Jag har ett nytt inglasat uterum med gjuten isolerad betongsula. Ytan är jämn och fin. Vattenburen golvvärme. Jag ska lägga klinkers 30x30 cm. Funderar på att lägga dem kant i kant, alltså utan nämnbara fogar. Nackdelar?
 
För det första tror jag att det är svårt. Fogarna används för att tillåta variationer i klinikernas storlek och form. Lägger du dem utan mellanrum kommer minsta avvikelse att bli en ful glipa.
Dessutom tror jag att plattorna rör sig lite med skiftande temperatur och luftfuktighet, så om man inte har fogar kan de lossna, bukta och spricka.
 
Det kommer att bli mellanrum som du får ner skräp i. Man brukar sätta en smal fog för att uppnå det du vill.
 
Precis! Jag vill inte ha den breda fog på 10-12 mm som man ser ibland. Plattorna verkar vara ganska noggranna utan större variationer. Rörelserna kommer väl bli minimala med tanke på att jag kommer att ha golvvärme på i princip året runt.
Hur liten fog tror du jag kan använda - 1 mm? Hur får jag fram den bredden - kakelkryss respektive snören brukar ju vara 3-4 mm?
 
RutgerM skrev:
Plattorna verkar vara ganska noggranna utan större variationer.
Med blotta ögat kanske. Men tro mig även om variationen är så liten som 0,5mm upp eller ner så blir det märkbart efter ett par plattor om man kör helt foglöst.

Kakelkryss finns ner till 2mm. Gör dig själv en tjänst och kör med det. :)
 
  • Gilla
pontus.norell
  • Laddar…
Ögonmått funkar åxå
 
Finns det inte smalare? Jag har kakelkryss som är 1mm, men dem har jag köpt i Spanien. Har faktiskt aldrig sett det säljas i Sverige.
 
Jag såg en kakelsättare som använde något som såg ut som tändstickor fast i plast. Ca 1-1½mm i fyrkant.
 
RutgerM skrev:
Precis! Jag vill inte ha den breda fog på 10-12 mm som man ser ibland. Plattorna verkar vara ganska noggranna utan större variationer. Rörelserna kommer väl bli minimala med tanke på att jag kommer att ha golvvärme på i princip året runt.
Hur liten fog tror du jag kan använda - 1 mm? Hur får jag fram den bredden - kakelkryss respektive snören brukar ju vara 3-4 mm?
Tänk på att det inte bara är temperaturen som gör att material "rör" sig, utan även luftfuktigheten vilken är varierande över året även om du har värme på.
 
Du bör kontrollmäta några plattor från olika kartonger, ska du ha 1mm fog så måste plattorna vara precis lika annars skiter det sig...

Kolla på kartongerna brukar finnas en "caliber" stämpel och en ruta med förklaring, vissa plattor i samma serie kan skilja upp till 5mm men är sorterade så det inte skiljer mer än kanske 1mm i varje "caliber"

Vet att ett parti plattor, på samma pall, där diffade det upp till 2mm i varje kartong... var hopplöst att lägga
 
  • Gilla
Bawlelo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.