Hej!
Vi har flyttat till villa som har luftvärme med återvinning, det sitter utblås lite här och var i taket och ett intag i vardagsrummet till själva uppvärmningsagregatet.
Var upp på vinden och titta lite och märkte att spirorören som går till alla utblås i innertaket ligger i lösullsisolering, men isoleringen täcker ungefär 5cm på ovansida av rören.
Inte konstigt att det var svårt att få ut värme i huset när rören blir kalla på vinden.

Nu till frågan: Kan jag bara lägga på vanliga isoleringsskivor där rören går eller ska man gräva fram rören och isolering runt eller kanske klä dom med frigolit? kanske bara är dumt med frigoliten? rören är helt oisolerade.
Bäst vore det väll att tilläggsisolera hela vinden men har precis satt in en kamin så pengarna finns inte till det just nu.

//Ronny
 
Lite beroende på förutsättningarna så är att tilläggsisolera vinden den bästa investeringen man kan göra i ett hus. Har läst lite olika siffror på hur snabbt man får tillbaka pengarna, men de rör sig om 2-5 år. Ni kanske skulle fundera på att ta ett lån och göra det ordentligt med en gång ist för att hålla på och hatta med isolerskivor, som du, om du inte redan har dem, måste köpa. Med pengarna ni sparar på att isolera kan ni snabbt betala tillbaka lånet. Det du skulle kunna göra är ju att sätta en termometer vid det utblåset där luften har färdats längst uppe på vinden och en termometer vid utblåset där den har färdats kortast väg. Är det ingen eller liten tempskillnad så borde isoleringen av rören vara tillräcklig.
 
Tack för svaret. Isoleringsskivor kan jag få tag på lite billigare så det är det starkaste alternativet just nu.
tänkte bara om det skulle bli ännu bättre om man klär in rören i isolering eller om det inte gör någon större skillnad att bara lägga på. Ska prova mäta temperaturen i olika utblås när det blir kallare ute.
 
Att lägga isolerskivor över rören kan vara till god nytta om isoleringen upplevs för dålig.
Som kommentar till noone70's förlag på temperaturmätning skulle jag hellre mäta mellan värmeaggregatets utblås och tilluftventilerna i taket.

Min ventilationskonstruktör rekommenderade 80 mm isolering, och då gällde det FTX, dvs att tilluften endast hade rumstemperatur.


En liten fundering:
Du skriver "det sitter utblås lite här och var i taket och ett intag i vardagsrummet till själva uppvärmningsagregatet".

Normalt har man frånluftventilerna i våtrum och kök och tilluften i sovrum och vardagsrum.
Finns det ett parallellt system för den "normala" ventilationen?
 
Ja ovanför köksfläkten sitter det nått system som tar in kall luft utifrån och blandar det med varm inneluft som sedan går till badrummen och ett ovanför torkskåpet. Vet inte om det är ett sånt som kallas FTX.
 
237 skrev:
Ja ovanför köksfläkten sitter det nått system som tar in kall luft utifrån och blandar det med varm inneluft som sedan går till badrummen och ett ovanför torkskåpet. Vet inte om det är ett sånt som kallas FTX.
Låter märkligt att blåsa in luft i badrummen, och sedan suga ut den fuktiga, skämda (med ett milt ord) luften till vardagsrummet är helt upp-och-ner. Du har möjligtvis inte sett fel?


FTX betyder Från- Tilluft med värmeväXling,
dvs att man för över värmen från frånluften till tilluften innan man släpper ut frånluften i omgivningen.

Tillägg: Nu kanske jag missförstod din beskrivning totalt.
 
Redigerat:
Då måste det vara ett FTX jag har i köket.
Jag har frånluftsventiler i badrummen som jag hör att dom suger mera när jag vrider upp fläkten i köket, sen finns det också tilluftsventiler i badrummen.
 
237 skrev:
, sen finns det också tilluftsventiler i badrummen.
Är det inte gamla skivtallrikar (frånluftsventiler) till gammalt självdrag?

