Jag har ett par utmanande sågningar att göra.

Mitt på en 115x115 limträstolpe göra ett 42mm djupt 225mm uttag (som ett brett U). En 42x225 limträbalk ska bäras upp, och limträstolpen forsätter under samt över balken.

Jag har funderat på att använda cirkelsågen. Sätta den på mitten av såglinjen och trycka ner den försiktigt medans den går för fullt. Samma sak från båda sidorna. Min såg har 180mm klinga så den är kortare än såglinjen så kan fungera. Jag har använt den tekniken för att såga mitt på 15mm plywood.

Men jag är orolig att med ett betydligt tjockare gods att sågen plötsligt hugger och man kan göra sej riktigt illa.

Sticksåg tror jag inte går då bladet kommer att böja sej rejält.

Jag har aldrigt använt tigersåg. Kan man använda den som en sticksåg med någorlunda precision. Bladet är väl betydligt tjockare och böjer sej inte lika mycket som sticksågen.

Andra förslag.
 
Fogsvans och stämjärn.

/Kent
 
Jag tror på Kents förslag. Frestas inte att använda tigersågen. Det är mycket svårt att såga efter en linje med en tigersåg, speciellt om arbetsstycket är tjockt.
 
Jag är inte med på om du skall göra ett genomgående hål eller bara en förjupning. Om det är ett genomgående hål, borra bort så mycket det går sedan rensar du rent med ett stämjärn. Är det en fördjupning så fräser du efter en mall sedan är det bara att hugga innerhörnen. Du kan även fräsa från båda sidorna. Man skall inte förakta gamla hederliga metoder som stämjärn och hammare.

Pär
 
Tack för svaren.

Borra och/eller hammar och stämjärn blir inte direkt jämnt om man inte lägger ned mycket tid. Fräsning är nog som det görs i "fabrik", men det har jag lite erfarenhet av.

Willab har ett bra erbjudande. Då man köper glaspartier/tak från dem så får man limträstommen på köpet. Problemet för mej är att mitt uterum har långt ifrån standardmått så limträstommen kommer i "råa längder". I detta fall så håller pelaren upp nockbalken samt en frontbalk ovanför fönstren. Pelaren har ett uttag för frontbalken men det är inte gjort på den stomme jag får.

Funderar på att istället att bygga upp pelaren i flera 42mm tjocka balkar (samma tjocklek som balken), och fixa till uttaget på det sättet. Enklare.

Johan
 
"Men jag är orolig att med ett betydligt tjockare gods att sågen plötsligt hugger och man kan göra sej riktigt illa."

Det är nog mer en sannolikhet än risk, jag skulle inte prova detta, verkar fullkomligt livsfarligt. Om du däremot har en sänksåg skulle det kunna gå, om du säkrar sågen mot kickback. Annars är nog fräsen bästa alternativet.
 
Men ok då.
Bygg en jigg så du kan föra handcirkeln före och efter stolpen, ställ in sågen på 42 mm djup och flytta sen jiggen 3 mm i taget dvs klingans bredd. Sänksåg med skena är perfekt för detta och likaså en radialamsåg men det går ju att trixa till en jigg för en handcirkel rätt lätt med.
Jiggen får ju ha styrning för sågen dvs lister på sidorna som är anpassade till sågens bredd, gör du den typ 600 mm lång så är risken mindre att något skall hända.
Som platta för jiggen en bit laminatgolv, akrylglas eller annat och sen får du sätta två plywoodbitar tvärs sågsnittet på 115 mm avstånd mitt på.

/Kent
 
Redigerat:
Fräs. Börja med att såga rent hålets kanter med din cirkel och någonting rakt, alternativt sänksåg på skena. Resten kan du sedan fräsa bort på frihand. Som ett alternativ/komplement, kan du köra med cirkeln så att du får centimeterbreda remsor tvärsöver. Dessa kan du sedan grovavverka medstämjärnet ett i taget innan du avslutar med fräsen ett i taget så att du hela tiden har stöd under sulan. (Grovavverka alltså inte alla remsorna på en gång innan du börjar fräsa.)
 
42 mm är dock rätt mycket utstick på en handöverfräs...

/Kent
 
Kap och ger såg med djupstopp.
 
snickarboden skrev:
42 mm är dock rätt mycket utstick på en handöverfräs...
Ja, det är det, men givet att man huggit sig ner till ner till 38 mm eller så först med stämjärn ser jag inte att det skulle vara omöjligt djupt. Vill man fräsa allt blir det rimligen till att fräsa i omgångar.
 
Matti_75 skrev:
Kap och ger såg med djupstopp.
Så brukar jag åxå göra, 4-5 snitt per cm, sista finliret kan man ta med stämjärn o en deltaslip.
Tänk bara på att lägga något emot anhållet så att du sågar igenom hela balken annars blir urgröpningen rund.
 
Ska du bara göra ett enda urtag? Då måste det vara absolut enklast med såg och stämjärn, i stälet för att börja tillverka jiggar och fixturer.

Sätt av djupet tydligt på båda sidor. Såga en 10-15 snitt till rätt djup. (En spegel på motsatt sida kan vara till hjälp, så man ser var bortre änden av sågen är.) Sen tar du ett vasst stämjärn och hackar bort materialet. Det är ju inte jättenoga att det blir alldeles jämnt i bottnen på urtaget.

Har du kapsåg där det går att ställa djupet på ett säkert sätt så kan du köra med den i stället för fogsvansen.
 
Tack för alla tips och förslag.

Jag ska göra urtaget två gånger så jag tror också på något relativt enkelt. Om det inte fungerar så är alternativlösningen att bulta ihop 3st 42mm limträbalkar sågad i runt 120mm bredd med den tredje balken delad i två delar en under och en över urtaget.

Jag tror den enklast lösning är som skrivet ovan, att göra ett antal snitt med cirkelsågen på runt 42mm djup och sedan gå på med stämjärnet. Min kap/ger såg har tyvärr inget sågdjup stop vad jag vet, men cirkelsågen borde också fungera någorlunda bra.

Tack så mycket för all hjälp
 
Kör med såg, borr och stämjärn först. Gör urtaget lite mindre än det slutliga måttet. Kör kanterna som kommer att synas med en fräs. Ev kvarvarande "flis" däremellan får du ta med stämjärn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.