kan ha diskavstängsingsstopp under diskbänken.
Att påstå att det är en lag är väl lite väl starka ord. Det är ett regelverk som branschen har kommit överens om.
 
Nja... Lagen säger Inget om diskmaskinsavstängarens placering utan det är branschreglerna för "säker vatten" som säger att den SKA sitta ovan bänk och det är ju inte 100% säljarens bit att ta i detta heller för det är ju VVS-killens ansvar att veta detta och placera den där den ska sitta... ;)

Möjligen kan tyckas att säljaren borde ha en del kunskap om detta och när han säljer på kunden en Blandare utan avstängare så borde han upplysa om att man ska beställa till en separat avstängnngsventil som kanske matchar med blandaren så rörmokaren kan installera denna ovan bänk.
 
rubgyanders, du skriver att det blev mycket dyrare än ni anat. Räknar du in de extra kostnaderna för hantverkarna som ni trodde ingick då, eller är det än mer kostnader som tillkommit? Vad gäller de fakturorna som hantverkarna skickat direkt till er så har ni ju inte beställt något av dem och har inget avtal med dem alls, så deras krav på er är faktiskt inte giltigt. Det kan ju också vara så att puustelli inte beställt mer än den köksmontering som puustelli själva skulle betala av hantverkarna, och hantverkarna själva har sedan utan att ta reda på något bara antagit att ni fått info från puustelli om att de kommer göra mer saker som ni kommer faktureras. Då är det hantverkarna själva som får ta smällen, och inte puustelli. Puustelli skrev ju att det är hantverkarna som ska koordinera. Men det är i så fall en fråga mellan hantverkare och puustelli. Så länge ni inte beställt något "extra" jobb ska ni heller inte behöva betala något. Det är då till att bestrida fakturorna från hantverkarna med hänvisning till att ni inte beställt något av dem utan att ni har avtal med puustelli, ingen annan. Se till att bestrid fakturorna utan vidare dröjsmål bara.
 
Thomas Lundquist
Har puustelli sålt en blandare utan diskmaskinsavstängning?
Sen är det puustelli som säljer monteringen (sköter rot-avdraget) och ger montören en arbetsorder vilka tilläggsarbeten som ska utföras, så den biten tycker jag inte hantverkarna ska behöva straffas för så länge inte dom inte har gjort en blunder.
Jag tror att ni kommer att komma överens, halva vägen var t.e.x.
 
Jag tycker storyn om firman upplyst TS om att branschstandard gällde i avtalet eller inte är ganska ointressant. Antingen så sa han det och TS lyssnade inte eller så glömde han det. Ord mot ord men det lär ju inte handla om så mycket pengar att det är värt att dra upp i tingsrätten.

Den stora grejen är ROT bedrägeriet som jag uppfattar det.

Puustelli som har svårt att hitta kunder går ut och marknadsför gratis montering värd 32000. Av dessa 32k betalar kunden nada och jag får skjuta till skattepengar för detta.
Med tanke på att jobbet verkar ha ett värde av 3 dagar vilket innebär kanske 12000kr så har Puustelli fått in 16k av bl.a. mina skattepengar.

Om detta bedrägliga upplägg skulle sättas i system så har vi fullständig anarki på ROT marknaden. Alla kommer att kunna erbjuda sina tjänster för dubbel normal timpenning och samtidigt påstå att dom ger rabatt så att inte kunden behöver betala något ur egen ficka.

Låt oss leka med tanken att TS drar detta inför tingsrätten och parallellt med detta så inser tingsrätten att hela upplägget luktar skunk. Vilka risker löper TS i detta?
 
largab skrev:
Ja håller med om ROT bedrägeri till 100% . Jag hade en tråd för nått år sen om Mockfjärds ROT-upplägg, [länk]
men det verkar som de flesta tycker det är helt OK.
Fast jag tror att de helt enkelt inte förstår ...
Rent bokföringsmässigt går det ju att dölja bedrägeriet iom att även material levereras och jag tror att många därför accepterar det hela.
Kollade din tråd och problemställningen är ju densamma och även där nämndes denna köksleverantör.
Jag har ändå hopp om mänsklighetens överlevnad och hoppas därmed att SKV synar dessa bluffupplägg. Man kan ju även undra hur SKV skulle agera om man tipsade dom om dessa båda trådar....."risken" då är väl att företagen får smisk på fingrarna och att inte kundernas ROT godkännes i samband med deklarationen.
 
Ett liknande ROT-ärende har nyligen varit uppe i förvaltningsrätten där man konstaterade att en utbetalning av ROT-avdrag kan aldrig basera sig på ett tänkt pris. (måste vara en faktiskt kostnad) Så om TS ROT-avdrag ska vara riktigt gjort skulle TS få en faktura från installatören på 32 000:- med ROT-avdrag 16 000:- Pustellis faktura på skåpen rabatteras med 16 000:-
 
Plutus skrev:
Ett liknande ROT-ärende har nyligen varit uppe i förvaltningsrätten där man konstaterade att en utbetalning av ROT-avdrag kan aldrig basera sig på ett tänkt pris. (måste vara en faktiskt kostnad) Så om TS ROT-avdrag ska vara riktigt gjort skulle TS få en faktura från installatören på 32 000:- med ROT-avdrag 16 000:- Pustellis faktura på skåpen rabatteras med 16 000:-
Har du någon källa till förvaltningsrättens dom i detta fallet? Den verkar ju passa in exakt in i här.
 
