Snålt med svar på fönsterforumet, så jag testar här:

Hejsan.

Jag skall ha inneboende i uthuset i vinter och för att de inte skall frysa ändan av sig, så måste det till lite isolering.

Förutsättningar:
Huset är ett tegelhus i 1 1/2 stens tegel, murat med kalkbruk, dvs troligen minst femtio, men troligen inte mer än 150 år gammalt. Storlek 27m2. Fönstren är englas gjutjärnsfönster med relativt stora springor till de öppningsbara rutorna. Gjutjärnsbågarna sitter kanske fem centimeter ifrån utsidan av väggen, dvs det finns en djup fönstersmyg invändigt.
Väggarna är kalkputsade innomhus.
Huset ligger öppet, med skånska slätten 1m från väggen. Det är blåsigt. Mycket blåsigt. Alltid.
Jag bodde själv i huset en vinter, medan jag renoverade huvudhuset och då kostade det mer att värma upp lillhuset än det stora (250m2), trots att jag bara lyckades hålla ca 15grader.
Förra vintern fick jag en liten snödriva mitt på golvet, med snö som yrde in.

Så, steg ett känns som om jag måste fixa fönstren.

Hur gör jag bäst det? Kan man täta gjutjärnskarmen, men ändå behålla möjligheten att öppna fönstren? Skall man sätta i ett innerfönster? Var sätter man det i så fall?
Eller snarare hur får man det att täta mot väggen?
Jag antar att man skall sätta det på insidan av gjutjärnsfönstret, för att slippa problem med kondens. Stämmer det?
Ett alternativ måste vara att sätta det på insidan av väggen, så att det täcker hela fönstersmygen. Det känns enklast att göra, men då kommer väl väggen att bli kall, eftersom kallluft kan cirkulera i hela fönstersmygen. Dessutom kommer då de (gamla och snygga) invändiga fönsterluckorna inte att gå att stänga.
Så egentligen vill jag nog sätta en innerbåge inne i fönstersmygen, kanske fem centimeter från de existerande fönstren. Men, hur fäster och tätar jag då den mot insidan av fönstersmygen?

Tips och ideer välkomna.

/ Fredrik​
 
En bild på fönstret skulle kanske underlätta. Svårt att riktigt se hur det ser ut med bara en textbeskrivning.....
 
Hej

Jag skulle göra innerbågar med så nätta karmar som möjligt och montera ett par cm innanför gjutjärnsfönstren. Måste nog fästas med plugg i tegelmuren, kan inte komma på något bättre alternativ. Dreva med lindrev mellan karm och fönstersmyg. Jag tycker inte att man ska fästa något i dom gamla gjutjärnskarmarna, synd att borra i dom och har man otur kan dom spricka. Att borra och sätta plugg i tegelmuren är ett mindre ingrepp. Att täta gjutjärnskarmarna är nog svårt och enkelglas blir i alla fall aldrig särskilt varmt och temperaturskillnaden mellan inne och ute gör att man får kondens.
 
@magnusk
Jo, så blir det nog. Jag har besökt den lokala landsortskyrkan, de har gjort precis som du beskriver (även om deras fönster är liiiite större än mina)
Man bör nog göra innerbågarna öppningsbara, för att kunna ventilera. Eller skall man strunta i det? Om man tänker sig att kunna öppna ytterfönstren, så får innerbågarna sitta lite längre in, annars kommer man inte att kunna öppna gjutjärnsbågarna.

Jag har även funderat på om det skall bli enkel- eller dubbelglas i innerbågen. Synpunkter?

@roli
Jag har haft som plan att fixa ett par bilder, förhoppningsvis kommer de snart.

/ Fredrik
 
Man bör göra innerbågarna så att dom går att ta loss enkelt för att kunna putsa men som man ofta gjorde förr kan man ju nöja sig med att ett fönster i varje rum på gångjärn för att kunna öppna och vädra. Resten kan sitta med innanfönsterskruv för att spara lite pengar på beslagen. Jag skulle föreslå isolerglas i innerbågarna snarare än dubbelglas. Ser snyggare ut och man kan göra bågen lite klenare. Det finns isolerglas med så lite färgning i glaset att man inte tänker på det. Ganska dyrt per kvadratmeter men om du tror att rummet kommer användas och vara uppvärmt i framtiden kan det ju vara värt det.
 
Permanent eller tillfällig lösning? Är det tillfälligt skulle jag fixa billiga/beg fönster i lämplig storlek. Om de inte passar alls bygga på fönsterkarmen för att sedan täta med sådan där expandertejp man drevar dörrkarmar med.

Sådan här drevning http://www.3c.nu/produkter.html
 
Jag har lite samma situation. Ska hyra ut en del i det gamla stallet (med järnfönster, enkelglas) som hobbyverkstad. Väggarna är isolerade men fönsterna läcker självklart mycket värme på vintern. En ide som ni gärna får tycka till kring är ifall plexiglas skulle kunna göra jobbet som en ytterligare ruta och därmed skapa funktionen av ett tvåglasfönster? Jag tänker då att jag antingen fäster en skiva som är större än fönsternichen med fyra skruvar på innerväggen (kan då enkelt monteras bort på sommaren) alternativ att göra en ram med lister och sedan skära ut passande bitar i plexiglas.

Vad tror ni? Vad isolerar bäst och blir det bra nog?

Tack på förhand!
 
Bäst är nog som tidigare föreslagits att skräddarsy innanfönster (träbågar) och sätta energiglas.
Det är vitalt att det blir helt tätt mellan fönsterglas/plast och karm samt mellan karm och yttervägg.
Vanligt glas eller plexi är hugget som stucket vad gäller värme.
Enklast är att sätta en plexiskiva (alt byggplast) mot väggen på insidan som tätas på lämpligt sätt (butyltejp?) Det är dock en både fulare och energimässigt lite sämre lösning, samt får ses som temporär.
 
  • Gilla
Luftskeppet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.