Vilka alternativ finns det till att återvinna frånluften (förutom FTX)?
Känner till NIBE 100P men hur är det med andra fabrikat och finns det effektivare apparater?
 
Det enda rimliga alternativet om du skall göra varmvatten är ju en frånluftsvärmepump.

Man kan givetvis sätta in ett återvinningsbatteri i frånluften men temperaturen på vattnet du får ut kommer alltid att vara lägre än temperaturen på frånluften vilket i många fall gör det svårt att använda till något vettigt. Möjligen förvärmning avi nkommande tappvatten men då får du bara någon nytta av det just när man tappar vatten vilket knappast skulle göra det hela lönsamt.
 
Jag har en FLM (Nibe) dockad till vp, men vill på sikt flytta den till förråd i carport. Då måste jag lösa ventilationen på annat vis men helst utan att gå miste om återvinning. Jag har inte kravet att återvinna frånluft idag.
 
OK, som ajg förstår det så värmer din FLM brinen till din VP, antingen ingående eller utgående. Du skulle kunna sätta ett "vanligt" kylbatteri i frånluften för att få samma funktion. alltså köra brine från VP genom batteriet. Mest värme kramar du ur luften om du använder utgående brine från VP eftersom det blir större skillnad mellan temperaturen på vattnet och luften. Sitter batteriet på ingående så höjer den ju temp till VP, vilket som ger mest besparing kan jag inte svara på. Finns kanske någon annan kunnig här på forumet?

Någon tillverkare av batterier (ex.vis Aircoil eller Coiltech) kan nog hjälpa dig att ta fram ett lämpligt batteri. De behöver flöden och temperatur på både vätska och luft. Glöm inte att dimensionera frånluftsfläkten för tryckfallet över batteriet. Batteriet måste installeras lodrätt och anslutas till avlopp för att ta hand om kondens.
 
Är förslaget giltigt om vp flyttas? Följer
 
... värmen med via kulvert eller kan den gå in direkt på befintlig golvvärme? (skakigt på tåget, därför två inlägg :)
 
Dumpar man värme i brunnen kan man nog anse den vara förlorad, det blir ett ganska häftigt läckage.
 
Hej. Hade en frånlufts vp i förra huset
som hette nånting 360pp och den var grym.
Hyfsat tyst, stor som ett kylskåp och värmde
våran 9rums villa. Fick såklart hjälp av en
vanlig luft/luft vp och 1-2 brasor i braskaminen
per vecka men vi hade en förbrukning på
14000kw inkl värme och hushållsel.
R osäker på märke men det kan ha varit Nibe,
Oavsett märke R vp ett kanonbra sätt att
få ner sina dyra elräkningar. / Christian
 
Just det, Nibe 360pp och den var inte alls så dyr. Ca40'
Den borde spara in investeringen på nåt år. /Christian
 
Har varit inne på en flvp typ Nibe 100P som bara gör varmvatten men är osäker på ljudnivån på en sådan.
Den större varianten som ger värme också är inte aktuell iom att det redan finns en jordvärmepump som täcker husets behov. En sån investering du föreslår bär sig inte. 40k tar man inte igen så lätt :)
 
Sorry, Missade att du bara behövde vv. Det
är klart att om du redan har jordvärme är
det svårt att hämta hem 40'. Jag var nöjd med
Nibe som märke- hyfsat tyst och lätt att sköta.
Funkar jordvärmen bra, har funderingar på nästa
hus jag bygger men är tveksam pga framtida
planteringar, poolbyggen mm som kanske kan
begränsas om d finns en massa slangar.. Christian
 
Nibes nya kanske är tystare men det är nog bäst att ha pumpen lååångt från bostadsdel, särskilt sovrum. Ett fristående garage/carportsförråd inte alltför långt från huset.
Själva jordvärmen fungerar bra, speciellt vid nybygge. Lite billigare än bergvärme. Här är det mycket sand men lerjord ger ännu bättre effekt. Kräver dock mycket yta och vill du gräva för pool krävs kanske upp mot 1500 kvm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.