Jag undrar om nån har erfarenhet av att mura lecablock på en gjuten garageplatta som är gjuten med vibrationsfri betong.

Efter gjutning har plattan fått en glatt/glansig homogen fin yta. Men för att få murbruket att "bita" bättre i plattan kanske man ska slipa av plattan för att bli av med denna ytan. Ytan har inte separerat ifrån betongplattan, utan är bara glansig/glatt.

Varför jag funderar på detta är för att min kakelsättare vägrade att lägga klinkers på denna ytan i mitt hus innan jag hade slipat av den. Han menade att fixen inte skulle fästa så bra på ytan och risken fanns att plattorna lossnade.Kan det hända samma sak med murade lecablock på en platta av vibrationsfri betong?

Lekablocken skall bara höja syllen för träväggarna upp ifrån plattan, så det råder ingen direkt sidledsbelastning på lecablocken, belastningen kommer ju bara verka vertikalt.

Någon som har en ide om man bör dubba lecablocken i plattan? Hur tätt i så fall? i varje block?

Många tack!
 
Normalt sett när man murar, lägger man papp mellan betongplattan och murverket. Väggar ska kunna glida på plattan. Med träkonstruktion redan på det första eller andra skiftet får man tänka till.
Glatta betongytor fixar du beroende på ytstorlek. Antingen hyr du golvfräs http://www.cramo.se/Web/Apps/Products/ProductGroup.aspx?id=7578&epslanguage=SV eller primar med kvartssand.
 
Jag gjorde så att jag murade mina block (ett skift 25x19x59cm) direkt på den fina betongytan med B-bruk, i varannan stötfog sticker en M10 gängstång upp som även går genom syllen. Dessa gängstänger sitter med kemankare i plattan.
 
För att ge lite info till de som har samma funderingar som jag.... Svar på frågan: HUR BLEV DET TILL SLUT?

Jag murade leccablocken direkt på plattan utan att behandla yta... Blocken sitter som bärget, var lite findersam om de skulle bita men men det har det gjort... Trots en sträng vinter med regn snö is och kyla... Jag dubbade inte nått mellan block och betongplatta. Däremot så kommer väggarna fästa ner iegnom blocken ner i betongen...

Tanken när väggelementen (syllen) skall fästas ovan på leccablocksraden så borrar jag igenom syll-leccablock-betongplatta, Därefter kör jag med expanderbult M12x240 igenom syll, lecca och ner i botongplatta. Mina lecca är bara 90 mm och syll 45 mm. Bulten skall ner 60 mm i betongen alltså har jag 40 mm ovanför syllen som jag kan gänga muttern på (skulle kulla försänka lite i syllen oxå). Så väggarna står nog stadigt i styv sydvästan...:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.