Fsund skrev:
Fungerar det även om jag inte kan höja expansionen riktigt hela vägen. Utan hamnar lite under räddar och slav?
Jag tror inte det.
Tänk dig två kärl förbundna med en slang i botten.
Fyll dem med vatten,
Sätt det ena högre än det andra, och det nedre kommer svämma över tills vattennivåerna är i våg.

Det tror jag
 
Nu har jag mätt. Och det var inte till min fördel. Jag får bara upp expansionstankens överkant till radadarnas underkant. Så det får bli två system. Nu är frågan bara hu jag ska koppla ihop systemen med minsta möjliga förlust. Har hört att det ev skulle vara bra att växla vattnet mellan dom två systemen med en plattväxlare för att det skulle bli mindre förlust än med kulvertslinga i ena tanken. Är det någon som har provat? Tar tacksamt emot alla tipps och idéer
 
Jag tror ändå att det kan funka men ett trycklöst system, kulvert pumpen trycker ju upp vattnet till slavtanken och på returen har du ju en strypventil, om systemet är helt tätt så borde ju inte vattnet rinna ner i huvudtanken när pumpen inte går, för då skulle det ju göra det från radiatorerna också när c-pumpen stängs av.
Sen får du lufta elementen när kulvert pumpen går.
Jag kan ha fel, om någon vet bättre förklara gärna.
 
ingen annan som kan bidra med några kunskaper? Skulle verkligen behöva lite råd på vägen.
 
Jag får bara upp expansionstankens överkant till radadarnas underkant.
Det är ju inget problem. Det är ju lite det som är vitsen med ett övertrycksfritt system. Att man ska ha expansionskärlet lägre än radiatorerna. Själv har jag mitt expansionkärl ca 7 meter under den högsta radiatorn.

Så jag ser inget som skulle kunna hindra dig från att ha ett övertrycksfritt system med tanke på att din stora tank tålde 1,5 bar.
 
kulle
Fsund skrev:
ingen annan som kan bidra med några kunskaper? Skulle verkligen behöva lite råd på vägen.
Du kan väl göra en skiss på höjdskillnaden mellan tankarna och raddarna?
För jag ser inte heller varför det inte skulle fungera.
 
skiss.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
högsta punkten jag kan ha expansionkärlet på är precis under nock på garaget. har ett cylindriskt rostfritt på 350L som jag hoppades skulle räcka till hela systemet.
 
Det verkar som jag hade fel.
Saxat från ölvertrycksfritt tråden:


För att kunna lufta systemet väljs en pump som orkar trycka höjden från lägsta vattennivå i expansionskärlet till högsta element + ett par meter. Strypventilen justeras så att tillräckligt tryck fås vid tryckmätaren. Är inte radiatorsystemet absolut tätt tvingas man hålla trycket uppe hela tiden, annars kan man efter luftning gå ned på lägsta fart på pumpen och spara lite el.

Testa!
 
Skulle gärna höra någon till yttra sig innan jag bara testar. Vill ju inte köpa på mig saker som inte funkar ihop. Kan bli rätt dyrt i onödan. Ingen som kan hjälpa mig hur jag ska koppla?
 
Jag luftar genom att öppna påfyllningsventilen. Har ingen pump som orkar trycka hela höjden.
 
Men hur kopplar jag ihop det? Någon som kan förklara. Kan väl inte bara koppla på kulverten där det står radiator på Matss ritning.
 
Finns det ingen av er som har expansionen under raddarna som kan med någon skiss visa hur ni kopplat?
Skulle vara väldigt tacksam för svar då jag som en hel del av er andra bara hittat "värmepumpsinstallatörer" som vill ha liten tank och bergvärme.

//Fredrik
 
Idag kom pannan. Har ganska mycket kvar innan det är dax att koppla in den eftersom jag bygger ett helt nytt system med pannrum, kulvert, raddar och golvvärme. Men det ryktades om en ganska ordentlig prishöjning så jag passade på att beställa en innan. Det var ingen liten pjäs. Betydligt större än jag mindes den från mässan förra våren. Det blev en Effecta lamda 60. Har inte hört något dåligt om den men det verkar inte vara så många som har den. Tar gärna info av någon som redanhar en. Skulle fortfarande behöva lite hjälp med tankarna och vad jag ska ha i dom. Tanken i pannrummet blir med största sannolikhet en rund 4000L. Och sen kulvert till en måttbeställd rektangulär tank där jag ska ta ur värme och varmvatten och ev senare ha solpaneler. Tanken är två varmvattenslingor och en för solpaneler och sen uttag för elpatron och tempgivare. Är det något annat jag glömt. Behöver jag någon kulvertslinga? Hade hoppats slippa det både för priset och effektiviteten. Tar tacksamt emot alla råd jag kan få.
 
Har du inte läst i "övertrycksfria" tråden? www.termoventiler.se har inkopplings förslag oxå..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.