Vi bor idag i ett område där alla har direktverkande el. Nu har vi fått erbjudande från kommunen att dra in fjärrvärme och stadsnät men det är svårt att ta ställning till om vi ska göra det eller ej.

Så här ser förslagen ut:

#1:
106 000 inkopplingsavgift, 1100:- i årsavgift, 48,88kr/kWh +4500kr/radiator efter rot
#2:
54300kr i inkopplingsavgift, 1100:- i årsavgift, 68,88kr/kWh +4500kr/radiator efter rot
#3:
0kr i inkopplingsavgift, 8000:- i årsavift i 10 år, 68,88kr/KwH +4500kr/radiator efter rot.

I dagsläget har vi en förbrukning på knappa 18 000kWh/år. Vi har en luft/luft-värmepump och en kamin. Vi köper ved för ca 3000kr/år så vi eldar ganska mycket under vinterhalvåret. Huset är på 140kvm och om vi ska konvertera så behövs det 6st element (Bara sovrummen och ena badrummet isf)

Vad säger ni som är insatta??
 
Nu är jag absolut inte insatt i fjärrvärme men jag hade nog aldrig bytt till det faktiskt. Då hade jag hellre tittat på andra lösningar. Vad är problemet med er värmepump?
 
Vi har inga som helst problem med den...Ur problemsynpunkt så behöver vi inte alls konvertera... men nu har vi ju fått ett erbjudande och då måste vi överväga det..men det är svårt att väga för-/nackdelar när man inte vet hur det fungerar med fjärrvärmen och vad vår förbrukning skulle kunna tänkas hamna på..

vi har i dagsläget gamla otäta 3-glasfönster (ingen drevning runt om så det är kallras där) så de ska vi börja byta ut under nästa år..
 
Enk Projektet skrev:
Läs detta först.....
[länk]
Jo jag såg det...dock så ligger vårt fjärrvärme-verk lite bättre till prismässigt, men dyrt är det ju
 
Du menar öre/kWh, eller hur? Men även då verkar det svårt att räkna hem som ett billigare alternativ.
 
Utav dom alternativen är det alternativ 1 eller 2, orkar inte räkna, alt 3 blir dyrare än alt 2 (och 1).

Det du även ska tänka på är att om du inte väljer fjärrvärme så får du antagligen inte tillgång till stadsnätet. Med stadsnätet får du bl.a tillgång till internet, iptv, VoIP.
 
Du skriver att det bara gäller 6 st radiatorer, det låter lite lite? Tänker ni behålla värmepumpen? Ska ni göra en konvertering till vattenburet så gör det inte halvdant är mitt råd.

Eldar ni för att ni vill spara pengar eller för att ni tycker det är roligt/mysigt?

Hur stor area värmer värmepumpen idag? Kontrollera att ni fortfarande får ha andra uppvärmningsalternativ, det är inte alla energibolag som tillåter det (vilket för mig är helt absurt).

Som Demmpa är inne på så är det antagligen alt 1 eller 2 som skulle kunna vara aktuella.
 
En annan sak är att kolla upp: Många fjärrvärmebolag har differentierad taxa (och/eller hög fast kostnad) så det blir i praktiken meningslöst att försöka reducera kostnaden. t ex genom att snåla med värmen/varmvattnet, eller att elda i kaminen.

Sedan så binder man sig till ett monopol, med de nackdelar som det innebär.

Om ni överhuvudtaget överväger alternativ nr 1. Så skulle jag hellre lägga de pengarna på en modern L/V-vp och konvertera till vattenburet, samt elda i kaminen när det är som kallast, för att avlasta pumpen när COP sjunker. Eventuellt med rot och beroende på fastighetens förutsättningar, så skulle man kanske kunna lösa en bergvärme-installation om är beredd att gå upp lite till i pris.

Fjärrvärme är visserligen bekvämt och i princip underhållsfritt. En fjärrvärmeväxlare (=panna) håller länge. Men du får betala dyrt (anser jag) för denna bekvämlighet. Enda gången jag skulle överväga fjärrvärme är i ett nybyggt energisnålt hus, och med ett avtal som gör det praktiskt möjligt att påverka fjärrvärmekostnaden, genom t ex solfångare för varmvatten på sommaren och kamin/murspis på vintern.
 
Redigerat:
Vad kostar bergvärme?

#B) 120 000 investering + kostnad för stadsnätsinkoppling, 1000:- i årligt underhåll, 0,40kr/kWh* +4500kr/radiator efter rot

(räknat på COP 3, 1,20 kr/kWh el)
 
Det spelar en stor roll var i Landet TS bor.
Både fjärrvärme priser och el priser varierar.
Kolla ägarna av näten och deras interssen. Är det vinstmaximerande bolag eller allmännyttiga?
Ett vattenburet system för 127 000 låter som ett kap.
Hur lång bindning vill de ha på avtalet?
Vid 20 års avskrivning blir det några hundralapp billigare än dagens uppvärmning allt annat lika.
Men du har ett vattenburets system och kan välja mera än med direktel som idag.
 
Vi har fjärrvärme. Fick ett brev från öresundkraft om att de ska höja priserna . Har hört att de blirupp till 25% dyrare. De väntar till de har många fasra kunder sen höjer dom priset kraftigt..
 
Vi bor i mälardalen så här brukar det ju inte vara så hiskeligt kallt om vintrarna, även om det händer förståss...

Angående bindningstid så vet jag inte mer än alternativ 3:s 10 år, men jag hoppas det står mer om det när vi får skriftliga infon under nästa vecka.

Och antalet element är satt på hur vi lever idag. Vi har bara stödvärme på i sovrum och badrum på övre plan, resten värmer vi med kaminen..För både trivsel och värmes skull..Värmepumpen går endast ett par timmar på morgonkvisten så vi slipper komma ner i ett kallt hus.... Sen har vi ett sovrum till här nere som vi isf tänkte sätta in ett element i.

Stadsnätet är vi helt klart sugna på men den kostnaden ligger utanför detta och tar vi det i samband med installation av fv så kostar det 17900:-...annars har vi möjligheten att ta en diskussion med dem separat och ska vi som enskild koppla på oss så kostar det ca 25 000:-..men vi är en samfällighet av villor så isf skulle vi ta en diskussion när vi vet om det blir fjärrvärme eller ej i området. Det krävs att 50% tackar ja för att det ens ska bli av..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.