Man har aldrig tilluft i ett badrum, man har bara frånluft, "tilluften" till badrum är överluften som kommer in genom springa under (över) dörrbladet.
 
Bra Demmpa, att du försöker bringa klarhet i den här förvirrande ventilationslösningen.


I bland blir man sugen på att åka och kolla själv.

Men det är lite långt från Halland till Västmanland...
 
Hahaha =) så förvirrande är det väl inte ;)

Bild 1 är där luften från badrummet sugs ut, mera sug när jag vrider på köksfläkten

Bild 2 är där luft kommer in i badrummet, verkar vara självdrag.

Bild 3 är kopparna i taket som sitter lite här och var i huset där uppvärmd luft kommer från uppvärmningsagregatet.

Bild 4 är där luften sugs in till uppvärmningsagregatet, den sitter i vardagsrummet.

Bild 5 är uppvärmningsagregatet.

Hoppas ni fick klarhet nudå =)
 
  • bild 2-1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild 1-2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild 4-1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild 3-1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild 5-1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
237 skrev:
Hahaha =) så förvirrande är det väl inte ;)

Bild 1 är där luften från badrummet sugs ut, mera sug när jag vrider på köksfläkten

Bild 2 är där luft kommer in i badrummet, verkar vara självdrag.

Bild 3 är kopparna i taket som sitter lite här och var i huset där uppvärmd luft kommer från uppvärmningsagregatet.

Bild 4 är där luften sugs in till uppvärmningsagregatet, den sitter i vardagsrummet.

Bild 5 är uppvärmningsagregatet.

Hoppas ni fick klarhet nudå =)
Bild 1: där ska det sugas ut, helt ricktigt.
Bild 2: behöver kollas upp vad det är för utrymme/trumma bakom väggen, misstänker att det härrör från gammalt självdragssystem och kan pluggas.
Bild 3: så kan tilluftdon se ut
Bild 4: så kan tillluftsdon/frånluftsdon se ut, sitter oftast i offentliga lokaler. Behöver kollas upp flödesmässigt, normalt har man tilluft i sovrum, vardagsrum, gillestuga, kontor m.fl. rum där det ska vara "bra" luft, frånluft tar man ifrån kök, toa, badrum, tvättstuga, förråd, klädkammare m.fl. rum med "dålig" luft. Luften skall alltid gå från "bra" rum till "dåliga" rum.
Bild 5: så kan FTX-aggregat se ut
 
Huset är byggt 87 så det är ju konstigt om det har ändrats i ventilationen, tänkte på bild 2 att dom inte visste om att man skall göra som du säger med att luft inte ska in i badrummet via en ventil på det där sättet. Bakom den väggen är vårt sovrum, ska renovera där i vinter och river förmodligen den väggen för att se varför väggen är alldeles vågig.
Bild 4 suger på bra och ännu bättre om man ställer upp agregatet till 2an.
Vet inte exakt hur agregatet fungerar men har för mig att det inte tar in luft utifrån utan värmer bara luften som cirkulerar. Kan vara så att agregatet som sitter i köket som tar in friskluft och värms upp av inneluft (blandas ej)och ett el element om man vill koppla in det, skickar vidare uppvärmd uteluft till värmeagregatet som sedan sprider ut i huset.
Kanske blev lite rörigt =)
 
Bild 2 är "tilluft" kan va badrummet, kommer från ditt värmeaggregat (Bild 5). När man byggde "luftburen värme" drog man ofta ett extra tilluftsdon till badrummet för det inte skulle bli kallt där.
Bild 4 är återluftsgallret där värmeaggregatet suger cirkulationsluft(återluft), cirkulationsluften blandas med friskluft från FTX-aggregatet som sitter i köket.
 
Det är precis som du beskriver det FrittDrag
 
Snailman
Om du inte har alla bruksavnisningar etc till aggregaten så kan du pm:a mig har dem som pdf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.