Jag tänkte fräscha upp tvättstugan lite genom att lägga klinker istället för den gamla grå mattan. Kan jag lägga den direkt på den gamla mattan?

Tänkte även passa på att måla den gamla väggmattan som är i samma material som golvet. Är det någon speciell färg man skall använda?
 
Om det finns minsta risk för svikt i underlaget/bjälklaget eller bubblor i mattan så bör du inte klinkra direkt på mattan för det kommer inte hålla. Ligger den på t.ex betong så går det bra. Att måla plastmattan på väggen går också bra. Proceduren är samma för båda mattorna:

1. Tvätta rent mattan noga med målartvätt.
2. Slipa noga alla ytor med 120 korns sandpapper.
3. Tvätta mattan med t-röd för att få bort mjukmedlet.

Sedan kan du klinkra med en fix som är anpassad för plastmattor t.ex Casco Multifix Premium, Bostik Fix Snabb eller Kiilto Flexfix.

Angående målningen så går du sedan på med en häftgrund för att avsluta med två strykningar med antingen polyuretanbaserad golvfärg eller våtrumsfärg. Eftersom du kommer måla på ett icke-sugande underlag så kommer torktiderna vara längre än vanligt.
 
Tack för ett riktigt bra svar! Underlaget är en matta direkt på betongplatta och jag har inte sett några bubblor i mattan. Så nu blir det åka av (y)
 
  • Gilla
Barret61
  • Laddar…
Bra att det finns fler m samma tankar
Lade in klinker i badrummet på en befintlig
plastmatta nu i somras, det svar jag
fick var- ok, den är ju tät så varför inte!
Det gick fort, blev snyggt och håller tätt.
Vad mer kan man begära, plus att
det är ett godkänt tillvägagångssätt. Christian
 
Fast när det gäller badrum är det väl bara godkänt om mattan ifråga är så pass ny att den är godkänd som tätskikt under klinker? Annars är det väl aja-baja på en sådan sak rent försäkringsmässigt?
 
Ja, och med tanke på att den är gammal så är den förmodligen inte godkänd.
 
Just precis. Viktigt att mattan och underlaget
är godkänt som du ska belägga annars kan
det bli problem med FB. Christian
 
Hur är det nu, gäller samma regler även i en tvättstuga förresten?
 
Endast de som är testade för keramisk beklädnad är godkända som underlag. Tyvärr har många hantverkare, säljare och andra "proffs" lurat kunder att göra på detta vis som sedan blir tvärförbannad när de kontaktar försäkringsbolaget vid en skada. På samma sätt gäller det att vara medveten om att fuskar man med detta bör man informera köpare om att tvättstugan ej följer norm. Det är annars risk för problem med framtida dolda fel då köpare kan få svårt att upptäcka eller förutsätta detta fusk i utförandet

När det gäller kraven så är det inga krav på väggarna i tvättstugan men däremot på golv och uppvik.

Kolla i listan på GVK att just eran matta är godkänd för keramisk beklädnad. Vet ni inte vad ni har för matta skulle jag rivit och gjort det riktigt från början
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.