13 511 läst · 22 svar
14k läst
22 svar
Motor kokar, fläkt startar ej
Sida 1 av 2
Hej ni motorkunniga
Har en wv polo, med några år på nacken.
Upptäckte att motorn blev väldigt varm.
Noterade att fläkten inte startade så jag bytte termostaten som sitter i kylen och som är kopplad till fläkten. Inget resultat. Provade att koppla ström från batteriet till fläkten o då funkar den.
provade även att bygla kontakten till termostaten och då startade fläkten.
Känner man på kylarslangen inkommande till kylen så är den jäkligt varm, men returen är kall.
får en känsla av varmvattnet inte riktigt når termostaten till fläkten dvs öppnar inkommande vatten eller strömmar igenom kylen......
Hur felsöka ?
Har en wv polo, med några år på nacken.
Upptäckte att motorn blev väldigt varm.
Noterade att fläkten inte startade så jag bytte termostaten som sitter i kylen och som är kopplad till fläkten. Inget resultat. Provade att koppla ström från batteriet till fläkten o då funkar den.
provade även att bygla kontakten till termostaten och då startade fläkten.
Känner man på kylarslangen inkommande till kylen så är den jäkligt varm, men returen är kall.
får en känsla av varmvattnet inte riktigt når termostaten till fläkten dvs öppnar inkommande vatten eller strömmar igenom kylen......
Hur felsöka ?
Du har en bimetall termostat som sitter i närheten av vattenpumpen , det kan vara den som spökar för dig o kärvar , eller annars kan du ha en luftficka någonstans i någon slang.
Prova att ge slangarna massage (kläm , mjölka) när bilen står på tomgång. Det du bytte var var nog en givare som känner av när fläkten ska starta , den öppnar inte och släpper genom vatten utan ger bara signal (ström eller jord) när vattnet är varmt nog att kylas av.
Prova att ge slangarna massage (kläm , mjölka) när bilen står på tomgång. Det du bytte var var nog en givare som känner av när fläkten ska starta , den öppnar inte och släpper genom vatten utan ger bara signal (ström eller jord) när vattnet är varmt nog att kylas av.
Funkar vattenpumpen?
:x Vet faktiskt inte om vattenpumpen funkar, har inte kollat. Hur kollar man av den ?
Gällande bimetalltermostaten, är det den som kan sitta ibörjan av utgående vatten från motorn?
Går upp en kontakt till en grej som sitter i början.. Styr den vattenpumpen?
Gällande bimetalltermostaten, är det den som kan sitta ibörjan av utgående vatten från motorn?
Går upp en kontakt till en grej som sitter i början.. Styr den vattenpumpen?
Kylarslangarna ska bli hårda när pumpen fungerar som den ska.....
Givaren som styr kylfläkten sitter i topplocket,troligen den söm spökar den jobbar med jord i flesta fall
jorda den kabeln startar fläkten då är det fel på den
fel på vattenpump blir det bara om den läcker har inget med pumpverkan att göra
fel på termostat visar sig genom att den alltid står öppen
jorda den kabeln startar fläkten då är det fel på den
fel på vattenpump blir det bara om den läcker har inget med pumpverkan att göra
fel på termostat visar sig genom att den alltid står öppen
Jag har några stycken som inte pumpar som inte funkar utan att läcka.....kanske du kan fixa dom.....Elkludde skrev:
Termostaten sitter som sagt i början av utgående vatten.
Vet inte riktigt hur det ser ut på din polo , men på min gamla golf var det ett termostat hus i plast som satt i anslutning till vattenpumpen.
Termostathuset kan även sitta på sidan av topplocket (gäller motorer mindre än 1.8liter (enligt haynes boken)
Min vattenpump satt under generatorn på framsidan av motorn (mot kylaren).
Om vattenpumpen rasar brukar den börja läcka vatten.
Vet inte riktigt hur det ser ut på din polo , men på min gamla golf var det ett termostat hus i plast som satt i anslutning till vattenpumpen.
Termostathuset kan även sitta på sidan av topplocket (gäller motorer mindre än 1.8liter (enligt haynes boken)
Min vattenpump satt under generatorn på framsidan av motorn (mot kylaren).
Om vattenpumpen rasar brukar den börja läcka vatten.