Nu vet jag inte exakt i detalj hur Puustelli lägger upp det. Men i sin reklam säger de att halva monteringskostnaden går som ROT och andra halvan betalar Puustelli. Där bryter man mot ROT reglerna, Puustellis kund kan inte få ROT avdrag för en arbetskostnad som Puustelli betalar.

Detta fixar de gissningsvis genom att på sin faktura ta upp en fiktiv arbetskostnad och sedna ger de motsvarande "rabatt" på materialet (men nu gissar jag). Då är ju en intresant fråga, vad händer om jag handlar ett Puustelli kök, men tackar nej till den "gratis" monteringen? Kan jag få rabatten iallafall? Om inte så är det ju helt klarlagt att Puustelli fifflar med ROT avdraget.

Problemet är att OM de åker dit på det så kommer skatteverket troligen att kräva tillbaka ROT avdragen från deras kunder, inte från Puustelli.

Om man får gissa lite till, Paul har ju här ovan beskrivit att när du handlar montering via en köksleverantör så får monteringsfirman bara en mindre del av den summa som kökstillverkaren tar ut. Jag skulle misstänka att i Puustellifallet så får monteringsfirman max. det belopp som skatteverket betalar ut. Och resten an "kostnaden" för montering behåller Puustelli för att bekosta den rabatt på materialet de ger. Det skulle stämma avsevärt bättre med de summor som nämns. Hälften av 38 000 är 19 000, tre dagars arbete med montering av en person borde gå att upphandla för max 15 000, framförallt om det är en storskalig ramavtalsupphandling. Så Puustelli får 19 000 av skatteverket, betalar troligen max. 10 - 13 000 till montagefirman och behåller resten som ren vinst. Montagefirman har svårt att klara jobbet till det beloppet, utan saltar notan för el och VVS.

Fast detta är spekulationer från mig.
 
  • Gilla
mariatherese och 1 till
  • Laddar…
Då ser du exakt samma bild som jag o Largab gör.
Och utgår man från den fakta som TS lämnat så är våra spekulationer nog ganska trovärdiga. Det enda som jag ser skulle direkt kunna ta knäcken på våra spekulationer är om det var 2-3 montörer som skruvade ihop o hängde upp köket under dessa dagar då detta iaf skulle påvisa att det finns en kostnadsbas för arbete i storleksordningen 32k.
 
Helt klart är frågan om eventuellt ROT-fusk en större fråga för samhället i stort, än TS problem. Men kanske inte i denna tråden?

Jag skulle gära se en dedikerad tråd om ROT-fusk, och läsa om TS problem i denna.
 
Redigerat:
Stefan Bengtsson skrev:
Helt klart är frågan om eventuellt ROT-fusk en större fråga för samhället i stort, än TS problem. Men kanske inte i denna tråden?

Jag skulle gära se en dedikerad tråd om ROT-fusk, och läsa om TS problem i denna.
Håller inte alls med.
Syftet med tråden enligt rubriken och TS är att varna för Puustelli och för att citera TS:

"Syftet med detta är att vi önskar berättar för andra som kan tänkas vilja köpa puustellikök om vår erfarenheter och uppmärksamma vikten av att läsa det finstilta och INTE lita på en säljare."

Om det nu är så att Puustelli pysslar med skattebedrägeri så ser jag detta som en mycket större varningsflagga än att dom följer branschstandard i definitionen av köksmontering samt att dom är lite otydliga i kommunikationen med sina kunder här.

Om dom senaste inläggens spekulationer visar sig sanna så riskerar ju TS att åka på och betala tillbaka ROT bidraget till SKV.
 
Jo hotet mot ROT är ju inte politiskt utan branschen. Alla saker som är hett och enkelt att tjäna pengar på drar ju till sig massa personer som inte har för avsikt att bedriva en seriös verksamhet.
 
Nimajneb skrev:
Håller inte alls med.
Syftet med tråden enligt rubriken och TS är att varna för Puustelli och för att citera TS:

"Syftet med detta är att vi önskar berättar för andra som kan tänkas vilja köpa puustellikök om vår erfarenheter och uppmärksamma vikten av att läsa det finstilta och INTE lita på en säljare."

Om det nu är så att Puustelli pysslar med skattebedrägeri så ser jag detta som en mycket större varningsflagga än att dom följer branschstandard i definitionen av köksmontering samt att dom är lite otydliga i kommunikationen med sina kunder här.

Om dom senaste inläggens spekulationer visar sig sanna så riskerar ju TS att åka på och betala tillbaka ROT bidraget till SKV.
Men om man önskar läsa om ROT-fusk kanske man inte tänker på att leta i delforumet om kök? ROT-fusk är så viktigt att det borde kunna diskuteras i en egen tråd.

Jag uppfattar TS som att han varnar för en köksleverantör. Orsaken är att de lurat på honom arbete han inte beställt, och att det de gjort inte är bra utfört. Diskussionen om ROT tror jag inte TS är betjänt av.

Men, men. Detta är bara min åsikt, om tråden vill diskutera ROT så fogar jag mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.