Hej, vi ska snart dra igång med utrivning av köket och jagar bra elektriker.. skulle vara bra med en uppskattning av kostnad innan man slår till.

Idag har vi gasspis men ska byta till induktionshäll. Till trappuppgången finns trefas indraget men inte in till varje individuell lägenhet.

Någon som kan uppskatta kostnad för detta? Jag har verkligen ingen koll alls vad det innebär.. 500? 5000? 15000? kanske går hur fort som helst? Eller så är det jättejobbigt..

Det behövs även dras lite kabel för spottar i en skåplänga till en dimmer samt lite "vanlig" eldragning dit våra nya vitvaror ska stå.. i ett 3m långt parallellkök. det finns draget utanpåliggande kablar idag så det kanske mest är en uppsnyggning av detta som behövs.. Om man nu inte ska dra olika fas till olika maskiner.. jag vet inte?!

Går det att göra nån vettig uppskattning av detta utan att se det? Eller måste jag ta hem en bunt med elektriker som får kolla o ge pris var för sig. Lite omständigt eftersom vi inte egentligen har tillträde till lägenheten förräns sista juni.
 
Måste inte hyresvärden eller föreningen säga sitt om du ska dra in trefas, och då kanske dom kan tipsa om nån dom brukar anlita?
 
Det är helt ok från föreningens sida, men det är helt upp till lägenhetsinnehavaren att ordna det.. så länge det är gjort av behörig elektriker.
 
Nu kan jag bara relatera till hur mycket jobb det var för elektrikern som fixade vårt kök. Det tog kanske 3-4 kvällar i anspråk. Fräste ur spår i väggarna för nya rör att dra tråd i mm.
Rent spontant låter det som max en dags jobb i ditt kök, men det kan ju bara en elektriker se på plats.
Här kostar en elektriker kring 300kr/h (+ moms om man vill det).

Hör med minst två elektriker tycker jag, men vänta inte för länge för dom kan ta sin tid... :)
 
Gällande trefasindragningen är det oerhört svårt att svara på eftersom alla fall är individuella.
Det beror även på om mätare/huvudsäkring sitter i lägenhet eller någon annanstans.

Tänk på att du antagligen behöver ny mätare/central för huvudsäkringen + ny eller kompletterad central i lägenheten.

Vi har gjort samma resa i vår lägenhet, i vårt fall satt mätare och huvudsäkring i källare med individuella stigare till varje lägenhet. Vi var tvungna att bygga om skåpet i källaren där huvudsäkringen sitter, skaffa en ny mätare för trefas, dra om ledningarna i befintlig kanalisation, komplettera vår central i lägenheten med ny jordfelsbrytare samt en ny trefasgrupp. Detta plus omfördelning av de befintliga grupperna på de tre faserna kostade oss inklusive material ca 8000:-

Vad gäller eldragningen i köket så beror det även här på hur lägenheten ser ut, hur långt det är från köket till centralen osv. Men det du beskriver, om du vill ha utanpåliggande dragning, låter som ett jobb som bör ta högst en dag.

Magnus
 
Varrför inte behålla Gasen o köpen en snygg gashäll???? Nu när jag renoverade min Lägenhet så kastade jag ut el hällen o satte in gas häll istället det är ju ändå det bästa att laga mat på tycker jag.

//Matte
 
Det som jag läst i förening är:
"Trefaselektricitet finns framdragen i alla trappuppgångar i föreningen. Vill du ha trefas kan detta enkelt dras in i lägenheten t ex vid byte av gasspis, som är föreningens standard, mot elspis, eller installera en modern gasspis med elugn."

Så det låter ju som de faktiskt tänkt till i grundkonstruktionen iaf.

Mycket möjligt att man får byta elcentral i lägenheten dock, många gjorde det förra året då alla fick ett gemensamt förslag, men såklart inte i vår lägenhet.

8000:- för allt det låter ju rätt ok ändå.. bara så man har något att budgetera med.

När det gäller gas så har vi visserligen det där vi bor idag och det är ju bra o så.. men det känns dags att ta klivet in i dagens samhälle  :D
 
Gissar på 12 - 15.000 + moms skulle detta kostat i stockholm, om det är en "vanlig" stockholms standard på lgh.

huset 3-5 våningar högt, alla lgh ovan och under dig, delar på samma huvudsäkringar, då blir det dyrare...

Om du inte kan dra en ny kabel från källaren till din lgh, via hiss schakt eller liknande...

Kolla med 2-3 olika elektriker, kolla med grannarna se vilka dom har anlitat, en elektriker som varit i huset kan kanske ge dig tips på telefon...

eller köp en ugn med gas häll och gas ugn, ännu billigare...


Lite olika tips bara.

/Richard (Stockholm)
 
  • rda_prover.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.