Morsning
Ska snart dra upp vattenburen värme till övervåningen och tänkte använda mig av pex-slang men jag vet inte riktigt hur sådan slang ska fästas mot väggen.. Jag har inte möjlighet att gömma slangen i väggen eller golvet utan skulle behöva dra den utmed väggen.

Antar att det inte går att fästa upp den som man gör med kopparrören, därtill måste den väl vara alldeles för mjuk eller?
 
Rekommendationen jag fått var att inte använda PEX efter det skulle ge för stora värmeförluster utan dra det med 22mm koppar. Varför PEX skulle ge så stora värmeförluster vet jag inte men både Rörisen och försäljaren på byggvaruhuset var väldigt överens om det...

Det finns några plast varianter, t.ex. LK, som annars kan vara ett alternativ...

Mvh,
Anders
 
Värmeförluster?

På vilket sätt är det en förlust att värme avleds till huset om man har ett vattenburet värmesystem? Om man skall dra ut rör via kulvert till andra byggnader förstår jag resonemanget, men inomhus? Att det skulle vara så stora förluster att vattnet t.ex. skulle vara kallt när det väl når övervåningen låter också långsökt.

För övrigt känns det som att koppar leder värme bättre än plast (PEX). "Förlusterna" borde således vara högre i kopparrör?
 
Är också precis i faggorna att dra vattenburet, via en välrenommerad firma, och där har det inte varit tal om annat än PEX i matningen från pannrummet till ett par punkter i huset, därifrån sedan kopparör.
 
Jag ställer mig lika frågande som ni... det var informationen jag fick och både rörisen samt bergvärme-killen skakade på huvudet åt PEX slang...

//Anders
 
Går utmärkt att fästa upp med vanliga 18-22 rörhållare i plast. Man kan sätta dem lite tätare så inte slangen hänger.
http://www.rinkabyror.se/artikel/vit-hallare-1-ror-12-15/

Jag tror att man missförstått termen värmeledningsförmåga. Koppar leder värme ca 600 ggr bättre än polyeten (som PEX-rör är gjort av) så då kanske man tror att det är bättre. Men koppar avleder alltså även värmen ut i luften kring rören bättre så värmeförlusterna är större. PEX rören kan alltså anses som mer "isolerade" jämfört med kopparrören. Ibland vill man medvetet ha kopparrör t.ex om de går genom en ouppvärmd källare då de fungerar som en radiator och kan bidra till bättre inomhusklimat.
 
  • Gilla
Landbogården och 2 till
  • Laddar…
Att dra pexen i rör i rör på värmen funkar bra då den kan expandera i ytterhöljet, monterar man bara pex utan skyddsrör med stumma klammor så kommer den att bågna mellan klammorna vid hög värme. Sedan att dra synliga pex rör längs väggar etc är inte fackmässigt, hårda rör synligt, pex/rir vid inbyggnad, mellan bjälklag osv.

mvh
 
  • Gilla
Artec
  • Laddar…
bonnier skrev:
Är också precis i faggorna att dra vattenburet, via en välrenommerad firma, och där har det inte varit tal om annat än PEX i matningen från pannrummet till ett par punkter i huset, därifrån sedan kopparör.
Varför byter man till kopparrör, estetiska skäl?
 
spekerök skrev:
Att dra pexen i rör i rör på värmen funkar bra då den kan expandera i ytterhöljet, monterar man bara pex utan skyddsrör med stumma klammor så kommer den att bågna mellan klammorna vid hög värme. Sedan att dra synliga pex rör längs väggar etc är inte fackmässigt, hårda rör synligt, pex/rir vid inbyggnad, mellan bjälklag osv.
Jag har funderat lite, skall dra i tak i garaget ca 5-10m väremrör. Koppar i dimensionen 15 (större blir dyyyrt?!?), eller något större i alupex? Eller blåa rör kanske? Har ingen svets eller gänggreje, värt att skaffa? Gillar stora dimensioner. :) Bästa vore ju om man kunde gå allt i samma och komma upp ur golvet under radiatorn bara.
 
MH> Finns elförzinkade stålrör i mm dim som man oftast använder till värmen på byggen, sedan är ett 22 mm cu rör inte så dyrt jämfört med 15 mm det dyra är kopplingsmtrl övergångar etc. Blåa rör kör vissa hustillverkare än idag med t.ex vid ettrörsystem. Har konverterat flera villor från direkt el till vattenburen värme och då kör jag uteslutande med elförzinkade stålrör och press delar, prisol vid besvärliga genomföringar genom bjälklag, stenväggar etc.

mvh
 
Redigerat:
-MH- skrev:
Varför byter man till kopparrör, estetiska skäl?
För oss är det så, antar jag...firman sa att de skulle göra så :) PEX:en drar jag i golv och bygger in i vägg på ett ställe, där de kommer ut så övergår de till kopparör som ligger utanpå vägg. Tror inte det skulle se snyggt ut med plaströr...

Eller så har jag förstått det i alla fall, jag fixar PEX biten och borrningar genom väggar, resten skulle VVS firman fixa.
 
Redigerat:
Har funderat lite nu och jag tror jag bryter upp en golvbräda och slänger ned en 15 mm PEX-slang i golvbjälklaget på övervåningen och sticker upp dem vid radiatorerna.. Går att göra så till 2/3-delar av radiatorerna, resten räcker det nog med 5-6 meter kopparrör för att ansluta.

Kan man lägga ned "enkel" PEX-slang i golvet eller måste man ha rör-i-rör även i golvet?
 
Bättre med rör i rör då är pexen skyddad mot skav etc, om du någon gång skulle få en läcka så kommer det rinna fram ur ytterhöljet.

mvh
 
Ska rören byggas in så använder vi hål- /patentband och/eller elklammor till 22-28mm rör. Funkar kanon och sitter bra. Se bara till att när du skruvar hålband att du inte klämmer skyddsröret alltför hårt.
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.