Martin_B
Jugend skrev:
Eller Jugend går rätt bra också. Det gillar, hör och häpna, jag. :)
Också fint ja. Jacob J:son Gate har ritat en del jugendvillor. Dessa finns det dock hyfsat gott om i landet. Och fina är de! Fina patriciervillor.
 
Kan man inte köpa ett amerikanskt hus och skeppa hit? Crazy idé jag vet men det borde ju gå om du bara siktar på stommen iaf.
 
Martin_B
Jugend skrev:
Kan man inte köpa ett amerikanskt hus och skeppa hit? Crazy idé jag vet men det borde ju gå om du bara siktar på stommen iaf.
Alltså, det är inte så att jag letar efter någon som kan bygga ett georgianskt hus till mig :)
Hade jag bestämt mig för att bygga ett sådant hus hade jag bara satt mig vid ritbordet och ritat exakt vad jag ville ha.
Jag är alltså bara nyfiken på hur sådana hus ser ut i Sverige och hur de smälter in i omgivningen osv. Men det verkar dessvärre som att exempel på stilen jag eftersöker är extremt ovanligt i detta land.
 
billy_baver skrev:
Jag har påpekat det förr och säger det igen: Istället för att svindyrt bygga ett halvbra låtsasslott är det bättre att rädda ett riktigt som redan finns. Landet vimlar av missförstådda kråkslott i fantastiska miljöer.
Varför "halvbra" och "låtsasslott"?
Väljer man så pass pretentiöst projekt, utgår man nog från att bygga dyrt och mycket gediget.
Sedan är inte huset på låstas, utan på riktigt, för nu talar vi inte om ett Disney-slott med tvillingtorn och en princessa som ska räddas. Låt oss inte kalla allt större än 200 m2 för slott. ;)

Problemet med "äkta" slott, eller herrgårdar, som det finns fler av, är att dessa är nedgångna ruckel, byggda på gammalt vis, smått omöjliga att restaurera och anpassa till dagens energikrav, om man inte är beredd att investera mer pengar i fastigheten är vad den blir värd.
 
Martin_B skrev:
Jag är alltså bara nyfiken på hur sådana hus ser ut i Sverige och hur de smälter in i omgivningen osv. Men det verkar dessvärre som att exempel på stilen jag eftersöker är extremt ovanligt i detta land.
Återigen: De är ovanliga därför att USA och Sverige har var sin historia. Du kan leta lika förgäves efter inuitbyar eller lamatempel. Och omvänt hittar du inte någon Nicodemus Tessin som härjat i Norra Amerika. Varken någon äldre eller någon yngre.

Man kan mycket väl - med samma logik - leta efter georgianska hus i Frankrike eller i New Mexico. Om du där hittar något enda är det byggdt långt efter kung George´s frånfälle.
.
Samtida folk kom helt enkelt inte på tanken!
 
isolde skrev:
Problemet med "äkta" slott, eller herrgårdar, som det finns fler av, är att dessa är nedgångna ruckel, byggda på gammalt vis, smått omöjliga att restaurera och anpassa till dagens energikrav, om man inte är beredd att investera mer pengar i fastigheten är vad den blir värd.
Låt mig säga så här: Ett Gripsholmshus om 300 år är inte förfallet. Det är utplånat; "återvunnet" sex gånger om. Däremot flera av förlagorna existerar, så att du kan tillåta dig kalla dem ruckel.

Den som vill ha pengarna tillbaka ska ägna sig åt något helt annat än - i grund och botten - onödigt stora hus. Bygger du en kopia av Haga slott på valfri tomt hjälper det inte med snålspolande toaletter och halvmetertjock isolering. Din lilla passion kommer att bli precis lika kostbar som om du hade kastat dig över originalet.
 
Alla behöver inte acceptera små hus, därför vänder jag mig mot när någon annan än ägaren själv påpekar vad som är onödigt stort. Det avgör ägaren själv.
Nej, driftskostnader av modern villa på exempelvis 400 m2 är betydligt lägre än ett uppdiktat original från 1820. Det ter sig rätt självklart.
 
Att något är onödigt hindrar inte att det ibland är ganska läckert. "Ge mig ett uns av lyx och jag avstår gärna från all världens nödtorft", som Frank Lloyd Wright uttryckte saken.
 
Martin_B
isolde skrev:
Problemet med "äkta" slott, eller herrgårdar, som det finns fler av, är att dessa är nedgångna ruckel, byggda på gammalt vis, smått omöjliga att restaurera och anpassa till dagens energikrav, om man inte är beredd att investera mer pengar i fastigheten är vad den blir värd.
Nu vet jag inte exakt vilken storlek och vilken lyxklass som ni pratar om, men jag menar mer "vanliga hus", och inte några 800 kvadratmetersslott.
Den som är intresserad av något mer utöver det vanliga, så som en mindre herrgårdsbyggnad, prästgård eller en patriciervilla (som för övrigt är det som kommer närmast den storlek och nivå på lyx som jag tänker på), gör ju bäst i att jaga efter ett gammalt objekt för en hyfsad billig peng för att sedan renovera (såvida objektet i sig inte är fallfärdigt förstås).

