Ta tag i remskivan och rucka, är det glapp i vattenpumpsaxeln?
Vad är det för årsmodell på den?
Går den varm bara på tomgång eller även när du kör?
 
D09
Den är från -99, 1,4 l motor.

Den går varm när jag varvar upp den, ligger väl på 3000 rs? Kanske skulle den bli varm om den gick väldigt länge på tomgång också, har iofs inte testat då den blivit varm antingen vid körning alt uppvarvad.

Ska kolla glappet imorgon :)
 
Eftersom fläkten går när du lägger på ström så låter det lite som utebliven circulation, går den varm när du kör så gissar jag på vattenpumpen, jag hade dock börjat med att ta ut termostaten för att se om felet försvinner.
 
D09
Det var termostaten, den som sitter i kylarslangen.

Tog bort den och då fungerade allt. Såg att mekonomen hade för ca 200kr :)

Tack för all hjälp, ni e grymma :)
 
Skönt, hann tempnålen nån gång gå upp på rött när den gick varm?
När du monterat den nya glöm inte att ha full värme på i kupen och kylarlocket till expansionkärlet av.
Vattnet kommer att circulera och luft komma ut den vägen, därför slår jag igång motorn och fyller på direkt.
Håll sen koll på tempnålen så den inte går upp på rött, temperaturen kommer att stiga sedan när luften försvinenr ur systemet så kommer tempen sjunka direkt och du kommer då känna hur det kommer att övergå till värme i ventilation vart efter motorn blir varm.

Det är vanligt att den trycker ut lite kylarvatten precis när luften kommer ut men det sjunker ned.
 
Redigerat:
D09
Njae, varningslampan tändes och då stängdes bilen av. Den tändes vid en temp på 110 tror jag.
 
Då har det nog inte hänt något med din topplockspackning och du kan va lugn då du agerade direkt.
 
D09
Bilen är back on the road :)

Tack för all hjälp :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.