Hej. Håller på att bygga en gjuten betong grill så undrar om man behöver göra till luftning i bänkskivan under eldstaden för att få fart på grillen? Jag har redan gjutit och har massa järn i så hade gärna sluppit :)
Tacksam för svar !
 
svar tack! :)
 
???
 
Toddep skrev:
???
Du skriver att du redan har gjutit grillen.

Då är det väl bara att ösa på med en påse grillkol, lite tändvätska och en tändsticka.

Så har du svaret i svart på vitt om en stund.
Passa på och lägg på några korvar ;) Det kan bli årets sista :|



PS Svart = sot, vitt = kockmössan
 
hehe. grillen är inte klar men bänkskivan är gjuten så hade behövt veta detta om det behövs luftning under innan jag börjar mura upp eldstaden och skorstenen.
Någon måste ju veta om extra luft under behövs!
 
Hur fungerar en vanlig klotgrill?
Där kan man öppna en liten lucka i botten, men det gör man väl bara för att tömma ut askan?
 
KnockOnWood skrev:
Där kan man öppna en liten lucka i botten, men det gör man väl bara för att tömma ut askan?
Njae, grillar man med lock på bör man nog ha öppet både i botten och locket för att få lite drag. När man grillat klart stänger man både i botten och i locket och då slocknar grillen ganska snart.

Grillar man utan lock lär det nog inte slockna om man stänger i botten men jag brukar nog oftast ha (lite) öppet i botten även då.

Jag tror det är svårt att ge ett entydigt svar till TS utan att veta mer om hans grill men så mycket är säkert att kolet/briketterna på något sätt måste få luft om de inte ska slockna.
 
Det låter som att du har gjutit en skiva och ovanpå den skall mura upp en eldstad (och skorsten). Den där eldstaden, hur kommer den muras? Om du murar fyra sidor och höjer upp kolbädden från den nuvarande bänkskivan kan du ju mura in några venthål i framkant. Därpå kan du montera något snyggt skjutspjäll för kontroll av lufttillförsel. Venthålens utsläpp kan du ju placera var du vill under kolbädden beroende på hur du gör kolbädden.
Skall du gjuta tre sidor så kanske du kan borra hål ner genom skivan och sätta spjället under istället.
Iofs så låter det inte som att du kommer ha något lock och då tror jag inte du kommer få något problem. Det finns ju många öppna grillar som klarar sig utan spjäll i botten.
 
Det kommer vara 3 sidor alltså öppen helt framtill så då skulle jag kunna ha en asklåda med galler i mitten som är upphöjd ca 5 cm inne i grillen. Och då tillverka något som man kan snurra så ask lådan blir helt tät?
Då kommer det ju luft in från framsidan av grillen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.