Fördelarna med att köpa ett gammalt läckert hus i någon häftig stil, som är i behov av renovering är:
1. Platsen den ligger på är ofta väl utvald och oftast mycket mer centralt belägen än någon ledig tomt man kan få tag i för nybyggnation. (såvida man inte VILL bo ute på landet förstås)
2. Trädgården är oftast uppvuxen med stora gamla och mäktiga träd, vilket i högsta grad är passande för en sådan byggnad. En uppvuxen trädgård är något som inte alls är en självklarhet när man bara köper en obebyggd tomt.
3. Byggnaden är äkta och tidstypisk (med största sannolikhet).
4. Oftast räcker det att modernisera vvs och el, och ev. göra en mindre ändring av planlösningen (när man ändå river i skiten), och byta ytskikt. Ev. fönsterbyten och uppfräschning av fasaden kan ju tillkomma men då har förmodligen köpeskillingen varit motsvarande värde lägre också.

Ja, man kan ju naturligtvis rada upp hur många fördelar som helst. Samt naturligtvis även nackdelar som lågt i tak i källare, dålig dränering, otillräcklig isolering osv.
Men i det stora hela så bör det ju i de flesta fall löna sig att köpa begagnat när det gäller sådana objekt som är något utöver det vanliga, just eftersom sådant kostar så mycket mer att bygga nytt.

Medan pratar vi om en normal, tråkig och nedgången villa på 120m2 med sadeltak och nedgången trädgård på ett dåligt ställe, kanske utan garage och med en skräckkällare - så är det ju mycket mer självklart att antingen titta på en obebyggd tomt för att bygga nytt, eller ett annat bättre objekt.
 
Redigerat:
Martin_B skrev:
4. Oftast räcker det att modernisera vvs och el, och ev. göra en mindre ändring av planlösningen (när man ändå river i skiten), och byta ytskikt. Ev. fönsterbyten och uppfräschning av fasaden kan ju tillkomma men då har förmodligen köpeskillingen varit motsvarande värde lägre också.
Visserligen talade jag om något hanterbart upp mot 400 m2 som kan bebos av en vanlig familj.
På tal om vanlig, och hela ideen med att köpa ett renoveringsobjekt med pretentiöst yttre.

Urvalet av befintliga hus i gregoriansk stil, är som konstaterats mycket begränsat. Dessutom är de lokaliserade i mycket välbärgade områden, t ex Fridhem i Malmö, eller Djursholm i Stockholm. Därför storknar en "vanlig" Svensson redan på stadiet innan han/hon blir ägare till det genuint äkta renoveringsobjektet i en härlig parkmiljö ;). På andra håll i landet är läget likande. Områden med den typen av hus räknas till penningstarka, med priser därefter.
Låt oss leka med tanken att man lyckas bli ägare till ett sådant objekt. Då återstår det att isolera det nyinköpta renoveringsobjektet, som vanligtvis har skyhöga driftskostnader, utan att förstöra det yttre, dvs putsen. Med andra ord, en ny putsad fasad med tidstypiska ornament och andra detaljer. Nästa punkt brukar vara uppvärmning. Var beredd på en ny värmepump och möjligtvis resten av VVS. Taket (inte sällan falsat plåttak)? Tål att kollas. Efter enbart de tre momenten blir det bara resten kvar. Drömma kan man ju.

Alternativt kan man bygga nytt, anpassat enligt dagens energikrav, och i övrigt enligt byggherrens önskemål beträffande planlösning och utseende. Platsen kan väljas godtyckligt där man anser att huset 'passar in'. Bäst blir nog solo, på behörigt avstånd till skrikiga villor från X-hus.
Lummiga parkmiljöer får man vänta på. Att vara kompromisslös är få förunnat.
 
Martin_B
isolde skrev:
Urvalet av befintliga hus i gregoriansk stil, är som konstaterats mycket begränsat. Dessutom är de lokaliserade i mycket välbärgade områden, t ex Fridhem i Malmö, eller Djursholm i Stockholm. Därför storknar en "vanlig" Svensson redan på stadiet innan han/hon blir ägare till det genuint äkta renoveringsobjektet i en härlig parkmiljö ;). På andra håll i landet är läget likande. Områden med den typen av hus räknas till penningstarka, med priser därefter.
Det är sant att de flesta f.d. "rikemanshus" i diverse "exotiska" stilar i de flesta fall är belägna i svindyra områden där själva tomtvärdet är högre än byggnaden som står på den (exempelvis att huset är i princip fallfärdigt och ändå går fastigheten för nästan lika mycket som grannens nyrenoverade villa gjorde veckan före). Däremot finns det faktiskt en hel del undangömda skatter som man kan förvärva hyfsat billigt. Dessa hus finns ju inte i de kvarteren som vi nämner ovan, utan snarare i betydligt billigare kvarter. Det var ju inte helt ovanligt förr att en och en annan rik person byggde en fin patriciervilla på kanske 250kvm mitt bland "vanliga" hus. Och dessa små pärlor finns ju i helt vanliga villaområden, ibland lite undanskymt i ett hörn på en större tomt än övriga tomter osv.
Och många gånger bor det en gammal tant eller någon arvtagare i dessa hus som kanske långsamt förfaller, utan att för den sakens skull vara fallfärdiga. När dessa hus säljs kan man ha tur med att ingen vågar ta på sig den bördan att renovera huset, folk kanske tycker huset är för stort eller att stilen är skrytande eller att de av någon annan anledning inte är intresserade.
I de lägen är det perfekt att slå till och förvandla villan till något fantastiskt, en vacker villa som nästan alla skulle vilja ha efter förvandligen.

