Min badrumsfläkt har gått sönder. Den brummar rätt ordentligt(även när den inte är påslagen). Så är väl nån konding eller så som gått. Fungerar inte helt bra ändå så tänkte byta den mot en ny. Köpte en ny Fresh XT100T från Bauhaus. Men när jag skulle montera den så märkte jag att den inte gick in i ventilationsröret helt. Var en skarv där ca 4-5cm upp. Den nya fläkten skulle in ca 10 cm i ventilationsröret.
Så frågan är, kan man hitta någon fläkt som bara bygger ca 4cm in i ventilationsröret? Eller finns det något som man kan lägga mellan taket och fläkten istället,så den bara bygger in ca 4cm och resten blir utanpåliggande?'
Inte så snyggt kanske men måste ha en fungerande fläkt....
 
Hej och välkommen!

Är det bara ett plaströr som är för långt kanske det går att kapa. Inte säker på att det är en bra idé, om inte annat lär väl garantin ryka. Har dock svårt att se att det skulle störa funktionen om det nu bara är ett rör.
 
Oftast är plastkanalen som sitter runt fläkthjulet betydligt längre än den delen som skyddar hjulet. Som tidigare talare skrev så tycker jag du ska demontera och kapa röret så det mer eller mindre bara täcker fläkthjulet så den inte är oskyddad.

Har själv sett ett liknande problem men då var det en 90° graders böj strax innanför så fick ta bort hela skyddet runt fläkthjulet och ha hjulet fritt snurrande inne i kanalen, detta bör inte rekommenderas men fungerar om man gör det riktigt och håller koll i framtiden på obalans.
 
Kapa aldrig bort längre än att fläkthjulet täcks av plaströret för då försämras effektiviteten på fläkten.
 
Monterade ett par sådana fläktar i förra veckan och minns jag rätt så finns det inte mycket rör att kapa utan att frilägga fläkthjulet.

PAX-fläktarna däremot har nästan inget rör alls.
 
Fresh Intellivent bygger inte heller in något i kanalen.
 
Hej och tack för svaren. Nu är det ett par månader sen men har fortfarande inte ersatt min gamla fläkt. Kollade nu och skarven kommer strax över 4cm in i röret. Vad gäller PAX så verkar dom bygga in 5,2 cm om jag förstår ritningen korrekt?
http://static2.bygghemma.se/files/eb3d878d-ccf6-4ffe-b1e5-a10971028593/produktblad.pdf

Är det bara att köpa en distansram då? En sån här:
http://www.bygghemma.se/inomhus/var...tion/tillbehor/distansram-pax-passad/p-179891


Vad gäller Fresh Intellivent, någon som vet exakt hur mycket den bygger in?
 
danlar79 skrev:
Hej och tack för svaren. Nu är det ett par månader sen men har fortfarande inte ersatt min gamla fläkt. Kollade nu och skarven kommer strax över 4cm in i röret. Vad gäller PAX så verkar dom bygga in 5,2 cm om jag förstår ritningen korrekt?
[länk]

Är det bara att köpa en distansram då? En sån här:
[länk]


Vad gäller Fresh Intellivent, någon som vet exakt hur mycket den bygger in?
33 mm!

fresh-intellivent-vit.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.