Vi har precis fått ihop vår köksö men är osäkra på vad vi ska ha på sidorna av ön?
Köket har vita släta blanka luckor och vi har en svart matt granitskiva. Vi skulle såklart kunna ha vita blanka sidor på köksön också men jag skulle kunna tänka mig något annat. Någon som har en idé?
 
tycker nog det ser bäst ut med bara vita täcksidor.. :-/

du skulle kunna såga ut i mdf och be en lackerare spruta dom i nån valfri kulör ..jag har gjort detta nån gång till en kund som ville slippa skarvar som lätt kan bli när man klär in stora köksöar..ofta skickar ju köksförsäljare med täcksidor till detta och de brukar ju inte vara större än 59,3 x 70cm..
 
Det är just storleken som är vårt problem, dvs det finns inga täcksidor från leverantören som är stora nog för vår köksö. Så MDF skulle kunna vara ett alternativ. Kan man limma fast den?
 
JonasK skrev:
Det är just storleken som är vårt problem, dvs det finns inga täcksidor från leverantören som är stora nog för vår köksö. Så MDF skulle kunna vara ett alternativ. Kan man limma fast den?
MEN......, blir det snyggt med vita målade täcksidor om glansen inte är densamma som övrig inredning?
Min tanke var om dessa täcksidor isf. riskerar att se ut som de vanliga 'standard' stommarnas sidor :-/
Fast vid närmare eftertanke så borde det iof. gå att måla med en så högblank färg att det stämmer överens, alltså färg typ 'billack'.
Men om man målar i vanlig halvblank så tror jag inte det blir någon jättehit tyvärr.

Ang. fastsättning så är min enda erfarenhet av MDF i större format att det blir tungt, undrar just om det räcker med att limma :-/

MVH//Christina.
 
Har en köksö som vi kaklat sidorna på. Snyggt och annorlunda med stor valfrihet. Om jag minns rätt, (sambons far gjorde detta för flera år sedan) så roffades bara ytan på standard köksskåpsskiva upp, på med renoveringsfix och sedan kakel. Rörelsevänlig fog i hörn och mot bänkskiva. Några problem med rörelse eller liknande har det inte varit.
 
du skruvar och limmar..sätter skruven långt upp innifrån stommen samt under fästena för gångjärnen i skåpet eller bakom skenorna för lådorna så syns dem aldrig..

visst ...har du högblanka luckor så kanske det kan bli klurigt att få det i samma glans..

är det vanlig glans så ser det skitbra ut.. ;) mycket proffsigare än massa skarvar

se bara till att få rätt färgrecept från leverantören av luckan..en lucka som ser vit ut behöver inte vara vit..den kan tom ha inslag av rött i receptet som tex ikeas antikvita ståt lucka har..
 
Vi satte Huntonit, mdf som liknar pärlspont, gick snabbt att limma upp och snyggt i ett lite "lantligt" kök. Vill man ha en lite modernare look kan man ju limma upp laminat golv, det finns ju i alla möjliga utföranden nu förtiden! Kanter/hörn döljs med en trä eller metall list.
 
Vi lät lacka MDF-skivor som limmades med sättlim. Sitter kvar efter en månad i alla fall.
Sågytorna på MDF kan vara lite knepiga att få bra då dom suger mycket färg. Det var även svårt att få rätt kulör upptäckte vi, i vårt fall IKEAs Ädel som är en folie.
/Micke
 
Jag skulle rösta för att kakla med någon snygg natursten eller tegel, det finns så mycket snyggt!

Lycka till! :)
 
Rostfri plåt är grymt eller en vanlig vit playwoodskiva som på mitt hemma bygge

img08917ca.th.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.