Låt oss leka med tanken att man lyckas bli ägare till ett sådant objekt. Då återstår det att isolera det nyinköpta renoveringsobjektet, som vanligtvis har skyhöga driftskostnader, utan att förstöra det yttre, dvs putsen. Med andra ord, en ny putsad fasad med tidstypiska ornament och andra detaljer. Nästa punkt brukar vara uppvärmning. Var beredd på en ny värmepump och möjligtvis resten av VVS. Taket (inte sällan falsat plåttak)? Tål att kollas. Efter enbart de tre momenten blir det bara resten kvar. Drömma kan man ju.

Alternativt kan man bygga nytt, anpassat enligt dagens energikrav, och i övrigt enligt byggherrens önskemål beträffande planlösning och utseende. Platsen kan väljas godtyckligt där man anser att huset 'passar in'. Bäst blir nog solo, på behörigt avstånd till skrikiga villor från X-hus.
Lummiga parkmiljöer får man vänta på. Att vara kompromisslös är få förunnat.
Jo, fast detta gäller ju egentligen alla äldre objekt som är från kanske 40-talet och bakåt, men egentligen även betydligt yngre objekt som inte riktigt har dagens standarder. Faktum är ju att folk ändå köper gamla hus som de renoverar. Jag har ingen statistik och jag vet faktiskt inte svaret själv, men jag skulle tippa på att det i de flesta fall lönar sig att köpa gammalt och renovera och att man kommer undan betydligt billigare än att bygga nytt. Men jag kan ju ha helt fel... det är bara min magkänsla som säger så. Finns säkert kalkyler på vad som är mest lönsamt.
 
Redigerat:
Om man utgår från ett kataloghus t.ex "Bjurholm" från Götenehus i New Englandstil, sätter tegelfasad, fönsterluckor, gör stora fönster till golv, förstorar boarean, lägger till pelare och porch, takuttryck, då kan man kanske förändra ett New England hus till sådan stil du söker. Jag gissar att flera husleverantörer erbjuder skiss/arkitekthjälp för att ändra ett hus till den stil/uttryck som man önskar. Men om du frågar efter redan existerande hus i den stilen, ja då blir det som här sagts Diplomatstaden, patriciervilleområden i många svenska städer brukar ha några hus i den stilen, t.ex Malmö, även om inte fullt ut med fönsterluckor o.s.v. Så visst finns det områden där det skulle kunna passa in bland liknande hus på samma ambitionsnivå, och inte sticka ut så mycket, eller, rättare uttryckt, ..komma till sin rätt.
 
Ursäkta, jag hade inte läst alla inlägg innan, blev litet goddag yxskaft. Visst kan man hitta drömstället med vackert läge, underbar trädgård, i tip top status....men hur troligt är det att det är precis som du önskar betr. inredning och funktion? Och hur troligt är det att ägarna säljer detta ställe för en billig peng? Ligger det nära civilisationen, någorlunda attraktivt, då är fler intresserade. Om du så hett önskar denna husstil, då kanske det är värt hitta en tomt, köp ett modifierat kataloghus/eller arkitektritat, planera det så att du får det du önskar. bygg det och jag tror det blir ett maffigt och speciellt hus för andra att uppskatta, just för att det säger "här är jag". Frågan är om det i slutändan blir så mycket dyrare att bygga nytt än att renovera ett skrälle.
 
Martin_B
Evi, du har nog missuppfattat mig lite. Jag är varken ute efter en tomt, ett hus, eller ritningar till ett Ensam Hemma-hus :) ...jag var helt enkelt nyfiken på om det fanns några exempel på sådana hus i Sverige som folk kände till och kunde länka till.

Jag kan ju garantera, att om jag hade haft pengarna till att bygga ett "Ensam Hemma hus", och då menar jag verkligen huset som kan ses i filmen! (och mycket mer pengar utöver det eftersom jag aldrig skulle vilja lägga allt jag äger och har på ett hus), så hade jag satt mig vid ritbordet och ritat upp grund, stomme, takstolar och hela köret, hittat en lämplig tomt och sedan skickat in ritningarna för bygglovsansökan :D

Men eftersom ett sådant hus och med all lyx som måste till så hade det nog hamnat på allt mellan 5.000.000 och 10.000.000 kr inkl. lämplig tomt, på lämplig plats. Vet att spannet mellan summorna är stor, men det avgörs av hur mycket man gör själv, vilka smarta val man gör, och om man har tur osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.