Jag har ett hus med 80 kvm tak. Pappen ska bytas, nya läkt. Samma tegel tillbaks. Huset är 2 1/2 vån högt.
Vad är en rimlig kostnad, inkl material och ROT? Ev vill två andra grannar byta papp samtidigt (en granne delar parhuset med mig, den andre bredvid).
 
Bor också i Göteborg...
 
Nu gissar jag rätt friskt!
Material, typ 7-8 tusen (om ens så mycket). Arbete, ca 40000 kr efter ROT. Sen tillkommer lite ställningar o container o sånt, går väl som material det också, kanske 10 tusen till.

Hur ska du göra med plåtar och stuprör / hängrännor? Jag har inte räknat med det alls!
 
Hur får du fram 40 tusen för jobb efter ROT? Om man räknar att på en timpeng på 200 kr efter ROT (dvs 400 kr i timmen) så blir det 25 arbetsdagar. Säg att de är två man - 12.5 dag. Är inte det lite väl lång tid?
 
vectrex skrev:
Arbete, ca 40000 kr efter ROT. Sen tillkommer lite ställningar o container o sånt, går väl som material det också, kanske 10 tusen till.
t alls!
På ett 2 1/2 planshus........ Jo du.
 
  • Gilla
pyro
  • Laddar…
Jag undrar om det blir så mycket billigare att plocka ner det gamla teglet och lägga tillbaka det igen. Det går betydligt snabbare att bara slänga det gamla i en container som står nedanför och lyfta upp det nya med kran när det levereras. Några pannor kommer också att spricka när man hanterar dem och måste ersättas, så jag skulle välja nya pannor när jag ändå är i farten.

Vi betalade 75' efter ROT för vårt tak, men då var det en massa plåtarbeten på skorsten och rännilar också. Vårt tak är dock så flackt att det inte behövs ställningar och sele för att jobba på det. Vårt tak är 110 kvm.
 
Fred vom Jupiter skrev:
. Vårt tak är dock så flackt att det inte behövs ställningar och sele för att jobba på det. .
Har inget med taklutningen att göra utan höjden!!

Klart där skall vara ställning så tillvida höjden inte understiger 2m
 
Vi la om ett tak på ca 250 kvm med ny papp och läkt, men tillbaka med teglet och det tar längre tid på det viset. Detta var iofs tvåkupigt lertegel med många år på nacken dock Inge fel på det.
Men det blir så mycket mer hantering än med nytt.
Har ni betongtegel skulle inte jag tveka att köpa nytt för det blir nog nästan samma kostnad i slutändan.
Men är det "vanligt" tegel så vettekatten...

Lycka till!
 
Man brukar säga att kostnaden för att ta ned de gamla pannorna helskinnade, ev utsortering av trasiga pannor, kanske lite rengöring av de mest mossbelupna pannorna, kostar mer än att slänga och köpa nya, som lyfts upp på taket med tegelleverantörens kranbil.

Detta är en "sanning" jag hört, frågan är väl om den är sann längre nu sedan vi fick ROT? I återanvändningsfallet blir det högre arbetskostnad som ger ROT.
 
Hej!
Efter att upptäcka fuktmarkeringar vid masonit skivor i vinden beställdes en takbyte.
Killarna kommer och "tätar" taket genom att lägga papp på den befintliga "spända duken" som finns, alltså vi pratar om en relativ nytt radhus vid gaveln med en takyta om cirka 100m2.
Gamla pannor ska återanvändas och läkten ska bytas.

Fick en faktura på 160 000...
50 går på ROT
Tycker själv att det är dyrt men vill gärna höra vad andra har fått för priser, detta är i Stockholm och för 2 veckor bara.
Kommentera priset tack!
Är det någon som har varit med på något liknande?
Borde fakturan bestridas?
 
Är det en offert eller faktura? Jag tycker det låter konstigt att lägga papp på en spänd duk. Kolla med några andra, men Stockholm är dyrt.

Sent from my HTC Incredible S using Byggahus
 
Betala inget förrän en besiktningsman har godkänt konstruktionen.

Har aldrig hört talas om att lägga papp på annat än råspont eller liknande.
 
Det verkar tät, iaf ingenting att anmärka från vinden, men undrar om de byte läkt och sådant...
Är det någon annan som har olika prisuppgifter för att ha en susning och hur mycket kostar jobbet någon annanstans?
Tack igen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.